Färdigt foder/pellets eller hederligt "egen" blandat??"långt"

M

martiz73

*Vilket föredrar du och varför??
*Vad ger du din häst, hur mkt??

Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på tapeten....
Nu undrar du säkert varför jag är frågvis...
Har under 14 år inte hållit på med hästar alls (barn, samboliv osv...), men nu har jag äntligen tid och råd att utöva detta underbara intresse igen..
Till saken.. Köpte i slutet av mars ett halvblodssto på 14 år som har mest gått i hagen sen november...
Hon var omusklad samt mkt under normalhull, men har sakterliga börjat att lägga på sig..
Fd ägaren sa att hon fick denna foderstat men med tanke på hur hon såg ut så tror jag inte att hon fick det som fd ägaren uppgav.
Per dag:
*10 kg hö
*2 kg lucern
*1 kg hippo basic
*10 ml b-vitamin

Jag har dock inte haft analys på vårat hö så jag ökade på givan hö till ca 12-14 kg, då hon fick det uppdelat på 4 givor, samt att jag ökade på givan med basic till ca 2 kg, då inte allt på en gång utan lite i taget..
Nu går hon ute dygnet runt och äter gräs samt fri tillgång till hö, får kraftfoder på kvällen ca 8 dl basic med b-vitamin..
Motionen består av jobb i skritt, ute i skog och mark samt på volt, har nu börjat lägga in lite trav.

Har planer på att lägga in henne på vanlig hederlig utfodring, dvs havre/korn, betfor ,kli, mineraler eller är det bättre med dom färdiga blandningarna typ basic...
Förslag mottages tacksamt......

Känner att jag har tappat lite under dom hästlösa åren eller så är jag bara gammaldags:angel:

Stoet är ca 168 cm, lite fullblodstypen, har mkt egen motor..

Sv: Färdigt foder/pellets eller hederligt "egen" blandat??"långt"

Jag föredrar rena fodermedel, nu har vi ett kräset fullblod som bara äter Hippo Alfa, så det får han för att inte falla ur.

Andra hästen får lucern (mitt favoritfodermedel) och havre. Lucern är min favorit eftersom det är bra med protein i, skonsamt mot magen (räknas som grovfoder) och i mitt tycke ger det lugn energi till hästar som behöver energi men inte i huvudet (ja, ni kanske förstår vad jag menar, motsatsen till havreheta).

Dels tycker jag inte om att ge något jag inte vet vad det innehåller (svårt med müsli och pellets att vara helt säker) dels är det ju en ekonomisk fråga. Kvarnby lucern och havre är ju vansinnigt mycket billigare än färdiga blandningar, dessutom kan jag öka på den delen jag tycker behöver ökas.

I dagsläget äter min islandshäst:

*6 kg hö
*0,4 kg Hippo Basic
*0,3 kg havre
*0,1 kg soja
*0,1 kg betfor
*50 gr Krafft miner blå
*kalk
Samt 0,4 kg aspbarkspellets som han får i en separat krubba på
kvällen, då kan han ta en tugga när han vill.

När Basic har tagit slut kommer jag gå över till Hippo Alfa - För dess höga Smrp, då behöver jag inte ge soja.

Då kommer foderstaten se ut så här:

*6 kg hö
*0,3 kg havre
*0,9 kg Hippo Alfa
*0,1 kg betfor
*30 gr Hippo vitlöksmineraler

Jag väljer att behålla havren, dels får jag den gratis dessutom är det så liten mängd. /Linda

Jag gav bara min häst "rena" fodermedel förut, betfor, kornkross och havre + mineraler, i sex år. Sen tänkte jag, äh, fan va smidigt med bara ett helfoder, och bytte till Hippo cool basic(havrefritt). Det var ca 4 månader sen, och jag har inte märkt det minsta negativ effekt, snarare tvärt om. Tycker det funkar jättebra och hästen gillar det.

Jag föredrar att ge rena fodermedel. Det känns som att jag har mer koll på vad hästen får i sig och lättare kan justera.

För oss har hö-analysen varit avgörande; vi har nåt tidigare år haft dåliga värden och då har det varit kanon med pelleterade saker som Krafft Protein för att höja värdena på ett enkelt sätt.

Med rätt bra värden i år är det Kraffts Lucern och havre/ betfor som gäller och det är vad vi föredrar - det blir ju också en prisfråga jämfört med vad "färdigfoder" kostar per kilo.

Soja fodrar jag INTE med numer, sen jag kom på vart Soja växer och vad effekten där blir.

Jag har ett fullblod och då jag står inackorderad kan jag inte välja hö utan får ta det som finns.

Har oftast krävt ett foder med mycket energi och protein.
Sen vill jag ha biotin för hennes fötter.

Då jag inte packar fodret själv eller har obegränsat med utrymme för foder har jag försökt komprimera det och därför ger jag färdigfoder.

Blandar dock ut med korn då det funkar bra och är betydligt billigare.
Olja ger den rätta energikicken vid ridning så hon får även en slurk sådant.

Färdigfoder är min melodi.. :d Är Krafft-fantast :) men räknar alltid så det stämmer med höet..

Jag köpte ett müslifoder i vintras till min häst och det fungerar jättebra.
Vad jag ger spelar inte så stor roll för mig, huvudsaken är att det fungerar för hästen.
Hon får även betfor.

Fordingen får hippo alfa, lucernpellets och betfor (äter inte lucernet annars).

Men.. Jo egentligen ger jag nog helst det vanliga som havre, korn osv, men det fungerar inte att ge till min häst.
Pellets är jag lite tveksam till. Gav det innan och visst fungerade det bra, men jag blev kär i müslit sen.. ;)

Har ett Halvblod på 16 år ( ca 160 i mankhöjd).
Tränas och jobbas på bana ca 3-5 dagar/ vecka,
Resten uteritt/lugn ridning.

Han får nu Mustang Müsli och betfor och det funkar jättebra på honom.

Han får just nu 5 dl müsli och ca 4 dl betfor (innan blötläggning)
och ca 7-8 kg hö / dag.
(+ kalk och mineraler)

Lagom pigg (egen motor), fin i muskulaturen, pälsen och hovarna.
Lite mage har han oxå (kvarleva sen förra sommaren).
(mer att älska! :d )

Han är gansla lättfödd. (på gott och ont)

Fick i vintras ett par dl lucern (ca 1 månad) och 3-4 dl kli (ett par månader). (och ca 10+1 kg hö)

/ Lisa

Jag blandar själv. Det beror dels på att vi har fyra mkt olika hästar ett par svårfödda fullblod, travare och ett par ponnyer som helst inte ska äta någonting. Dessutom tycker jag att det är ganska bra och trevligt att kunna bestämma själv vad de ska få. En tredje anledning är ju att jag tror att det blir billigare,

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
Avel Detta eviga tjat från mig om skendräktighet, vet att det nog kan vara lite tröttsamt men ngt har gått troll i det hela.. Nu har hon...
Svar
8
· Visningar
2 836
Senast: Fenestra
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 102
Senast: linnea 82
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama