Färg på flytning?

A

aana

När kan man finna lite gulfärgat, inte slemmigt utan mer tecknat gult i slidan på hästen? Är det bara vid brunst? Kan det bero på ngt annat? Inflammation, dräktig o nära förlossning etc. Bara nyfiken för har nu sett detta på ett antal ston både dräktiga o odräktiga sas :smirk: . Tro nu inte bara att jag alltid springer o tittar hästar i baken för så är inte fallet :angel: .
 
Sv: Färg på flytning?

Ingen som vet? Kanske moderator kan flytta tråden till avel annars:) .
 
Sv: Färg på flytning?

Det måste finnas ngn därute som också sett detta??? Eller har alla valacker:angel: . Kram på er.
 
Sv: Färg på flytning?

Ja, jag har vallack! ;) Jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, trots att jag tittat många ston i rumpan. Jag har aldrig frågat veterinären tyvärr. Rent allmänt när en flytning (oavsett var den kommer ifrån) är gul så kan man ju misstänka någon form av infektion (bakterier) men då luktar det illa också. Jag kan också tänka mig att färgen kan variera beroende på hormonnivåer. Innan man betäcker brukar man ju ta baktprov från livmodern så att inga infektioner finns eftersom risken då finns att stoet inte blir dräktigt eller kastar fostret. Om man går till sig själv så kan ju färgen och konsistensen variera, men det ska aldrig lukta illa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska väl börja med att säga att jag har pratat med vår vanliga veterinär, men skulle vilja ha lite mer input om vad det kan vara...
Svar
10
· Visningar
10 185
Senast: Meibla
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
S
Avel Har fått reda på att ett av stona här hemma har haft ett föl för ett par år sedan där förlossningen var knepig, hovarna kom knepigt så...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: ancan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 936
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp