Får inte bort fästing

Banni

Trådstartare
Skulle nyss ta bort en fästing på min hund men fick inte med huvudet, det har verkligen borrat in sig och jag får inte ut det.. Vad gör jag nu? Måste jag till veterinär för att få det borttaget?

Tips?

Sv: Får inte bort fästing

Du behöver inte göra något. Huvudet kommer "läka ut" sig självt inom några dagar.

Tänkte svara detsamma som ovan, men vill tillägga att du bör kolla det dagligen. Om det svullnar till och bli infekterat kan du klämma ut huvet och varet och sedan tvätta rent. Det blir som när man får en sticka i fingret....

Okej, tack för svar.
Jag har rakat runt området där fästingen satt och tvättat med klorhexedin, så jag kan hålla koll på det :)

Jätte bra att du har gjort ovanstående.Kolla nu dagligen och om den inte har trillat av efter några dagar så uppsök veterinär men oftast brukar den trilla av utav sig själv.

Jag brukar tänka "Fan också" och så glömmer jag bort det och så ramlar huvudet bort efter ett tag.

När det har gått några dagar eller en vecka ungefär så brukar man hitta något som man tror är en ruva, och då brukar det gå att pilla bort det som blev kvar. Huvudsaken är att man får bort fästingens kropp, det är där de elaka bakterierna (borelia osv) finns.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
616
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka