Får och Häst?

S

"Sara"

Hej.
Jag har lite frågor om får. Skulle gärna vilja ha ett par får (typ 3 tackor) som kunde äta lite slyr i hagarna som inte hästarna äter.

Har ej någon lada, så jag undrar vad som krävs för att ha ett par får?
Hur stort behöver dom? Jag har hört att folk har dom tillsammans med hästarna i hagen, kan får och hästar bo i samma stall?
Har nämligen en jättebox ledig i stallet.

Alla tips och råd är välkomna.

Sv: Får och Häst?

Jag har inte får men getter.
Får äter inte sly utan betar på marken, getter däremot äter sly.
Både får och getter är hopplösa att stängsla in. Jag låter mina getter gå lösa för jag bor 500 m från vägen och de går ingenstans. Gillar man blommor däremot är det ingen bra ide. Mina getter går med hästarna i hagen och de kommer väldigt bra överens. Mina getter bodde först med hästarna men tyvärr blev den en hästen allergisk (fick hosta) så jag fick sära på dem.

Det är ingen omöjlighet att stänga in får, även om det finns undantag... jag var själv rädd för rymmare när vi skaffade våra, men de har hittills hållit sig där de ska vara.
Mina får går i hagen tillsammans med hästarna, för övrigt.

Det kan funka utmärkt med fåren i en box i stallet (förutsatt att ingen häst blir allergisk, då måste man ju hitta på något annat), strö bara ordentligt. Får ska stå på tjock "permanentbädd" som inte får skalas ner...
Enligt djurskyddslagen ska får ha minst 1 kvm/djur. Ska du bra ha 3 så är större box att rekommendera så att de kan röra sig... ;)

Boxen är 15 m2 (2,5m*6m). Så det kan ju fungera om jag håller mig till 3st.

Jag som trodde att får åt allt som kom i deras väg. Vin har ca: 2 ha ungskog som behöver rensas både från gräs och slyr.

Hur mycket och vad äter får om dagen?

Jag har fått fårstängsel av en bonde i närheten. tar dom sej ut genom det också?

Hur gör ni på vintern? är dom inne hela tiden till betet, eller går dom in och ut i hage som hästar?

Det finns får som springer genom alla sorters staket och får som stannar innanför nästan vad som helst... (jag har elstängsel med trådar på 30, 60, 90 och 120 cm höjd - det har hittills stängt in allt från lamm och shettisföl till halvblodshingsten...)
Mina får går ute på dagarna tillsammans med stona, vintertid. Sommarhalvåret är de naturligtvis ute dygnet runt.. :) Jag tror dock att det vanligaste är att de antingen är inne hela vintern eller går ute och har tillgång till "ligghall", dvs nåt litet skjul elller liknande.

Har du ett bra hö så klarar de sig på det (och mineraler), såvida de inte är dräktiga för då behöver de lite mer tillskott. De vill helst ha ett finstråigt hö, för grova strån tenderar att hamna i bädden = dyyyrt strömedel :crazy: Hur mkt de äter beror väl lite på vad det är för får du har. Mina små finullsfår äter drygt 1 kg hö/dag.
Njae, får är inte riktigt lika effektiva som getter när det gäller att tugga i sig "allt". Lite finare sly kan de nog stoppa i sig, men större buskar låter de vara..

Jag har hösilage med ganska låg proteinhalt, för att min shettis ska kunna äta. Hur mycket behöver dom äta av det?

Först - din shettis ska INTE ALLS ha foder med låg proteinhalt! DÅ får den proteinbrist!!! (fortsätt gärna DEN diskussionen på fodersidan :))
Och detsamma gäller för fåren, äter de mycket av hö med lågt proteininnehåll så får de i sig för lite proteiner. De kan inte äta så mkt som de skulle behöva för att få i sig den näring som krävs för dem.

Det är av sen andraskörd (20 aug). Jag har aldrig hört någon som har sagt att en shettis ska ha mer protein. Jag ger även mitt varmblod av det hösilaget, med kraftfoder. Båda har bra fin päls och bra hull.
Vad rekomenderar du att en shettis ska äta?

Åter till fåren. Vet du var man kan hitta att läsa om får och fårskötsel på internet eller böcker?
Jag vill gärna ha får men inte förrän jag vet att jag kan ta hand om dom ordentligt. Har sett vanvård av både får och häst och det är inget man vill uppleva igen.
Hur ofta klipper man fåren? Vad finns det för raser av får?

Senast ändrad av en moderator:

En shetlandsponny likaväl som ALLA andra hästar ska ha 6 g protein/MJ i foderstaten. Det är så sorgligt att så många fortfarande inte fattat att även shettisar kräver detta. har man ett lågproteinhö så är det ÄNNU svårare att få ihop en bra foderstat till dem, ens med rent proteintillskott. Men ställ frågan om detta på fodersidan i stället!

Det är svårt att hitta bra information om fårskötsel. tycker jag. Det finns en bok som jag tror heter just "Fårskötsel" som väl tar upp det mesta, men det är ofta inriktat på avel och kött- eller ullproduktion så för oss som har fårskalalr för nöjes skulle blir det ganska mycket överkurs..
Jag resonerade för övrigt som du innan jag skaffade mina får, men gav till sist upp och förlitar mig numera mest på intuitionen + att jag ringer och rådfrågar andra fårkunniga (t.ex Masse här på forumet, som mina fårskallar kommer från) när jag känner att jag behöver hjälp.
Anligt djurskyddslagen skall får klippas en gång om året. Är man ambitiös, elelr vill ta vara på ullen så kan man klippa både höst och vår.
Det finns många raser, en del är köttraser, andra ullraser. Jag har själv finullsfår, som är ganska små, har mjuk och eftrtraktad ull (fast dåligt betalt, tyvärr) och är mkt trevliga. :D Man får nästan kolla runt lite och se vilken ras man själv fastnar för.

Jag har hört att man ska se upp med selenbrist hos både får och get. Det kan ge muskeldegeneration som är mycket plågsamt. Borde inte inträffa om man ger mineralfoder dock.

För drygt tio år sedan hade jag två hästar tillsammans med några får på bete. Det gick väldigt bra tills att baggen började stångas på allt och alla som kom in i hagen.. Men jag märkte inga problem med hästarna. Nuförtiden betesväxlar vi med pappas kossor i stället, fungerar ypperligt :)

Fåren jag haft hand om (ca 30 tackor) fick ensilage och fri tillgång till mineralsten. De dräktiga och halvsmå fick havrekross med något peletterat foder inblandat två gånger om dagen med.

Vad ett får ska äta beror väldigt mycket på vilken ras och vad man änvänder fåret till. Det är stor skillnad i storlek på olika raser. Som Ameos finullsfår som om dom är stora väger 40 kilo och t ex oxforddown som kan väga runt 100 kg. Får som används för stor produktion av kött eller mjölk behöver en helt annan foderstat än sällskapsfår. Så det är ungefär lika svårt att svara på vad får ska äta som vad och hur mycket äter hästar. Något man ska tänka på om man ska ge får fri tillgång till mineralsten och dom inte haft det tidigare är att det smakar gott!!! Vilket kan leda till att dom äter för mycket och kan bli sjuka och t o m dö av det. Så man får liksom skola in dom på det ungefär som med hästar och havre. Det finns färdiga foder för får både som blandning och pellets som man kan ta till om man inte vet vad de ska ha. Det man ska vara försiktig med är istället byte till gräs på våren. Fåren behöver en långsam övergång från tort foder till saftigt gräs. Även vått gräs som det regnat på kan vara farligt. Dom får gas i magen (maten jäser) och eftersom dom är idisslare kan det bli så att magen spricker. Fungerar inte riktigt som våra magar. Brukar kallas för "trumsjuka" fåret ser ut som en ballong och buken blir alldeles hård. Kan även drabba kor.
Mina får har på vintern fri tillgång på ensilage och får havrekross som kraftfoder. Till det har dom fri tillgång till ett speciellt fårmineral i balja och om det har varit en solfattig sommar AD-vitamin i vattnet. Hade dom inte bott ihop med mina åsnor (som dom har gjort i vinter) hade dom dessutom fått torr betfor vilket är mycket uppskattat. Hörs väldigt gott när dom äter det.

Som hagputsare ihop med hästar är får helt värdelösa. Äter inte hästarna ditt sly så kommer inte heller fåren att göra det. Dom är väldigt kräsna om man jämför med hästar. Är det för att hålla hagarna öppna är getter bättre. Men problemet med dom är att dom äter allt och glupskt (betar ända mer till marken) så det kan bli problem med bete till hästarna om det inte är stora hagar. Allra bäst för att rensa sly är highland cattle men dom är ju både lite större och något dyrare än får. Men det är dom man rekommenderar som naturvårdare för marker som riskerar att växa igen. Dom kan beta grenar som är tjocka som en tumme.

Senast ändrad:

Det är nog mest för att dom inte har så lång foderstrupe som hästar. Även kor och grisar kan äta torr betfor och grisar är ju inte idisslare. Ibland kan det vara att föredra att fodra med torrt då risken för diarré inte blir så stor som av blöt. Den risken finns för hästar också efter som betfor har lätt för att börja jäsa. Plus att det blir ett par moment mindre i foderhanteringen om man har många djur. Även människor kan äta torr betfor, men det känner man kanske inte för så där direkt.

När jag köpte mina får kunde jag inte mer än att fåren brukar säga "bäää", det enda som jag kan säga till mitt försvar är att inköpet INTE var planerat. När jag nu firar sju månader som fårägare måste jag säga att allt har gått bra, hittills. Precis som Ameo sa använder jag mig av mitt sunda förnuft samt ser till att ringa någon mer erfaren så fort jag blir det minsta osäker. Det enda problemet just nu är att mina får måste bli klippta och jag inte kan hitta någon som är villig att göra detta...

Mina får är av rasen Oxford Down, 3 tackor samt 2 baggar (kastrerade). I början hade jag lite problem med att den ena baggen (pappan) jagade sonen men nu är det mycket lungt i flocken. Varje dag får de ungefär 15 kg hö, rent vatten samt lite havre, äpplen och morötter. Dessutom har de tillgång till en mineralsten.

Hej.
Jag har faktiskt hittat en Bonde i närheten som har får. Åkte och pratade lite med honom om skötsel och sånt och fick jätte många bra råd. Han har raserna Finull och gotlandsfår.
Vilken ras rekomenderar ni? är det någon skillnad på dom?

Kan ingenting om får, men jag skulle gärna vilja ha en skock Gutefår :love:

Jag tycker att dom har så roliga horn. Jag kanske har fel men kan man inte få nåt slags bidrag om man har tex gutefår för att bevara rasen?

Masse skrev:
Som hagputsare ihop med hästar är får helt värdelösa. Äter inte hästarna ditt sly så kommer inte heller fåren att göra det. Dom är väldigt kräsna om man jämför med hästar.

För massor med år sedan (sådär 25-30) läste jag en mycket intressant artikel om "fårkultur", alltså olika vanor hos olika får. Inte helt aktuellt alltså, men som jag minns den var olika fårs betesvanor väldigt olika. Om tackorna behärskade tekniken för buskbetning (de skickligaste använde visst framben och tyngd till att böja ner buskarna så att de kom åt mer av busken) lärde de även sina lamm men vuxna får lärde sig oftast inte av de andra och det var sällan lammen tog efter andra lamm eller tackor. Det räckte alltså med en sommar på bete utan buskar för att ha en hel årgång får som inte behärskade tekniken och som "lämnade oförmågan i arv"!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: Luff
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka