Får man anordna något överhuvudtaget idag?!

Kaupajaur

Trådstartare
Vi är en pytteliten ridklubb (intern, ej ridsportsförbundet, inga utbildade instruktörer mm) Jag har försökt läst mig till vad vi egentligen får anordna och inte i tävlingsväg men blir helt kollrig i huvet, hoppas någon kan hjälpa.

Jag begriper givetvis att vi inte kan ordna lika stora/roliga/viktiga tävlingar som "en riktig" ridklubb skulle ha gjort. Men finns det något vi får göra??

Vi har funderat på en pay&jump, får vi ha det? Utan utbildade domare, banbyggare? Om vi får anordna en hopptävling av något slag, vilka regler gäller? Vi har godkänd ridbana men inte så mycket mer. Hur är det med grönt kort, måste alla ha det även på såna skräptävlingar som vi vill ordna? Hästarnas pass, licenser?

Jag är totalt okunnig och tyvärr bor vi avigt till, annars hade vi bara kunnat skyffla över ansvaret på någon annan men det vill jag ju inte. Råd någon?? :confused:

Sv: Får man anordna något överhuvudtaget idag?!

Du får anordna precis vad du vill men ryttare licensierade i SvRf får inte delta på tävlingar anordnade av ickeansluten förening.

Du får anordna precis vad du vill men ryttare licensierade i SvRf får inte delta på tävlingar anordnade av ickeansluten förening.

Okej, så om jag anordnar tex enhopptävling och sätter upp lappar på stan typ, så får ingen delta? (alltså att det är värdelöst att göra det)
Vet du om jag får göra något annat, typ anordna hoppträning (jag är ju inte utbildad, men kunnig) eller kanske gymkhana? Eller är det inte heller ok?

Du kan ju anordna pay n jump, träningstävling, öppen bana.
Det viktiga är att det inte redovisas resultat och ffa ingen rangordning av ekipagen. Dvs, du får inte ha 1a pris, 2a pris osv.
Däremot får du lämna pris till alla deltagande tex rosetter men då ska verkligen alla få inte bara felfria eller dylikt.
Det känns som om det hade passat dig/er! Lite lagom opretantiöst och alla som vill kan vara med.

På en pay n jump eller liknande så sätter ni själva reglerna men som riktlinje så brukar dom flesta klubbar kräva godkänd hjälm (och väst för dom under 18 år) samt vaccinationsintyg för hästen/ponnyn.

Vissa klubbar häromkring är nästan mer kända för sina pay n jump/träningstävlingar än för sina riktiga tävlingar!

Senast ändrad:

Okej, så om jag anordnar tex enhopptävling och sätter upp lappar på stan typ, så får ingen delta? (alltså att det är värdelöst att göra det)
Vet du om jag får göra något annat, typ anordna hoppträning (jag är ju inte utbildad, men kunnig) eller kanske gymkhana? Eller är det inte heller ok?

Du får som sagt anordna vad du vill men så fort det blir tävling av det så får inte SvrF licensierade ryttare vara med.
Men träningar, pay and jump osv är ok så länge det inte är ordnats som tävling med rangering.
Kallar du det träningstävling så är det alltså inte ok. Men samtidigt så kan det ju faktiskt finnas en hel massa ryttare som INTE tävlar aktivt inom SvRf och för dem kan det ju vara kul med någon form av tävling.

Men se till att kolla upp vad som gäller med försäkringar osv. Finns fall där det hänt olyckor och där den som drabbats krävt arrangören på skadestånd.

Du kan ju anordna pay n jump, träningstävling, öppen bana.
Det viktiga är att det inte redovisas resultat och ffa ingen rangordning av ekipagen. Dvs, du får inte ha 1a pris, 2a pris osv.
Däremot får du lämna pris till alla deltagande tex rosetter men då ska verkligen alla få inte bara felfria eller dylikt.
Det känns som om det hade passat dig/er! Lite lagom opretantiöst och alla som vill kan vara med.

På en pay n jump eller liknande så sätter ni själva reglerna men som riktlinje så brukar dom flesta klubbar kräva godkänd hjälm (och väst för dom under 18 år) samt vaccinationsintyg för hästen/ponnyn.

Vissa klubbar häromkring är nästan mer kända för sina pay n jump/träningstävlingar än för sina riktiga tävlingar!

Ja, precis, det är lite enklare vi har tänkt oss :) Så om jag ordnar en pay&jumo med diplom och clear roundrosetter till alla så är det ok.... Vad bra :-) Angående olycksfallsförsäkring som någon annan nämnde, kan man komma undan det genom att skriva i inbjudan att all ridning sker på egen risk och att arrangören inte tar ansvar, eller är det smartare att kolla upp försäkringar och ha anläggningen säker för utomstående?

Tror inte att de som har licens får vara med om inte alla får rosett. En annan möjlighet är att de som vill får köpa sin rosett för en tia eller tjuga. Helt ok tycker jag.

Det har blivit populärt med pay n jump och pay n ride nu när det blivit så dyrt med licenserna. Så jag tror inte ni får problem med deltagare. Finns en hemsida där man kan annonsera. Stpå ibland att man själv måste se till att ha försäkring för att arrangören inte har det.

Vet någon hur det fungerar nu med de nya endagarslicenserna? Då kan väl inte ridsportförbundet ha synpunkter på om man rider på "privat" tävling ena helgen och officiell nästa helg? Speciellt inte om det är i den ordningen? Ofta är det kul (och bättre priser) på stalltävlingar av olika slag, och en bra test om man är klar för riktiga tävlingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka