Får man tävla på detta bett??

DinskyDaim

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon vet ifall man får tävla på gummi pelham ( det är böjbart) men skanklarna mindre än 15 cm på ponny? Det står att det får vara gummiklätt i TR men inte om det får vara helt i gummi någon som har erfarenheter av detta?

Hej!
Jag undrar om någon vet ifall man får tävla på gummi pelham ( det är böjbart) men skanklarna mindre än 15 cm på ponny? Det står att det får vara gummiklätt i TR men inte om det får vara helt i gummi någon som har erfarenheter av detta?
Om jag inte har fel så måste det finnas metall innanför gummit, dvs bett med bara gummi/silikon utan metallkärna är inte godkända.

Vad jag förstått får man rida på bett som är hårda, de får inte vara böjbara. Tyckte det var synd då jag inte får tävla på mitt novabett, men ett rakt bett i plast ska gå bra om jag tolkat reglerna rätt.
Kan inte låta bli att undra vad det är som styr att reglerna är sådana som de är, om det är någon säkerhetsaspekt att böjbara bett kan gå av eller något?

Vad jag förstått får man rida på bett som är hårda, de får inte vara böjbara. Tyckte det var synd då jag inte får tävla på mitt novabett, men ett rakt bett i plast ska gå bra om jag tolkat reglerna rätt.
Kan inte låta bli att undra vad det är som styr att reglerna är sådana som de är, om det är någon säkerhetsaspekt att böjbara bett kan gå av eller något?

Jag trot att TS avser hoppning, och där är begränsningarna kring betsling på häst ganska få:

"2. Träns / huvudlag
2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen. 2.2. Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ponny vid start på ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307."

TR III Mom. 306

Men det kanske var dressyr du hade i åtanke med novabettet?

Jag trot att TS avser hoppning, och där är begränsningarna kring betsling på häst ganska få:

"2. Träns / huvudlag
2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen. 2.2. Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ponny vid start på ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307."

TR III Mom. 306

Men det kanske var dressyr du hade i åtanke med novabettet?
Ja hoppningen har jag fått för mig är friare än dressyren. Har för mig man får tävla hoppning med hackamore, men inte rida dressyr med det eller hur var det?

Tycker det är lite synd, vissa hästar funkar bättre på bettlösa alternativ. Hur är det på P&R är det lika hårda regler där eller kan man få tävla t ex bettlöst?

Som jag skrev i en annan tråd hänger det inte bara på verktyget i sig, utan att "accepterande av bettet" är en del av dressyren. Att arbeta om TR är ingen omöjlighet men ligger nog långt fram i tiden fortfarande.

Pay and ride är ingen tävling utan en träning och reglerna bestäms av arrangören, man brukar dock följa TR vad gäller säkerhetsregler.

Som jag skrev i en annan tråd hänger det inte bara på verktyget i sig, utan att "accepterande av bettet" är en del av dressyren. Att arbeta om TR är ingen omöjlighet men ligger nog långt fram i tiden fortfarande.

Pay and ride är ingen tävling utan en träning och reglerna bestäms av arrangören, man brukar dock följa TR vad gäller säkerhetsregler.
Jo, det blev ju en stor förändring nu med det nya TR som kom ut nu 2015 om jag hängde med rätt och det är bra att det går framåt.

Oh, är det så? Jag trodde man alltid följde TR oavsett, därför jag varit lite nojjig att anmäla mig till P&R, har bara hackamore och novabett som funkar på min häst, vet inte om ett rakt vanligt bett kan tänkas funka också.

Ja, detta är något väldigt konstigt De e så många som inte går bra på vanliga 3 delade bett och hårda Av metall....
Om de är att de kan gå av så är det en väldigt löjlig anledning

Men tack föratt du tog dig tid att kolla upp och svara på min fråga ☺️

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Kristall10
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 695
Senast: Murray
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka