Får dom tillräckligt med protein?

E

Egonson

Hur stor risk är det att hästar får proteinbrist nu, vid denna årstiden?
De går på ett bra naturbete, finns rikligt med gräs, ej övervuxet utan max 1 dm på sina ställen, övrigt ca 5 cm långt. Grönt och lummigt.
De är jättefina i hull, blanka pälsar.

Kan man behöva stödfodra tro utöver gräset?
Tänkte typ något kraftfoder, gräs är där som sagt väldigt gott om (och en del annat smått och gott att äta, boklöv, lite sly och diverse) så jag räknar med att de får i sig tillräckligt med TS i alla fall.

Gäller vuxna, lättfödda hästar, en normalt arbetande (rids 5 dgr i veckan typ) samt en äldre som inte gör nåt.. Gått på bete från april till nu och ska gå ute ett tag till.

Sv: Får dom tillräckligt med protein?

Du borde se om de saknar något, framförallt på överlinjen. så fort de tappar och får för lite protein blir de något tunnare över hals, manke, rygg o rumpa.

tror det är ganska vanligt att man börjar fodra för sent och de då faller ur senare, brukar vara mkt trådar om proteinbrist på hösten på buke :grin:, skulle nog hellre ge lite grovofder utifall än att de föll ur. Min hästa hade proteibrist i vintras tog typ 1 månad att få upp han i muskler som han såg ut innan och det kom typ i november ganska plötsligt.

Låter inte som de har proteinbrist nu, med glansiga pälsar mm. Men det är ganska proteinfattigt gräs vid den här årstiden. Lägg märke till hästarnas hull och kropp om de tunnar ur. Ett alternativ är att fodra hö i hagen, om de nu äter det. Annars är lusern ett bra fodermedel, proteinrikt (och fortf. ett grovfoder).

Men det är ganska proteinfattigt gräs vid den här årstiden. .

Kan man inte säga generellt. En studie från Husdjurstjänst, M Dahlberg visade att råprotein värdena i 5 olika naturbeten var minst lika höga i augusti som i juni. Från 174-248 gr rp/ kg ts.

Välskötta (= inte förvuxna) naturbeten kan försörja sina betesdjur länge. Själv brukar jag inte börja tillskottsfodra de digivande förrän slutet nov början dec. Bor dock i södra sverige och har mkt betesmark. HH

Vi bor också i södra sverige, i södra Halland snarare.
Jag tänkte mest på att det tar tid att se tecknen på proteinbrist (tappad överlinje, bukighet mm.), därför undrade jag om det är tillfälle att börja stödfodra redan nu för att undvika ens början till proteinbrist.

Till höst/vinter får de kanonhö med kvot runt 10 och går på kanonbra bete på sommaren, så övriga året har de garanterat inte brist utan överskott, det är bara nu på hösten det är lite svårt att veta hur man ska göra. Hö eller lusern lär de inte äta tyvärr, då de väl anser sig ha tillräckligt med bete på det viset och det har dem också vad gäller mängd TS.

Visst det kan vara svårt att veta, men om man tänker frodigt (ej övervuxet) naturbete, stor hage och få, lättfödda hästar.

Innerst inne tror jag inte det behövs, vill mest ha bollplank och höra andras åsikter.

Senast ändrad av en moderator:

Kan man inte säga generellt. En studie från Husdjurstjänst, M Dahlberg visade att råprotein värdena i 5 olika naturbeten var minst lika höga i augusti som i juni. Från 174-248 gr rp/ kg ts.

Välskötta (= inte förvuxna) naturbeten kan försörja sina betesdjur länge. Själv brukar jag inte börja tillskottsfodra de digivande förrän slutet nov början dec. Bor dock i södra sverige och har mkt betesmark. HH

Fy vad jobbigt det är med betet och veta hur man ska göra. Jag har en ganska tunn äldre islänning som vi haft fångproblem (troligen p g a tidigare leverproblem) med. Sen har jag två till varav en lättfödd och en extremt lättfödd.

De har ar gått på nerbetat gräs tills regnperioden kom och då vågade jag inte ha kvar dem där utan flyttade dem till ett förvuxet bete. Där de får beta delar av dygnet. Av praktiska skäl (vattenförsörjning) skulle jag vilja ha dem på det kortare men illgröna betet men det vågar jag inte.

Suck :confused:

Okej, man ska nog inte generalisera. Jag kollade upp det där igen (förut gick jag bara efter minnet från en studie jag sett på en föreläsning- kunde dock inte hitta den nu). Så jag kollade i "hästens näringsbehov..", (planck/rundgren).
Detta hittade jag:

Proteinhalten i ett välskött bete är så högt att det täcker alla hästars proteinbehov med råge.

g smbrp/kg ts:
Tidigt försommarbete -160
Försommarbete - 147
Högsommarbete -128
Sensommarbete - 166
Förvuxet bete - 72.

Intressant!

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: ch791022
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 867
Hästvård Min häst har på senaste börjat dricka väldigt dåligt. Ofta har inte rört vattenhinken i boxen och jag kan inte se att han har druckit...
Svar
17
· Visningar
1 371
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka