Får det gå till såhär?

Mirre

Trådstartare
Går på försörjningsstöd nu och fick byta handledare eftersom min gick i pension.
Men har inte fått någon information om vem jag har istället. Pengarna räcker precis till räkningarna och knappt till mat. Har 50 kr kvar till den 20 nu, dessutom fick jag inte pengarna förrän den 4 så blev ju efter med allt.

Lever snålt gör jag såklart, vi unnar oss inte något alls direkt och det blir inga utsvävningar på matbordet precis.
Det står på kommunens sida att man har rätt till hjälp med telefon och tv, lek och fritid osv.
Men inget av det finns med på blanketten man fyller i för att ansöka om bidrag varje månad.
Har sökt för det på övrigt men inte fått något för det. Men telefon och så måste man ju ha och det vore ju kul och kunna göra något kul med barnen. Inte behöva välja mellan om vi ska gå och bada eller köpa mjölk så vi har frukost.

Ring (eller ännu hellre, maila!) och fråga vad du behöver fylla i för att få hjälp. Då kan du också få veta vem som är din handläggare. Jag tror att det inte står med på månadssökningarna för att det inte är standard (?) och därför finns på särskild blankett. Men det är ren gissning.
Myndigheter är bannemig livsfarliga. Men jag hoppas det löser sig för dig!

Det står på kommunens sida att man har rätt till hjälp med telefon och tv, lek och fritid osv.
Men inget av det finns med på blanketten man fyller i för att ansöka om bidrag varje månad.

Sådant ingår i normen. Det är bara sådant som inte ingår i normen som man behöver söka separat för, t.ex. akut tandvård, medicin, resor till/från jobb/aktivitet. Även boendekostnaden tas upp separat.

El och hemförsäkring kan man ansöka om separat. Även busskort till arbetsresor. Så var det iaf när jag hade försörjningsstöd.

Ring (eller ännu hellre, maila!) och fråga vad du behöver fylla i för att få hjälp. Då kan du också få veta vem som är din handläggare. Jag tror att det inte står med på månadssökningarna för att det inte är standard (?) och därför finns på särskild blankett. Men det är ren gissning.
Myndigheter är bannemig livsfarliga. Men jag hoppas det löser sig för dig!
Hon kommer dock inte få veta vem som är hennes handläggare, då hon måste gå ner till socialkontoret och legitimera sig för att dem ska kunna lämna ut sådan information

Mitt råd till TS är att gå ner och legitimera dig så du får reda på vilken handläggare du har. sedan ringer du kommunväxeln och ber att få prata med den personen (förmodligen telefontid på morgonen runt 8-9-10 ) och till henne ställer du alla frågor du har!

HÄR kan du läsa mer om riksnormen och vad som ingår där.

Ni kan även söka extra pengar för att kunna hitta på något med barnen på sommaren. Det man tar hänsyn till i bedömningen då är t.ex. hur länge en familj haft försörjningsstöd och vad det funnits för möjligheter för familjen tidigare.

Går på försörjningsstöd nu och fick byta handledare eftersom min gick i pension.
Men har inte fått någon information om vem jag har istället. Pengarna räcker precis till räkningarna och knappt till mat. *klipp*

Som det står i riksnormen så ingår allt detta nedan i er totalsumma. Inget man söker extra för.
  • livsmedel
  • kläder och skor
  • fritid och lek
  • hygien
  • barn- och ungdomsförsäkring
  • förbrukningsvaror
  • dagstidning
  • telefon
  • tv-avgift.
Vad som inte står är att de även betalar läkarbesök och mediciner månaden efter, om kvitto uppvisas.

Jag dömer inte någon men undrar om du har några "onödiga" utgifter. Jag levde socialbidrag från 17 års ålder tills jag var 21 år (blev mamma 20 år gammal) så jag vet hur det var för mig. Det gick runt varje månad även om man fick tänka ekonomiskt. Mitt tips är att kolla om du kan ta bort några utgifter, jag har tex alltid haft mobil och hemtelefon. Men fick prioritera bort digital tv och internet, när jag började jobba så kunde jag unna mig den utgiften. Det var urtråkigt att bara ha 4 kanaler på tvn, men skaffade mig en dvd och lånade/ alternativ köpte filmer på rea. Lånade böcker på biblitoeket till mig och sonen.

Här i stan ligger det en sjö och djurpark några km bort, jag satte helt enkelt sonen i vagnen och gick. Jag hade riktigt snygg kropp när jag gick på socialbidrag eftersom vi gick överallt, även när vi handlade för det blev helt enkelt en onödig utgift att ta bussen.

Körkort lyckades jag ta när jag gick på CSN. 2 r ok för mig och sonen lyckades göra att pengarna räckte även till körkort och billigare skruttbil. Jag håller mig ofta undan såna här trådar men jag vill visa att det går men det är för jäkla tufft.

Jag undrar lite vart barnens pappa/pappor är? Hjälper de till på något sätt? Antingen med att hitta på saker eller åtminstone genom att betala någon form av underhåll? För visst är det så att du har barnen på heltid @Mirre?

Vad som inte står är att de även betalar läkarbesök och mediciner månaden efter, om kvitto uppvisas.

Plus en hel del annat, men man får läsa sig till det. Om man t.ex. har bil som behövs för att kunna ta sig till/från arbete kan man få extra för besiktning, skatt och något mer som jag glömt.

Nu var det ett tag sen jag behövde hjälp så jag minns inte var jag hittade infon om vad man mer kunde få för. Vissa saker får man förmodligen inte något för om man inte varit långvarigt beroende av försörjningsstöd, t.ex. glasögon.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Äldre *Gnälltråd* Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 823
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Småbarn Fick hem papper idag om att vi fått dagisplats åt båda barnen. Stod sen på Tims papper att vi skulle ringa för vidare information så...
Svar
10
· Visningar
1 293
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama