Migo
Trådstartare
I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i sin ordning.
Måndag morgon, Den Stora Flyttdagen. Hela bohaget nedpackat, huset städat, hundarna lastade och vi redo att bära lådor. De skulle komma mellan 09-11, så vi stod redo kl 08:45.
Ingen kom. 11:15 ringde jag samordnaren på bekräftelsen. Han visste inget om nån bokad flytt. Bad mig ringa flyttfirman jag bokat med (vilket jag trodde att jag gjorde, framgick ingenstans att han inte tillhörde den firman). Letade upp deras växelnummer. Skickades till telefonsvarare som hänvisade till deras mailformulär. Ringde lokalkontoret, möttes av samma telefonsvarare. Mailade via formuläret, och fick då SMS(!) av samordnaren att han var underleverantör, men att firman vid bokningsbelkräftelse glömt att bekräfta ordern till de som skulle utföra den(!). Jag ringde upp honom och han var rejält otrevlig och meddelade att de möjligen kunde hjälpa mig om en månad.
Efter att ha haft ett smärre stressammanbrott och önska hundskit i maten åt flyttkillarna, började jag jaga en annan flyttfirma akut. Fick till slut tag på en som hade goda omdömmen, kunde hämta upp grejerna fast vi inte var på plats, och kunde hjälpa mig redan torsdag morgon. Taget! Priset var 50% högre, men vi hade knappat nått val... Vi packade in the holy box med nödvändigheter för första natten, hundmat för tre extra dagar och åkte till Norge utan bohaget. Betalade förskottsfakturan på nästan 23000.
Onsdag kväll ringde nya flyttfirman. "Vi har inga pålitliga killar att skicka imorgon, men vi kan skicka en bil på måndag". Hade hon inte låtit så ledsen och rädd för att bli utskälld hade jag nog exploderat. Nu tackade jag för deras uppriktighet och sa att jag knappast har nått val, de får köra grejerna på måndag.
Vi kommer ha ganska rejäla extra utgifter på grund av allt det här strulet. Dessutom är det ju nu en tredje part (gamla hyresvärden) som blir lidande. För att inte tala om all stress, ångest, bök och tid det tagit. Är vi helt rättslösa? Kan de bete sig hur som helst efter ingånget avtal (tänker främst på första firman) utan konsekvenser? Kan man få rätt till ersättning från dem när de bröt ett ingånget avtal?
Och snälla håll fingrarna för att vi får våra saker på måndag
Mvh Kommer aldrig glömma den här flytten.
Måndag morgon, Den Stora Flyttdagen. Hela bohaget nedpackat, huset städat, hundarna lastade och vi redo att bära lådor. De skulle komma mellan 09-11, så vi stod redo kl 08:45.
Ingen kom. 11:15 ringde jag samordnaren på bekräftelsen. Han visste inget om nån bokad flytt. Bad mig ringa flyttfirman jag bokat med (vilket jag trodde att jag gjorde, framgick ingenstans att han inte tillhörde den firman). Letade upp deras växelnummer. Skickades till telefonsvarare som hänvisade till deras mailformulär. Ringde lokalkontoret, möttes av samma telefonsvarare. Mailade via formuläret, och fick då SMS(!) av samordnaren att han var underleverantör, men att firman vid bokningsbelkräftelse glömt att bekräfta ordern till de som skulle utföra den(!). Jag ringde upp honom och han var rejält otrevlig och meddelade att de möjligen kunde hjälpa mig om en månad.
Efter att ha haft ett smärre stressammanbrott och önska hundskit i maten åt flyttkillarna, började jag jaga en annan flyttfirma akut. Fick till slut tag på en som hade goda omdömmen, kunde hämta upp grejerna fast vi inte var på plats, och kunde hjälpa mig redan torsdag morgon. Taget! Priset var 50% högre, men vi hade knappat nått val... Vi packade in the holy box med nödvändigheter för första natten, hundmat för tre extra dagar och åkte till Norge utan bohaget. Betalade förskottsfakturan på nästan 23000.
Onsdag kväll ringde nya flyttfirman. "Vi har inga pålitliga killar att skicka imorgon, men vi kan skicka en bil på måndag". Hade hon inte låtit så ledsen och rädd för att bli utskälld hade jag nog exploderat. Nu tackade jag för deras uppriktighet och sa att jag knappast har nått val, de får köra grejerna på måndag.
Vi kommer ha ganska rejäla extra utgifter på grund av allt det här strulet. Dessutom är det ju nu en tredje part (gamla hyresvärden) som blir lidande. För att inte tala om all stress, ångest, bök och tid det tagit. Är vi helt rättslösa? Kan de bete sig hur som helst efter ingånget avtal (tänker främst på första firman) utan konsekvenser? Kan man få rätt till ersättning från dem när de bröt ett ingånget avtal?
Och snälla håll fingrarna för att vi får våra saker på måndag
Mvh Kommer aldrig glömma den här flytten.