Färg på fondvägg

Elegant machinery

Trådstartare
Börjar tröttna på fyra vita väggar nu. Funderade tidigare på att tapetsera en fondväg, men jag är lat och har tummen mitt i handen så jag tänker nog hålla mig till en målad fondvägg istället. :angel:

Har funderat på en lattefärgad vägg, men dels känns det lite uttjatat och dels undrar jag om det blir för mycket beige när soffan är i samma färg. Funderade sen på nån form av grön, men är rädd för sjukhuskänsla? Andra synpunkter, det känns som jag kört helt fast :crazy:

PICT5159.jpg

Resten av rummet
http://img.photobucket.com/albums/v509/leona_angby/smedsbacksgatan/PICT5160.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v509/leona_angby/smedsbacksgatan/PICT5163.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v509/leona_angby/smedsbacksgatan/feb4.jpg

Sv: Färg på fondvägg

Jag tycker du ska satsa på tapeter i alla fall :) Någon mönstrad med metallickänsla, kanske orangeröd eller grön skulle vara snyggt.

"problemet" är att det är väv på väggarna nu, så ska jag tapetsera måste jag antingen bredspackla eller lägga underlagstapet, vilket jag inte orkar :p

Av den enkla anledningen tänkte jag satsa på färg istället.

Grönt tror jag skulle passa bra, antingen en riktigt mossig grön eller mer åt lime- eller olivhållet (som i kudden). En "vanlig" grön skulle nog kännas lite sjukhus.

Köp en färg som har skimmer i sig (har för mig att det ska finnas även i "stor" burk och inte bara som hobbyfärg) eller blanda i sand i färgen för att ge kontrast till det ganska blanka, "clean vibe" du har i rummet i övrigt.

Jag skulle ta upp ngn av färgerna som du har på kuddarna, antingen den gröna eller röda, gärna lite metallic.
Sen fortsätta inreda i samma nyans på tex. skålar, värmeljus etc för att ta upp färgen ännu mer! :idea:

Men finns det inte någon tapet som man kan lägga på väv, som tar väck själva väven och sådet blir en jämn yta under, som man sen kan tapetsera på?

Jo, underlagstapet. Men som sagt, jag vill inte tapetsera. Det blir för mycket jobb och för tidskrävande jämfört med vad jag vill lägga ner.

Tassen och Voltis - tack för svar. Det är något sådant som jag har funderat på. Metallicfärg vore ju faktiskt läckert!

kikade själv på massa färger inför ommålningen av min lägenhet, finns rätt mycket färg i metallicvariant!

Jag tror också någon metallic grön eller ngt skulle vara jätte snyggt. Annars är jag stort fan av beiga och lite..mocca aktiga färger men det passar ju inte riktigt in kanske..

Jo, underlagstapet. Men som sagt, jag vill inte tapetsera. Det blir för mycket jobb och för tidskrävande jämfört med vad jag vill lägga ner.

Tassen och Voltis - tack för svar. Det är något sådant som jag har funderat på. Metallicfärg vore ju faktiskt läckert!

Håller egentligen med dig, eftersom det är så sjukt tråkigt ochsvårtatt tapetsera, så jag målar också hellre. Men metallic-färger är ju sjukt häftigt!

Ett alternativ till att måla hela väggen vore att behålla det vita och måla något slags mönster eller att använda sådana där dekorer som man klistrar dit (vad det nu kallas), finns många olika modeller. Fast i så fall passar det nog inte så bra att ha hyllorna och pyntet där. Vill du behålla det så är nog Tassen eller voltis förslag bättre.

Guld :D
Eller, för att utöka din egen latteidé - mocca/choklad. Men det kanske blir för mörkt?

coop bygg har det kanske inte, men som ponte sa så borde färgbutikerna ha det! det är iaf på färgmärkens hemsidor jag sett dem, så det borde ju vara där man hittar dom! :)

Vad vill du ha för känsla i rummet, och vad i dag är du mest respektive minst nöjd med?

Den kulör du väljer bör ju stämma med det du vill att rummet skall vara, så att du bygger vidare på det du gillar. Är de neutrala det du strävar efter så är latte/ guld och sånna toner bra. Saknar du färgen från tavlorna på hyllan och kudden, kanske en varm tomatröd färg är det som lyfter?
Det beror precis på vad du vill med rummet.

I dag är ju mycket väldigt rent och netutralt (gillar mathörnan!!) och frågan är hur du vill att det skall kännas sen?
Tänk gärna förbi dagens trender, och mera på vad DU gillar.

Min smak säger mig en riktigt mörkt röd färg. Eller aubergine, men det kanske inte passar ihop med dina röda detaljer? Svart kan också vara läckert.

Men alla har olika smaker (själv skulle jag aldrig ens tänkt beige/latte - jag tycker det är urtrist, uttjatat och mjäkigt :o), som tur är!

Metallicfärger är jätteläckra tycker jag också, frågan är hur snyggt det blir på väv?

Jag är en fondväggsgalning, i de olika rummen har vi en lila, en grön, en latte & en tapetserad fondvägg.
Det var några färger.

Jag tycker även det är snyggt med svart fondvägg om man kan inreda snyggt oxå.

Jag är inget fan av fondväggar men om man ska ha en så tycker jag att den ska vara diskret. Latte/mocka färger går bara bort.

Jag skulle tagit upp samma färg som soffan, den grå. Dina svarta ramar, hyllor passar perfekt till färgen. Vitt och grått är ju oxå fint ihop. Du har ju ganska mycket färg på resterande inredning. Jag hade valt grått. Tråkigt - fast så snyggt!

Vi vill ju självklart se resultatet sen när det är klart!

:laugh:

Soffan är beige i verkligheten, det är nog färgåtergivningen som inte är helt hundra. Så grå tror jag inte blir nån höjdare. Ska nog testa en metallicfärgad vägg, bronsfärgatkanske. Blir det inte snyggt är det inte värre än att måla över igen. tack för alla förslag! :)

Liknande trådar

Hemmet Har ni gjort det och vill visa bild? Eller hur skulle ni göra om ni ville ha en eller flera anslagstavlor på väggen? Vårt sovrum är...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: TygerTyger
·
Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Daff
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 638
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen har jag varit på kurs. Det var 2 dagar med biodling i topplistkupor. Den kursen anmälde jag mig till redan i vintras innan jag...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur