Får han för mkt mat??

Centaur

Trådstartare
Halvblod (mer än 50% fullblod), valack, sex år, växer/breddar sig fortfarande. Äter ca 9-10kg hö/dag, tyvärr oanalycerat än så länge. Rids normalt/lätt. I tillägg till höet får han:
1.4 kg Eggersman Classic Müsli
0.8 kg Lucernhack
2 liter (vet ej vikt) Lucernpellets
0.2 kg vetekli
+ vitaminer och annat.

Han är fin i hullet, behöver dock mera muskler över ryggen. Men han är väldigt stirrig, funderar på om han får för mkt energi genom maten? :confused:
Vet att det är svårt att säga när jag inte har analys på höet, men kom gärna med en kvalificerad gissing... :)
 
Helt omöjligt att säga. Dock ger du ju inga foder som är kända för att ge heta hästar.

Men du ger ju väldigt mycket proteinfoder utöver höet så jag antar att höet inte verkar ok?

Anser du att han har hull i överkant så prova att sänka eller byta ut en del mot mer hö men då får du hålla stenkoll på hullet.

Annars, välkommen in i "spattiga hästar klubben". :crazy: ;)
 
Jag anser att han behöver mera överlinje, därav proteinet. Revbenen känns om man drar lätt över med handen, vill inte ha honom tunnare.
Misstänker att han bara "är" sån, men om många tycker han äter för mkt, så vore det ju värt att kolla. ;)
 
Har läst i en annan tråd att hästar kan bli "stirriga" av för mycket protein från just grovfoder. Vet inte om jag tror på det men det skadar ju inte byta lite av lucernproteinet mot annat protein, bara för att testa.

mvh Jessica
 
Har du tips på andra bra proteinfodermedel? Är Krafft Protein bra? Finns ju soja, men det är jag inte hundra på att dom har här.
 
Jag tycker krafft protein är bra. Känns "säkrare" än soja av någon anledning. :smirk:

Själv använder jag mig av Krafft Breed, för då får jag även tillräckligt med vitaminer och selen i foderstaten utan andra tillskott.

mvh Jessica
 
Ja, jag är också lite skeptisk till soja. Valde lusern just för att det var "naturligt", torkad gräs..
 
Eftersom du inte har analys på grovfodret så är det bästa proteintillskottet lusern. Överutfodring av protein är ingen fara så länge proteinerna kommer från ett grovfoder (hö, ensilage och lusern)
/M
 
Om du tycker att din häst får mkt mat så kan jag berätta att vår valack är värre och vi är överlyckliga första vinter vi haft honom och han inte ser ut som ett totalt muskellöst benrangel.

11 kg hö (äter tyvärr inte mer)
3 kg lusernpellets
1,5 kg havre
1,2 kg betfor
4 dl olja
lite halm, vitaminer, mineraler

MVH

Camilla :smirk:
 
Kan berätta att min lilla Bponny äter fritillgång på ensilage (5-8kg) 1½ kg krafft Groov 1 kg luzern + halm i hagen (ett par kg) ;)
Mitt ena cobsto äter 11 kg ensilage, 5kg krafft Groov 2 kg luzern och ½kg betfor......men hon är dräktig....
 
Känner igen det där.. Min snart sexårige valack får
ca 15 kg hösilage, mer om det är kallt
ca 5 liter hel havre
ca fem liter Fibergi Elit
ca 9 dl Krafft protein
mineraler
Detta fördelat på tre mål kraft och fyra grovfodertillfällen.

Och detta har behövts för att han inte skall falla ur.. Jag tror dock att jag skall kunna minska kraftfodergivan rätt mkt när han blir äldre och mer "färdig". Han har växt rätt sent och brötar runt mkt i hagen så han har faktiskt behövt all den energi maten ger för att orka jobba ordentligt. Han är med andra ord inte så värst het, trots havremängden. Först de senaste månaderna har han lagt på sig och börjat sätta ordentligt med muskler, fast den som väntar på något got.. säger man ju.. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 831
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 435
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp