Färdigväxta?

Rumpnissen

Trådstartare
Hur mycket har era unghästar växt under olika perioder? Har alltid tänkt att de inte växer så mycket efter 4 års ålder, undatagvis stoora hästar. Tills jag idag mätte min 5-åring. (född i juli) Hon har växt nästan 5 cm på ett halvår. :eek: (e. Bernstein) Är nu 162,5 cm.

Vad är det för stam på era hästar och hur har de växt efter de fyllt 3-4? Hur stora är de? Ren nyfikenhet. :idea:

Edit: Trådenn kanske passar bättre på gnägg? Då får moderator flytta den.

Sv: Färdigväxta?

Det där varierar mycket på individen. Jag har haft hästar som inte växt 1 cm sedan de var 3-åringar och hästar som vuxit 10 cm efter att de var 3-4 åringar.
Hade en häst som jag köpte i december. Han var då 2,5 år och mätte 147 cm hög. Han var kompakt och såg färdigvuxen ut. Jag tänkte att han blir nog inte så stor och jag kan säkerligen mäta in honom som ponny även om han växer ett par cm.
Hur som haver så red vi in honom under våren som 3-åring, alltså bara några månader efter att vi köpte honom. Släppte honom på bete under sommaren för att smälta allting och när han gick på bete växte han 8 cm på de månaderna.
Sen växte han inte så mycket under hösten. Vi gjorde inte så mycket med honom heller, red honom mest bara hemma utan större krav. Sen kom våren och vi började rida till honom ordentligt inför tävlingssäsongen. I juli mätte jag honom till 167 cm!! Han hade på 1,5 år växt 20 cm.

Jag köpte även en 5-åring en gång som såg väldigt upp och ner ut. Min fd svärfar gillar de där sent mogna hästarna av någon underliga anledning och jag köpte honom mest bara för att se vad det blev av honom, eftersom han hade superfin stam. Han var ca 165 cm när jag köpte honom. 6 månader senare var han närmare 170 cm.

Det finns en anledning till att man inte slutmäter ponnier förrens de är 8 år gamla. De kan dra iväg och växa flera cm när man minst anar det.

Min häst är f. 03 e. Bayron - Herkules - Brabant. Hon har stått stilla i växten (höjdmässigt) i ett år nu. Är ca 164 cm och jag tror inte hon blir större heller.

jag har en liten tjej, halvblod, hon var 154 cm som 2 åring på sommare, och hon är 154,5 cm idag, ett år senare :eek: konstigt att hon inte vuxit ngt alls, nu hoppas jag att hon ska växa lite till, hon får ju gärna bli 160 cm iallafall....men det ser stilla ut

Jag köpte en 2 -åring i feb -06. Hon mätte då 159 cm i mankh. Hon växte 9 cm över betessäsongen. På tre-årsvisningen var hon 168 cm.
Men jag upplever att hon växer under denna betessäsong igen. Jag har inte mätt henne sedan i maj. Undrar var det slutar?:confused:

Häst 1: Swift - Stanford. 163 cm som 4-åring, 172 cm ett halvår senare

Häst 2: QE - Stanford. 167cm som 2,5-åring, 171 cm som 5-åring

Häst 3: Cardento - Alpen Fürst. STOOR som föl och åring (spåddes bli ca 170cm), 154cm som vuxen

Vilken intressant tråd!
Ni som har varit med om så mycket kanske kan ge mig en hint om vad ni tror att min gosse kan sluta på för mankhöjd.
Mamman är 163 cm (e.D-Day) och pappan (Silvano) är väl ungefär 172 cm.
Min herre som är född 1 juni -06 är idag ca 153 cm. Han verkar ha en ganska stadig benstome (ganska kraftiga ben) om det nu kan spela någon roll.

Så vad tror ni att det kan sluta?

Jag köpte ett engelskt fullblod i juli -04. Hon är född -01 och var 159 cm när kom till mig. Sensommaren -05 var hon 164 cm och sen har det inte hänt något. Förrän nu, hon VÄXER!!!

Hon betäcktes -06 och beräknades föla i maj/juni. I januari var hon tyvärr inte dräktig längre och såg dessutom ut som något katten släpat in. Hon magrade och tappade en massa päls men var på ganska bra humör (humörtant!). Hon går nu på bete och är fin i både päs och hull och knappt 5 cm överbyggd:confused: och det verkar inte som om hon ska börja plana ut i det närmaste.
Det ser ut som närmare 170 cm färdig häst (tror jag).

Min första häst var e. Vivaldi - Iran - Toreador. Köpte honom på sommaren som 2-åring då var han 152 cm. Han växte endast 4 cm till!!!

Det måste ju vara jättesvårt att uppskatta hur stor en unghäst kommer att bli. Man kan ju förstås försöka kolla upp storleken på mamma, mormor, mormorsmor och andra släktingar för att se om det finns "smått" eller extra stort bakåt i leden.

Hur mycket har era unghästar växt under olika perioder? Har alltid tänkt att de inte växer så mycket efter 4 års ålder, undatagvis stoora hästar. Tills jag idag mätte min 5-åring. (född i juli) Hon har växt nästan 5 cm på ett halvår. :eek: (e. Bernstein) Är nu 162,5 cm.

Vad är det för stam på era hästar och hur har de växt efter de fyllt 3-4? Hur stora är de? Ren nyfikenhet. :idea:

Edit: Trådenn kanske passar bättre på gnägg? Då får moderator flytta den.

Mitt sto var 152 cm som 1,5 åring. Som 2,5-åring var hon cirka 167-168 cm. Som 3-åring cirka 169 cm. Trodde att hon inte skulle växa så mycket mer och skickade på betäckning 1,5 månader. I dag är hon - exakt 4 år gammal - 173 cm! :eek: Jag beställde en häst som skulle bli cirka 165, vad hände?

Jag köpte min valack som 2åring 145cm. (halvblod- NF) Trodde jag jag skulle få en häst runt 155-160cm, Var 165cm med MYCKE massa som 8åring.
Så det är svårt att uppskatta höjden, hans mamma var 142 och pappa 167cm, pappan visserligen känd för att lämna stora föl, men här tyckte jag det borde blivet en lite mindre avkomma.

Mitt sto f-04 såg länge stor ut o låg ner mkt under betet förra året. Va ganska överbyggd oxå. Men ändå låg hon bara på 160 som 2 åring. Nu när hon är 3 så är hon 163 men växer mer nu än innan. Trodde hon slutat växa då hon börjat bredda sig. Men där har jag fel. Haha! Ser fortfarande inte riktigt klok ut i kroppen.

De kan ju växa fram till ca 7 år när tillväxtzonerna sluts..

Min växte från 165 till 170 från 4 till 7 år, han är Lasandos-Brisad

Det måste ju vara jättesvårt att uppskatta hur stor en unghäst kommer att bli. Man kan ju förstås försöka kolla upp storleken på mamma, mormor, mormorsmor och andra släktingar för att se om det finns "smått" eller extra stort bakåt i leden.

Min häst är e. Bernstein - Magritte, borde alltså vara ganska stor. Så man kan ju hoppas att hon växer ytterligare och blir högre än 162,5. (vilket jag iof tycker är stort jämfört med 1,58 m. Hon +0.4 i BLUP på mankhöjden, men vart ligger medelvärdet på?

Mitt sto är Bourbon - Bernstein f -03.

Uppfödaren sa att hon blir 167 cm.

När hon var 6 månader var hon 136 cm.
När hon var 1 år var hon 152 cm.
1½ år 157 cm.
2 år 157 cm.
3 år bästa fall 159 cm och jag tänkte 167 jovisst...........
3½ med god vilja 160½ cm.
4 år med god vilja 161 cm.
Sedan lämnade jag iväg henne på grundutbildning och där mätte vi henne slarvigt pga att ryttaren sa att hon är omöjligt så liten som 160 cm.
Då var hon ca 165 med skor.

Så det förvånar mig inte om hon blir just 167 cm.

Min valack som är 164 cm har vuxt jämt hela tiden, eller han var 164 på kvaliteten, sedan har jag aldrig mätt honom.

Liknande trådar

Avel Såg tråden om "vad man har för ston" från 2004 som kommit upp. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=519917 Vad har hänt mer era...
Svar
4
· Visningar
1 287
Senast: ameo
·
Tävling Det här med mätintyg är något jag aldrig behövt fundera över då mina ponnyer varit färdigmätta och jag nu har stor häst. Men, nu så har...
Svar
12
· Visningar
3 649
Senast: Rumpnissen
·
F
Hoppning verkar som alla andra kommit så långt med sina 2002 or ju. jag har mjukstartat å haft min polla i över ett år 8 måander åp foder innan...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: rassub
·
Träning Har ett 5 årigt sto. Hon har plötsligt vuxit och blivit högre bak igen, säkert 1-1,5 cm högre kors än manke. I våras såg hon inte ut...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka