Färdigfoder till dammkänslig häst?

stallhh

Trådstartare
Vilket foder tycker ni man bör fodra med till dammkänslig häst ? hästen är gammal så den behöver inte ha ngt avancerat foder... nu får den Krafft grund, men undrar om det finns ngt foder som är mer anpassat till hästar som lätt hostar? är müsli bättre än pellets? ska det vara ångkokt?

Sv: Färdigfoder till dammkänslig häst?

Müsli kan vara bättre och är det en väldigt gammal häst så har eller kommer den att få större krav på fodret med stigande ålder.
Men om du har en host häst så nog det bästa att fukta fodret. Det behöver inte blötas upp men fukta det lite lätt innan utfodring så kan använda det foder som passar hästen bäst. Alla foder kan damma från ock till så även många müsli typer normalt inte dammar kan ändå enstaka partier göra det.

Min gammel pålle som har haft lite hosta i mellan åt får fibergi låg nu..
De funkar super. Hon håller sej super i vikt på de och hostar absolut ingenting.. Min pålla kan ej äta pellets förde hostar hon av.

hästen hhar hitills haft lätt att hålla hullet....men det kanske komemr med åren nu att de tappar lätt? hon har hitills fått kraft grund + lite havre då vi har egenodlad.... blandade tid med betfor,men pga kallstall så fryser det ju,så därf valde vi grund.....
har fått tag på höensilage nu,vilket var väldigt svårt då ingen gör småbalar i närheten....ska testa om hon äter det och om hon blir bättre, i så fall är det ju höet som spökar kanske.

vilken konstig inställning.
ju äldre hästen blir, ju mer "avancerat" foder kommer den behöva! den gammla hästen behöver extra mkt foder, mkt protein och mkt mineraler och vitaminer eftersom dens näringsupptag försämras markant med åldern.

du bör ge ett foder som är tillverkat för gammla hästar, finns flera olika märken som har det. tec spillers, eggersman och d&h. om inte höet har väldigt hög kvot så behöver den även tillskott av tex lusern.

med en dammkänslig häst så bör allt foder ändå blötas, så det är inte så viktig att tänka på. viktigaste är att den får ett foder med bra värden, om en gammal häst börjar falla ur kan det gå riktigt snabbt och det är svårt att fodra upp dom igen.

ofta så används hästens ålder som ursäkt för att den är tunn och ful, men det är helt fel. fodrar man rätt så kan även en mkt gammal häst hålla sig fin i kroppen! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025