Får man hopptävla med kandar?

mumrikan

Trådstartare
Visst kan det vara svårt att hålla reda på alla tyglar så det är kanske inte det mest optimala, men jag behöver veta om det är tillåtet enl TR (har inte mitt till hands just nu)
Har för mig att jag för många år sen sett hoppryttare på kandar, men det kan ju ha ändrats.
Jag ska tävla min första hopptävling på åratal om tre veckor och börjar bli VÄLDIGT nervös (klassificerar mig som dressyrryttare). :bump:
Hopptränade första gången idag och fick då låna min tränares pessoa-bett för min lydiga lilla dressyrhäst blir en tiger :devil: när han ser ett hinder och vill attackera det i högsta möjliga fart. Vill gärna kunna hålla honom under någon sånär kontroll för att inte vi ska braka in i några hinder.:eek:
Pessoa-bettet (i yttersta hålet) funkade väl ganska bra, men tränaren ska rida samma klass som mig på sin unghäst så det blir svårt att hinna byta. Vill inte köpa något jag sen knappt kommer använda.

Sv: Får man hopptävla med kandar?

På ponny får du inte, men på häst är det fri betsling.

sorbe sa vad som gäller.... om du har en ponny kanske du kan prova pelham?

Det âr ok men om du ej är ngn "van" hoppare, tänk pâ att kandaret blir rätt starkt. Du mâste vara "säker" i handen. Är du ej sâ rutinerad sâ sätt en delta pâ kandaret och använd en martingal sâ blir det lite stabilare för hästen

Jo jag rider häst, inte ponny.

fnorr skrev:
Det âr ok men om du ej är ngn "van" hoppare, tänk pâ att kandaret blir rätt starkt. Du mâste vara "säker" i handen. Är du ej sâ rutinerad sâ sätt en delta pâ kandaret och använd en martingal sâ blir det lite stabilare för hästen

Jo jag vet att det kan bli lite starkt. Anser mig själv ganska säker på handen "på marken" men det kanske kan bli annat i själva hoppet och när det går snabbare än tåget. För han hoppar STORT:bump: och jag blir ibland lite efter.

Men KAN man sätta delta på kandar? Låter ju smart och det blir väl då typ som ett pelham, men hur funkar det när det är två separata bett man sätter ihop. Nån som provat?

Och martingal kanske jag ska ordna också. Vill ju inte gärna ha en skalle i ansiktet:eek: Verkar som om inte många hoppar utan.

Vill verkligen unna min lilla häst en hopptävling för han verkar ju verkligen uppskatta det om man tolkar hans bocksprång och "tigerattack" rätt (han har tidigare tävlat upp till 1.30 så han vet vad det gäller) men det är inte utan att jag är lite nervös.:eek:

Jag hade tagit ett rakt/oledat pelham! Personligen skulle jag inte sätta på ett delta i två olika bett........... Pelhamet blir ju i princip likadant som kandaret bara att det är ett bett.

Om du är osäker i hoppningen så tycker jag som en annan att du ska ta pelham i stället, där kan du sätta i delta tygel. Så behöver du bara ha koll på en tygel. På med martingal om hästen slår upp huvudet.

Om du känner att du har lätt för att komma efter i språnget så ta fram din hand ordenligt ca 1-2 galopp språng innan hindret, samt luta dig lite lätt fram. Oavsätt hur hästen kommer att hoppa av så minskar risken att du kommer i obalans och drar hästen i munnen.

Splittan skrev:
Om du är osäker i hoppningen så tycker jag som en annan att du ska ta pelham i stället, där kan du sätta i delta tygel. Så behöver du bara ha koll på en tygel. På med martingal om hästen slår upp huvudet..
Jo jag får se om jag kan hitta nåt bett att låna. Och en martingal.

Splittan skrev:
Om du känner att du har lätt för att komma efter i språnget så ta fram din hand ordenligt ca 1-2 galopp språng innan hindret, samt luta dig lite lätt fram. Oavsätt hur hästen kommer att hoppa av så minskar risken att du kommer i obalans och drar hästen i munnen.
Vårt problem att han drar på i värsta ånglokstempot, men om jag släpper på tygeln eller skänklarna innan han hoppat av så blir det TVÄRBROMS. Han är riden med mycket stöd ända fram till avhoppet och som min tränare säger "det är svårt att lära en 14-årig häst att sitta" :rofl:
Men kanske kan jag ta fram handen och ta mantag samt resa mig lite utan att tappa stödet i munnen?:confused:

mumrikan skrev:
Men kanske kan jag ta fram handen och ta mantag samt resa mig lite utan att tappa stödet i munnen?:confused:

Det kan du......om den är snäll, men det kan bli "längdhopp" eller rätt upp i luften om man rider sâ......fast antagligen är det väl en lätt klass. Hâll i dig:rofl: Glöm inte att tala om hur det gick och om du lânar ett bett se till att du hinner vänja dig vid det

fnorr skrev:
Det kan du......om den är snäll, men det kan bli "längdhopp" eller rätt upp i luften om man rider sâ......fast antagligen är det väl en lätt klass. Hâll i dig:rofl: Glöm inte att tala om hur det gick och om du lânar ett bett se till att du hinner vänja dig vid det

Jo det är en lätt klass (80-90 cm) så det ska vi nog fixa.:angel: Det känns inte som hinderhöjden är problemet utan att få det hela under kontroll för det går för fort och inte glida i svängarna (det är på gräs och vi kan inte brodda)
Men jag tror att jag försöker sitta och hålla hårt tills jag är på rätt avstånd, ger klartecken och reser mig, så får vi hoppas att det blir rätt.
Hoppade min ponny för många år sen så jag är inte HELT orutinerad, men med henne var det lättare för hon skötte det mesta själv som de flesta ponnyer och blev bara irriterad om jag lade mig i hennes avstamp. Jag behövde mest styra.:love:

Skriver sen och berättar hur det gick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka