Får en journalist ta kort på ens häst och lägga ut det i tidningen utan att man vet o

L

lie

Kom på en sak.. I sommras så på morgonen när jag skulle käka frukost och läser tidningen.. När jag kommer till mitten av tidingen, så ser jag en häst i hagen, och tänker, men gud det där är ju en kopia av min häst, och bakom är ju mitt hus.. Fick en chock att min lilla söte pålla var med i tidningen.. Inte för att det gör nått men får man ta kort bara så där utan att ägaren vet om det och sen lägga ut bilden?? :cool:

Sv: Får en journalist ta kort på ens häst och lägga ut det i tidningen utan att man vet o

Vad jag vet så ja.
Den som tar bilden har ju alla rättigheter till att använda bilden.

Sv: Får en journalist ta kort på ens häst och lägga ut det i tidningen utan att man vet o

Svar ja, foton är sen personlig egendom som fotografen har rättigheterna till. Det innebär att även om motiven tillhör dig, så tillhör fotot fotografen.

Sv: Får en journalist ta kort på ens häst och lägga ut det i tidningen utan att man v

Vad blev du chockad av ???? Får man en chock av att se sin häst i tidningen...jag skulle blivit jätteglad och smickrad.

Just precis det har jag också funderat på, då jag hux flux såg en ganska stor bild på mig själv och hästen från en tävling. Bilden var publicerad i en ganska välkänd hästtidning och jag hade inte haft en aning om att vi blivit fotograferade. (var på framridningen, inte på själva tävlingsbanan). Det var en väldigt fin bild och så :love: , men i efterhand känns det som om det hade varit trevligt att få veta att bilden skulle publiceras.

Det var en ganska stor chock att slå upp tidningen och se sig själv och hästen... :crazy: Fast å andra sidan så är det väl ganska kul och smickrande! :)

detta har jag också varit med om. (fast jag var där när dom fotade)
det var på sommaren två tjejer kom å frågade om dom fick ta bild på honom (en mops!)
visst, kul! tyckte vi. å sen något år senare , vilken var med i veckorevyn? om inte han!
gissa om vi blev paffa! :)

Sv: Får en journalist ta kort på ens häst och lägga ut det i tidningen utan att man v

Svaret är: Ja! en journalist får göra det.

Någon skrev om att de blivit fotade på en framridning och att det vore kul att få veta att hon skulle hamna i tidningen.
Som både fotande och skrivande reporter vet man ofta inte i förväg vilka bilder man väljer till ett referat/reportage. Ofta vet man först när man sett bilden riktigt och har skrivit texten. Då är det lättare att avgöra vilka bilder man väljer.

Sen kan vissa bilder även publiceras vid senare tillfälle oxå, det behöver inte alltid vara i direkt anslutning till tävlingen.
Det skulle vara helt omöjligt för en fotograf att inte ha friheten att själv välja bilder. (så länge det inte är bilder som är stötande på nåt sätt förstås) Tänk bara alla fotbollsmatcher eller hockeymatcher, hur lätt är det att ens avgöra vilka det är som finns bakom hjälmen???

Ja, dette er lov.

Men til deg som ble fotografert på fremridningen; NEI, dette har man ikke lov til - ja, fotografen sitter med rettighetene, men har fortsatt ikke lov til å publisere det uten tillatelse fra personen som er avbildet. Med mindre bildet har "stor offentlig interesse" eller at personen er mindre viktig i forhold til motivet.

Ja klart jag blev glad att se min fina häst i tidningen, men det är väl klart att man blir lite småchockad och förvånad när man inte hade en anning om det..Hehe

lie skrev:
får man ta kort bara så där utan att ägaren vet om det och sen lägga ut bilden?? :cool:

Som andra skrivit - JA.
men tar jag en bild på dej när du rider på framridningen så får ag inte publicera den på internet utan ditt tillstånd. Däremot kan jag sälja bilden till en tidning, som lägger den på tidningens sida på internet. :angel:

Jag tror inte att alla kändisar godkänt alla bilder som publiceras på dem i skvallertidningar...

Men menar ni att det är andra regler för publicering på internet än i tidningar? Vilka regler gäller där? Någon som kan hänvisa till vilken lag som i så fall reglerar?

AnnA_ skrev:
Men menar ni att det är andra regler för publicering på internet än i tidningar? Vilka regler gäller där? Någon som kan hänvisa till vilken lag som i så fall reglerar?

Japp. Tidningarna har en ansvarig utgivare och andra regler eller rättare sagt lagen om tryckfriheten att följa.

Privatpersoner (och föreningar/ kommuner) som publicerar på internet har att rätta sej efter PUL. Personuppgiftslagen

Ja just det, det borde väl vara rimligt. Tack!
Men PUL gäller väl inte hästar antar jag? Om jag fotar någons häst, utan människa i bild, får jag lägga ut det på internet utan tillstånd?

AnnA_ skrev:
Ja just det, det borde väl vara rimligt. Tack!
Men PUL gäller väl inte hästar antar jag? Om jag fotar någons häst, utan människa i bild, får jag lägga ut det på internet utan tillstånd?

Helt rätt! Bara att publicera! :D

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Träning Behöver hjälp. Ny häst på halsen som jag ska ta hand om över sommaren. Arab, snäll, inte riden så mkt, skulle till slakt för att hon...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 706
Senast: Sar
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar