färdigfoder

N

nasdaq

hej! :) undrar om det räcker med att fodra fölsto och tävlingshästar med enbart havre ,betfor och vitaminer givetvis kalk:confused nu får de kraft grov men hörde att det inte är bra att fodra med "färdigfoder" alla mina hästar får det:crazy: . hur göra med foderstaten är ingen "haj" på det.

Sv: färdigfoder

Vad som behövs i kraftfoder och mineraler beror helt på vad grovfodret innehåller. För de allra flesta räcker det INTE med det du räknade upp till avelsston och unghästar.

Har du frågat VARFÖR det inte skulle vara bra att ge färdigfoder till de som påstår sånt?

jo har frågat. säger att magen inte jobbar som den ska och att hästen/hästarna mår gåligare i magen.:confused:

När det gäller tävlingshästar så är det viktigt med mångsidig energi och det får du lättare med ett färdigfoder och stora mängder stärkelse ger lätt matsmältningsströrningar och muskelproblem som det kan bli om du fodrar med spannmål för att givorna kan bli höga.För även om grovfoder skall vara basen så kan för mycket grovfoder ha en negativ inverkan på tävlingshästens energiintag och fodrens smältbarhet.Dessutom har du ett högre näringsinnehåll på färdigfoder än spannmål.tävlingshästar har dessutom ett högre av vitaminer och järn. när det gäller fölstoet så behövs extra vitaminer och mineraler men spannmål kan man använda som bas men sista tre månaderna behövs då extra protein för att säkra fostrets tillväxt.Men det finns ingen anledning om man vill att inte använda färdigfoder för du har allt hästen behöver och behöver inte ge massa tillskott

Min unghäst på 3 år äter Groov 90 och ett super bra hö samt betfor och e-vitamin+ b-vitamin.

tävlings Ponnyn äter Kraft Ponny och betfor samt mineraler och b-vitamin och samma hö som unghästen min.

Tycker det är väldigt bra med färdigt foder för jag vet då mkt lättare när man räknar ut en bra foderstat för just indeviden, hur mkt hästen ska ha av alla olika mineral och vitaminer.

Eftersom grovfodret är den viktigaste biten så har jag sett till att höet ska vara bra med bra värden och sedan uppe på det ett bra kraft foder som med rätt mängd ger en hel och bra foderstad för hästen.

jag har i de 2 år jag haft nuvarande pålla bara gett henne färdigfoder, så även nu när hon är dräktig. dock ett mer anpassat för avel o så. men när vet. var ute i fredags tyckte han inte alls det var bra mat. hon var varm i hovarna och hade ev. fång på gång pga den maten. hon behövde annan mat som lucern, betfor, matolja osv. så nu håller vi på o byter mat. så till dräktiga ston skulle jag inte ge färdigfoder....

nasdaq skrev:
jo har frågat. säger att magen inte jobbar som den ska och att hästen/hästarna mår gåligare i magen.:confused:
Och då fortsätter du fråga efter källa till det påståendet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama