Får som sällskap till häst

I

Isislover

Hej!

En kortare tid så kommer min häst att gå ensam med en flock får. Är det någon som haft får som sällskap och kan dela med sig av erfarenheten?

Sv: Får som sällskap till häst

För 20 år sedan hade vårt sto enbart fårkompisar när hon inte gick på unghästbete, dvs som föl, 1 och 2-åring (efter att hon blev avvand alltså). Två tackor som fick lamm varje år och bodde i boxen bredvid. De delade samma hage, med fårstaket som hästen lärde sig når längre ut över genom att trampa ner några rutor (men hästen stannade inne trots att staketet en gång helt la sig på marken). Vilka tider det var förr... :o

Konstigt nog verkade hästen ha inbyggt "hästspråk" (?), hon var alltid den självklara, rättvisa ledaren på betena i den stora flocken och var klart säkrast på foten och i täten.

Nu har jag faktiskt ingen aning om det är tillåtet ens? Inte satt mig in i de nya lagarna.

Våra hästar sambetade med får för många år sedan,minns att det gick bra men hästarna bossade gärna över fåren.
Pass upp bara med fårstängsel som är livsfarliga för hästar att fastna i!!

Min Tinkervalack (som numera har gått i pension) har de senaste 8 åren bott tillsammans med ett gäng getter, en ko och några får. Inga som helst problem :) Men däremot får man väl ha lite koll på att hästen inte börjar köra med fåren och nypa i dom och sådär.

Min erfarenhet som både häst och fårägare är att det helt och hållet beror på indivderna.
Jag har haft hästar och får som fungerat som en och samma flock utan problem. Men jag har också haft hästar som panik bara de sett ett får och absolut inte skulle gå att ha i samma hage.

Att dom direkt skulle kunna utläsa varnadras språk stämmer inte heller. En gång släppte vi shettishingsten med baggen i samma hage efter som det inte var säsong för betäckning. Visst var det roligt att se på dem men det fanns en given skaderisk också. För när aggen ställde sig och tittade på ponnyn så tog ponny det som att det var en snäll "häst" som hade huvudet mot honom och lite sänkt (underdåningt). Ända tills baggen stångade honom. Precis som baggen läste ponnyn som en snäll undergiven individ som vände ändan till honom för att visa att den inte utgjorde något hot. Ja som ni förstår varade det ju tills han fick en rejäl spark av ponnyn.
Alltså tolkade dom varandra helt fel. Precis som hund och katt kan göra om dom inte är vana vid det andra djurslaget.

Våra hästar sambetade med får för många år sedan,minns att det gick bra men hästarna bossade gärna över fåren.
Pass upp bara med fårstängsel som är livsfarliga för hästar att fastna i!!
Staketet är vanligt trådstaket, så det ska inte vara någon fara. Får hålla ett öga på dem då så han inte är elak med dem.

Om får och häst går bra ihop (som även gäller hästar och hästar tillsammans) så är det inga problem att ha de olika djurslagen ihop.

Om det dessutom bara är för en kortare period skulle jag inte tveka en sekund.
Jag har haft ensam häst med både får och kor och det har alltid gått bra :)
Har även haft häst och ko och får flock tillsammans i samma hage och även det har gått smärtfritt :)

Min häst har gått med får och det gick bra men jag har samma erfarenhet som Skjona att de inte direkt interagerar med fåren eller är kompisar med dem, utan gärna bossar/vallar dem.

Mitt gamla varmblods sto gick enbart bara med våra får det första året och det funkade jätte bra, dom var som en flock och hon tog hand om fåren, sen kom vallacken och han gick inte alls att ha i samma hage som fåren så vi fick dela på fåren och hästarna (han sprang rakt över dom och valla bort dom) det tog en tid innan stoet accepterade detta för hon gillade inte att vara ifrån SIN flock (fåren).

Förra året när mitt andra sto skulle föla gick hon med fåren och det funkade bra, hade även kvar stot och fölet i den hagen med fåren ett tag och det gillade fölet, hon sprang runt och lekte med dem.

så det är nog väldigt inviduellt hur en häst ser på ett får, flock eller inte?
funkar det så funkar det :)

Tack för alla svar! :bow:
Jag släpper ihop dem när jag tagit hem pållen och så håller vi tummarna för att det funkar. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka