Får inte tillbaka passet, what to do?

Athletin

Trådstartare
Hej!
Vet inte alls om tråden ligger rätt men det är bara att flytta om det blivit helknas ^^

Jag ska dra historien mycket kort.

jag lånade ut en häst på prov, fick veta att den jag lämnat hästen till hade djurförbud.
Jag fick inte hämta min häst och det gick så långt att länsstyrelsen fick göra ett omhändertagande av hästen.

När länsstyrelsen gör ett omhändertagande så går hästen över i polisens ägo.

Nu har jag fått tillbaka min häst men passet verkar inte komma tillrätta.
Jag har efter flera påtryckningar till polisen inte fått mitt pass och nu har jag väntat i 7månader på det.

Hästen i fråga hade ett polskt pass.
Vad gör jag nu?
Jag kommer att behöva mitt pass någongång i framtiden.

Man kan ju inte utfärda ny pass, men jag kan väl heller inte göra en kopia då passet är polskt?

Är helt rådvill.
Är mycket tacksam för svar!
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Om det är en valack det handlar om går det väl att få SH att utfärda ett pass utan härstamning?
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Är det inte så att du kan göra ett pass med okänd härstamning ändå men att värdet sjunker då?

Har för mig att det på min ponnys regbevis stod ett namn på stoet men okänd hingst men då regbeviset gick på egna äventyr någonstans och fortfarande inte kommit fram gjorde vi pass med okänd stam.

Knepig sits :/
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Nu är det ingen häst som jag ska avla på eller liknande så det borde ju funka iaf :)
Tänker inte sälja henne heller ^^
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Om man följer reglerna så kan man inte göra nya pass till "gamla" hästar. Så för att följa reglerna så ska man ansöka om ett nytt pass hos den som utfärdat original passet i det här fall då i Polen.
Om man skaffar ett nytt pass hos SH så måste man ljuga och gör sig skyldig till brott. Det får inte inte finnas två pass till samma häst. Nu kanske det inte är något större staffvärde på det brottet.
Är hästen då dessutom märkt så ska det inte gå att få ett nytt pass.

Möjligen om det är så att det riktiga passet inte finns att man skulle kunna få ett slaktpass där det framgår att hästen inte får gå till livsmedel och att det är en kopia/ersättning för ett annat pass.
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Eftersom det är lag på att alla hästar ska ha sitt pass tillgängligt så undrar man junlite vad polisen håller på med. Är deras ärende klart, eller är passet nån sorts bevis? Har de sagt att det kommit bort, eller att de ska ordna saken?

Jag hade nog tagit kontakt med jordbruksverket och bett dem stöta på polisen för att få tillbaka passet.
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Dom har sagt att dom ska fixa fram passet.
jag har frågat om det flertalet gånger men inget verkar hända.
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Jag har en polsk häst, och när jag köpte henne hade ägaren tappat bort passet.
Då mailade jag ASVH, som var supertevliga och gav mig mailadressen till en kontakt på polska motsvarigheten.

Jag hade namn och ett chip- eller registreringsnummer på hästen, och de hittade henne i sitt register. Sedan gick jag till banken för att sätta in kostnaden för ett pass (ca 600 kronor) på polska avelsförbundets konto. Därefter fick jag skicka in bilder på hästen (till diagrammen) så att alla tecken syntes, tillsammans med kvitto på överföringen och ett intyg på att jag äger hästen.

Sedan tog det inte så lång tid förrän jag fick en kopia på passet. :)
 
Sv: Får inte tillbaka passet, what to do?

Antingen så använder man en chipläsare, eller så kollar man i till exempel försäkringspapper, veterinärjournal eller liknande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 042
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 215
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej allsmäktige bukefalos! Jag har ett stort problem jag ber er om råd av.. Det är som så att 2011 lånade jag ut mina hästar till en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 422
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp