Får dom göra så? E-handel tar ut värdeminskningsavdrag på oöppnat paket

QueenLilith

Trådstartare
är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan.
Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa sadlar etc.
Denna sadel är en demosadel och inte en ny.
När sadlen anländer till posten har jag då missat dom har ändrat liggtid hos postnord till 7 dagar nu. Så missade att hämta mitt paket.
Men oavsett vad hade jag ångrat mitt köp. Mejlar säljaren detta och får då svar att det tillkommer en avgift på ångrat köp.
Ok jag fattar det och tänker att det nog handlar sig om några 100-lapper.

Se min förvåning när beloppet landar på 900 kr och dom påstår : värdeminskningsavdrag. Det är en demo-sadel, nypriset är 18.000 kr, men priset dom säljer för nu är då 9000 kr. Jag har lite svårt att se hur det skall bli värdeminskning på en produkt som inte ens har varit packat upp. Dom vet den inte har varit packat upp då den gick i retur. Googlade på det och ser att enligt svensk lag att företag kan ta utt detta om man öppnat sakerna och så, men på ett oöppnat paket?

ALDRIG varit med om detta innan. Jag kollade även deres hemsida gällande detta, men hittade inget info då. Men ser nu att längst ner skriver dom om detta med "värdeminskningsavdrag" och vet inte om dom har haft det hela tiden?

Jag kan ju förstå om saker har varit använda, men verkar extremt fult att man kan ta pengar från folk om dom skickar saker i retur som inte varit använda ens, men skickas retur i samma skick som dom såldes i.

Kanske jag bara får bita i det sura äpplet, men det verkade fullständigt absurt för mig.

Jag gissar det är ett företag vars hemsida börjar på T som du handlat ifrån. De har flera lagstridiga påståenden bland sina villkor.

De har även detta
"OUTLÖSTA PAKET
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Har ni inte hämtat ut ert paket inom Postnords tidsfrist (7 dagars liggetid på Postnord uthämtningsställe) debiteras utöver fraktkostnaden till dig en avgift för administration, hantering och returfrakt till oss.
Avgift inom Sverige:
- Paket under 3 kg = 250 SEK
- Paket 3-5 kg = 300 SEK
- Paket över 5 kg = 350 SEK
- Paket över 10 kg = 450 SEK"

Nu kan det ju vara så att detta uppgår till cirka samma summa, och det är i så fall i sin ordning. Men inte någon värdeminskning som sagt!

Jag gissar det är ett företag vars hemsida börjar på T som du handlat ifrån. De har flera lagstridiga påståenden bland sina villkor.

De har även detta
"OUTLÖSTA PAKET
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Har ni inte hämtat ut ert paket inom Postnords tidsfrist (7 dagars liggetid på Postnord uthämtningsställe) debiteras utöver fraktkostnaden till dig en avgift för administration, hantering och returfrakt till oss.
Avgift inom Sverige:
- Paket 3-5 kg = 300 SEK
- Paket över 10 kg = 450 SEK"

Nu kan det ju vara så att detta uppgår till cirka samma summa, och det är i så fall i sin ordning. Men inte någon värdeminskning som sagt!
Vet inte vad sadlen väger, men är ju ändå : långt från - Paket över 10 kg = 450 SEK" till 900 kr.

Sen är det verkligen lagligt att bara hitta på massa extra avgifter?

Kan ju säga att jag aldrig kommer aldrig från dom igen.

OUTLÖSTA PAKET
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Har ni inte hämtat ut ert paket inom Postnords tidsfrist (7 dagars liggetid på Postnord uthämtningsställe) debiteras utöver fraktkostnaden till dig en avgift för administration, hantering och returfrakt till oss.
Avgift inom Sverige:
- Paket 3-5 kg = 300 SEK
- Paket över 10 kg = 450 SEK

Har försändelsen levererats fraktfritt till er debiteras även en viktbaserad fraktavgift för utleveransen:
Fraktpriser inom Sverige

<1 kg = 79 SEK
<2 kg = 140 SEK
<3 kg = 220 SEK
<5 kg = 270 SEK
<10 kg = 380 SEK

Alltså är det lagligt? är sen min fråga. när frakten annars är:

Leverans med PostNord.
* Väljer du PostNord MyPack Collect får du fraktfritt inom Sverige vid köp över 2000:-. Enhetsfrakt om 79:- tillkommer vid beställningar under 2000:-. Ditt paket levereras till ditt närmaste utlämningsställe.
Är det ett litet paket (under 1 kg) kan det skickas direkt till din brevlåda som ett PostNord Varubrev (Svanenmärkt leverans i Sverige).
Observera! 7 dagar är PostNords nya villkor för paketets liggtid på utlämningsstället. Sedan returneras paketet till oss och du blir debiterad kostnad för returfrakt, så hämta ditt paket så fort du har möjlighet. Du kan kostnadsfritt utöka liggtiden själv i PostNords app till 14 dagar.

- Tycker det verkar som "hitta på avgifter".

Vet inte vad sadlen väger, men är ju ändå : långt från - Paket över 10 kg = 450 SEK" till 900 kr.

Sen är det verkligen lagligt att bara hitta på massa extra avgifter?

Kan ju säga att jag aldrig kommer aldrig från dom igen.
Det är förutom frakten, och jag tror det stod den var 380 kr. Så det måste plussas på

OUTLÖSTA PAKET
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Har ni inte hämtat ut ert paket inom Postnords tidsfrist (7 dagars liggetid på Postnord uthämtningsställe) debiteras utöver fraktkostnaden till dig en avgift för administration, hantering och returfrakt till oss.
Avgift inom Sverige:
- Paket 3-5 kg = 300 SEK
- Paket över 10 kg = 450 SEK

Har försändelsen levererats fraktfritt till er debiteras även en viktbaserad fraktavgift för utleveransen:
Fraktpriser inom Sverige

<1 kg = 79 SEK
<2 kg = 140 SEK
<3 kg = 220 SEK
<5 kg = 270 SEK
<10 kg = 380 SEK

Alltså är det lagligt? är sen min fråga. när frakten annars är:

Leverans med PostNord.
* Väljer du PostNord MyPack Collect får du fraktfritt inom Sverige vid köp över 2000:-. Enhetsfrakt om 79:- tillkommer vid beställningar under 2000:-. Ditt paket levereras till ditt närmaste utlämningsställe.
Är det ett litet paket (under 1 kg) kan det skickas direkt till din brevlåda som ett PostNord Varubrev (Svanenmärkt leverans i Sverige).
Observera! 7 dagar är PostNords nya villkor för paketets liggtid på utlämningsstället. Sedan returneras paketet till oss och du blir debiterad kostnad för returfrakt, så hämta ditt paket så fort du har möjlighet. Du kan kostnadsfritt utöka liggtiden själv i PostNords app till 14 dagar.

- Tycker det verkar som "hitta på avgifter".
Det är lagligt att ta ut avgift samt verklig frakt tur och retur för outlöst paket ja. Sen kan det naturligtvis diskuteras exakt hur hög avgift som är skälig.

Men 380 kr i verklig fraktkostnad för en sadel är inte orimlig. Att man annars skulle haft fri frakt eller xx kr i frakt är en annan sak, det behöver inte vara företagets verkliga kostnad.

Det är därför om man tex ångrat sig alltid är bättre lösa ut och skicka tillbaka, just för att inte lösa ut blir dyrt. Nu vet jag att du missade att hämta, men rent generellt.

Så 380 kr plus 450 kr i frakt och hantering dör en outlöst sadel är tyvärr inte orimligt. Däremot är allt de kallar för värdeminskning det!

De har generellt fula villkor och även en del lagvidriga (bla ang ångerrätten)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka