Sv: Får

Ska ni skaffa fårskallar? :)
Stallet hade elstängsel, men bytte rätt snabbt eftersom fåren var mer ute på vägen än inne i hagen. De satte fårstängsel, sånt där grovt "nät" i stället.

Vi har haft vanlig eltråd till våra får och det har fungerat bra fast man får sätta många trådar minst 4-5 stycken och den nedersta tråden har vi haft på ungefär 30 cm. Nu har vi flexinät som det är el i de är jättebra och lätta att flytta när betet är slut.

Ska ni skaffa fårskallar? :)
Stallet hade elstängsel, men bytte rätt snabbt eftersom fåren var mer ute på vägen än inne i hagen. De satte fårstängsel, sånt där grovt "nät" i stället.

Vi funderar på att ha såna där sommarfår. Samtidigt vill jag ev nån gång kunna ha hästar i den hagen. Och då känns det dumt att köpa fårnät, som hästarna kan skada sig på.

Vi har bara el till våra, då de lätt forcerar fårstängsel om de vill ;)

Man bör dock ha 4-trådigt (helst 5-trådigt) med lägsta ca 25 - 30 cm ovanför marken och övriga på ca 25 cm avstånd.

För glest så hoppar de ut mellan trådarna :D

Vi har haft vanlig eltråd till våra får och det har fungerat bra fast man får sätta många trådar minst 4-5 stycken och den nedersta tråden har vi haft på ungefär 30 cm. Nu har vi flexinät som det är el i de är jättebra och lätta att flytta när betet är slut.

Det låter ju smidigt, just att man kan flytta staketet.

Nu har vi flexinät som det är el i de är jättebra och lätta att flytta när betet är slut.

Ah, såna har jag sett, de såg jättesmidiga ut! :)
Såg ett fårstaket idag, de hade 5 eltrådar, varav den understa var ca 20 cm från marken, och sen satt de med 25-30 cm mellanrum. Det såg säkert ut.
Rent kostnadsmässigt så landar det kanske på samma pris som flexinätet, med tanke på hur många rullar tråd man måste köpa :crazy:

Ja det är jättesmidigt! ett nät är 50 meter så det är bara räkna hur stort betet är. Näten är inte jätte billiga men man använder ju dom flera år i rad. hade satsat på det och om du bara har fåren ute på sommaren så är det perfect. man får bara inte glömma att ta in näten under tak på vintern är inte jätte bra att ha dem ute. Man måste tänka på att kolla så det är ström på hela tiden för det är lätt för fåren att trycka på nätet så de rymmer men är det ström på är det ingen fara!

Vi hade bara elstängsel till våra då lammen rymde genom fårstängslet. Funkade jättebra, så länge det fanns mat i hagen så stannade dom där.

Ett rent helvete dock, när fåren trasslar in sig i näten och får stöt på stöt och trasslar in sig ännu mer :crazy:

Har haft sådant nät och gillade dem INTE, men till ankorna funkade de ypperligt (utan el på dem då..) ;)

Vi har bara el till våra, då de lätt forcerar fårstängsel om de vill ;)

Man bör dock ha 4-trådigt (helst 5-trådigt) med lägsta ca 25 - 30 cm ovanför marken och övriga på ca 25 cm avstånd.

För glest så hoppar de ut mellan trådarna :D

Hur har jag helt kunnat missa ditt svar? Men, men, nu ser jag det iaf!

Det låter himla bra att man kan ha eltråd. För om vi ska ha hästar där nån gång i framtiden så kan man ju använda stängslet till dem också.

Vi har elstängsel till våra, 4 trådar. Gillar inte riktigt elnät, lätt att dom fastnar i det, speciellt lammen. Svårt att sätta upp så det är riktigt sträckt om inte marken är platt. Men har ett sånt och har använt ibland för tillfällig lösning.

vi har haft elstängsel med den nedersta tråden på 20 cm ungefär... och sedan 30 cm mellan trådarna.. våra får smet inte... :bump:

Då skulle du sett eller rättare sagt hört grannens grisungar som när de grävt sig ut från grishuset sprang rakt in i flexnätet och fastnade.
Orden skrik som en gris fick sin förklaring!

Jag stänger in mina Gutefår med el. Tre trådar, 30 cm, 55 cm och 80 cm höjd ovan mark. Vanligt "häst-elband" som syns ordentligt och tillvänjning hemma för lammen. Har också ett sjuhelvetes aggregat så att de får en ordentlig stöt. Men det är ingen som ens går fram till stängslet. Men som flera kanske har sagt, det bästa stängslet är bra bete.

Jag använder elnät när lammen är riktigt små, men har ingen el på då. Tycker att det är så läskigt när de fastnar och får många stötar. Har sett skräckexempel på detta.

vad har du för konstiga får våra går inte nära har de väl fått en stöt går de inte nära!

Jag har bara bra erfarenheter av eltråd. Lammen får en stöt eller ett par och håller sig sedan på avstånd hela sitt liv.(jag har bara 2 trådar på ca 30 och 60 cm).

/morAkka

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Snövit
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Fetaost
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Rugge
·
Hemmet Jag bytte altandörr och det är inget handtag på utsidan. Hur kan jag stänga den när jag går ut? Vill inte att värmen smiter ut.
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar