Fårens vinterhage infekterad?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har flera gånger fått info om att fårens vinterhage blir infekterad så man bör inte släppa ut lammen där på våren.

Jag undrar om någon har med ingående information om detta?
Skälet till detta är att mina 14 fårskallar gick tillsammans med hästarna på 2 Ha hela vintern. Fåren har varit inne nu i ca 1½ månad, medan de lammat klart.

Jag ser nu att gräset växer så det knakar i hagen de gick i över vintern, ffa i ratorna som hästarna ändå inte betar av. Denna hagen ligger också så lämpligt till att den är lättast att få ut fåren i och att kunna ta in dem på nätterna.
Frågan är hur farligt det är för lammen att gå ut i den hagen nu?

Min spontana känsla är att det inte borde vara sådär superinfekterat i en såpass stor hage där så få får har gått (bara på dagtid dessutom) över vintern. Rätt elelr fel?

Sv: Fårens vinterhage infekterad?

Jag menar egentligen ingenting, eftersom jag inte vet vad personerna som tjatat om detta har menat...
Det är därför jag frågar - på vilket sätt blir vinterhagen infekterad? När kan man anse att den inte längre är det?

Det är med all säkerhet mask personen menade.
Och det är så med alla hagar - är djurtrycket hårt - som det ofta blir i en vinterhage som ofta är mindre är förekomsten av parasiter högre OM man har maskangrepp i besättningen.
Och då när lammen som har mindre motståndskraft och mindre förstånd börjar gnaga på gräs som växer i rator så är risken för mask stor.
När väl gräset växer ordentligt och dom inte frestas att ge sig på ratorna så är det väl ingen fara.

Jag kan tänka mig att rönen ändrats sen jag lärde mig men vi släppte inte ut fåren på något gräs förräns det var dags för betesläpp - däremot hade vi en gräsfri rasthage på baksidan mot lagården där dom fick några timmar ute då vädret var bra.

Pappa var alltid mycket noggrann m avmaskning men det var på den tiden då man gjorde det rutinmässigt - det har kanske ändrats.

Tror det kan vara gasbrand som menas.

Gasbrand orsakas av en bakterie och är en av de
vanligast sjukdomarna på bete på lamm. Ett kraftigt
bete eller betesbyte kan göra så att sjukdomen bryter
ut.

Bakterien kan då uppförökas kraftigt och bilda
stora mängder gift, som är dödande. Bakterien finns
i mag-tarmkanalen på lammen men även i jorden
och nere i djupströbädden.

Symptom: störd balans,
saliv runt munnen och kramper. Snabba dödsfall.
Sjukdomen kan förebyggas genom mjuka
foderövergångar och tidigt betessläpp. Man kan
även vaccinera tackorna 1 månad före lamning,
vilket också skyddar lammen under 3-4 månader.
Misstänker man gasbrand skall djuren flyttas till ett
bete som är mindre kraftigt.

Kan ju inte påstå att det är särskilt hårt djurtryck i någon av mina hagar... 14 får och 3 hästar på 2 Ha ger inget hårt tryck ens på vintern...

Min fråga är helt enkelt, tror ni att det är dumt att släppa ut dem i vinterhagen nu? Det är gott om gräs i den nu, åtminstone i hästarnas rator.
Min avsikt är att försöka ta in dem på nätterna i början - kraftfoder lockar in tackorna och ulltottarna följer med...

Och nästa fråga, hur gamla brukar era lamm vara när de får gå ut? Finns det någon begränsning neråt?

Kan ju inte påstå att det är särskilt hårt djurtryck i någon av mina hagar... 14 får och 3 hästar på 2 Ha ger inget hårt tryck ens på vintern...

Min fråga är helt enkelt, tror ni att det är dumt att släppa ut dem i vinterhagen nu? Det är gott om gräs i den nu, åtminstone i hästarnas rator.
Min avsikt är att försöka ta in dem på nätterna i början - kraftfoder lockar in tackorna och ulltottarna följer med...

Och nästa fråga, hur gamla brukar era lamm vara när de får gå ut? Finns det någon begränsning neråt?

Jag tror nog att du kan släppa ut dem i den hagen, i värsta fall så får du väll träckprova lammen sedan och avmaska efter det. Jag släpper dock aldrig lammen på de vuxnas vintermarker, men just de markerna är inte så stora, och blir av den anledningen mkt maskbemängda. Istället fixar jag mindre hagar i trädgården där lammen får gå i början. Vid ca en veckas ålder släpps dem på bete, dygnet runt. Jag har då hästar i hagen för att skydda mot eventuella angrepp, plus att jättearga baggen går med flocken.

kan bara utgå från egen erfarenhet.
Vi släppte tackor och lamm i vinterhagen runt en vecka innan vi tog dem till betet.

Ingen har dött än...åtminstonde inte av den anledningen:angel::p

Vad vi EN gång på 20 år råkade ut för var att några lamm rasade ihop för oss.
Vi släppte dom i en stor hage och det var stor ålderskillnad på dom vilket gjorde att tackorna och dom stora lammens rusande första dagen mellan det godaste gräset (vilket alla får vet INTE är den tuva man tuggar på utan nästa) gjorde att några småttingar fick bristsymptom (kommer inte ihåg vad av) men vetrinären klarade upp det hela med injektion.
Detta förebyggs bäst genom lämplig utfordring och att inte släppa ut små lamm för tidigt.

Då blir jag ju naturligtvis nyfiken på hur tidigt är för tidigt att släppa ut dem?
De yngsta lammen är en vecka gamla nu, de äldsta är 3 veckor.

Skulle nog inte släppa ut så små lamm på stort bete där det är risk att tackorna rejsar runt, men någon timma på en avgränsad hage och sen utöka tiden och hagen succesivt måste väl vara ok.
Men som sagt jag är icke expert.

Jag har inget minne av att mina tackor brukar rejsa runt, men de kanske ska vara inne ett tag till då? Hur stora bör lammen vara, tycker du/Ni?

Skulle tro att det var selenbrist dina lamm drabbades av. Vi har råkat på det i samband med betessläpp, trots att tackorna får tokosel innan lamning och att alla lamm får selevitan när de är nyfödda. Lammet blir stelt och struttigt i gången, har svårt att resa sig från liggande. Avhjälps med en extra dos selevitan. Hos oss står tackorna stilla och betar, men lammen springer stundtals runt som tokar..... Brukar släppa dem på bete allteftersom de föds och allt fungerar bra, det vanligaste är nog att de är 4-5 dagar och då har det gått i mindre rasthage ett par dagar först. Våra föds ju i slutet av april, så det beror förståss på vädret också.

Jag har ingen mindre rasthage att släppa fåren i, men deras box inomhus är rymlig - ca 70 kvm till 14 tackor och 32 lamm - och varje gång tackorna äter kraftfoder (krubba längs ena långsideväggen) så är det lamm-rejs därinne som heter duga. man får se upp...

Nä inte rejs i den bemärkelsen att de springer utan det här att dom hela tiden förflyttar från tuva till tuva vilket gör lammen lite stressade. Jag ser verkligen framför mig den ivrigt tuggande tackan som bäar mest för syns skull samtidigt som lammungen bäar förtvivlat och inte riktigt kan hitta mamma.

Texelmatte har nog rätt om selenbristen - jag vet att pappa var jättenoga med det och det kom sig säkert av den där första missen.
När jag väl jobbade m får var det självklart att ge tokosel.

Lammrejset är underbart men det brukar småttingarna hantera för dom hänger inte i så många varv innan dom går till lugnet hos mamma.
Fasen, jag kanske ska skaffa får igen iallafall.

Jag tror det funkar om du släpper ut en liten stund i taget.

jag får väl prova.... ser lammen ut att bli stressade så får de gå in efter en stund, annars får de vara ute ett par timmar. Åsså hoppas vi att kraftfodret är tillräckligt lockande för att vilja gå in igen

Hej ja ibland så får man ju höra saker som alltid gällt sen gammalt o man alltid gjort si o så.. men det är just gasbranden som gnist beskrev o sen är det parasiterna om amn tex hft en liten rasthage helavintern som man inte bör släppa små känsliga lamm jag skulle helt klart släppt ut mina i en hage som du beskrivit..
om du inte har möjlighet att avgränsa en liten hage till att börja med vid fårhuset så kanske du kan göra en liten hage i hagen o ha de ute ett par timmar bara i början..

ps pm dig för jag behöver lite shettisdräktig foderstatsråd:laugh:
prillan

Tack för ditt svar!
Det känns som alldeles för mycket jobb att göra en hage i hagen och damerna lär nog springa rekt genom staketet ändå, eftersom de liksom är vana att ha hela hagen och då bara SKA man ha hela hagen... :crazy:
Men min plan är faktiskt att släppa ut dem ett par timmar nu och ta in dem i kväll igen.

(din PMfråga besvarad)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har hovbensrotation båda fram så veterinärerna tror stenhårt på att hon har haft fång. Jag har aldrig märkt något under de tre...
Svar
5
· Visningar
2 543
Senast: LIA
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 848
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama