FÅR man avliva sin häst själv???

Burza

Trådstartare
Jag har hört att det förekommer:crazy:
När hästen är akut sjuk eller för att den är gammal/man vill bli av med den?
(Jag bara undrar, har inga sådana planer...)

Sv: FÅR man avliva sin häst själv???

Det beror väl på vilken kompetens man har?
Om man har utbildning för bultpistol, t ex, och får lov att avliva andras djur så varför skulle man inte få avliva sin egen häst?
Samma sak om man är veterinär och avlivar med spruta.

Immer

Likaså, om man har vapenlicens och jägarexamen så anses man ha kompetens att avliva vilt. Rimligtvis har man väl även kompetensen att avliva sin egen häst.

Inom lantbrukardelen (tex. kor) får du avliva själv, och jag skulle inte tveka att ringa min bror (jägare + lantbrukare med vana + jobbat på slakteri) om något så hemskt hände så att hästen lider fruktansvärt mycket och den inte skulle överleva. Närmaste veterinär är 30-40 minuter bort och sjukhus en timma, bror tre minuter....

Sedan om det är lagligt det är en annan sak, och jag tror inte att det är det.

Jag vet faktiskt inte.
Men om hästen är väldigt skadad och verkligen lider skulle jag inte tveka att ringa någon av jägarna här i trakten.
Alternatinet vore djurplågeri och det är ju inte tillåtet.

Det är klart att du får!
Du bestämmer själv.
Givetvis måste du avliva på humant sätt och precis som med all annan hantering av djur måste du följa djurskyddets regler.

Det är jag nästan 99% säker på att man inte får.

Det är väl klart att man får. Jag har jägarexamen och licens för flera vapen, då anses jag ha kunskapen att välja rätt vapen och vis att avliva djur som antingen är mina eller som jag har licens på att skjuta. Under förutsättning att det sker på ett humant sätt utan risk för att skada någon annan.

Sen att jag aldrig i livet skulle kunna skjuta några av mina egna djur eller be mina anhöriga göra det, är en helt annan sak.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?