Får banan göra så här?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare NicoleN
  • Startdatum Startdatum
N

NicoleN

Jag har i flera år velat ta montélicens, jag har skaffat jobb på sidan om skolan för att ha råd med dress, skaffat utrustning, gymmat och ridit träningsjobb och sitstränat. Min hemmabana ligger ligger som vanligt i ide och har inte anordnat några licenskurser på många år (även fast alla banor är skyldig att ha minst en licensstart/år, vad jag vet). :confused: Och nu så verkade det som att jag äntligen skulle få ta min licens, men igår fick jag ett samtal om att min hemmabana skulle betala min licenskurs, men då måste jag ta licensen på grannbanan. :mad: Jag blev så klar otroligt besviken efter som jag inte har varken egen häst, släp, eventuell chaufför mm. Grädden på moset är att det är över 10 mil till min grannbana. Och att låna ihop allt det där till alla licenslopp och träffar känns lång ifrån genomförbart. Nu känner jag min sänkt till botten och vet inte hur jag ska gå vidare med det här alls. Känns så otroligt surt då jag har lagt ner så otroligt med jobb på det här och så blir jag som vanligt sviken av min hemmabana...
Så nu buke-eliten: Vad ska jag göra nu?! Får dom göra så här? Hjälp!! :cry:

Sv: Får banan göra så här?

Ring tillbaka till den du pratat med på hemmabanan och förklara din sits. Kanske kan de hjälpa dig att ordna något?

Dom som ringde vet om hur det ligger till. Det som stör mig är att vi va ganska många som ville ta licensen, men ändå vill de inte starta något. Visst samarbete mellan banorna är ju bra, men det här hindrar ju folk från att ta någon licens..:mad:

Vad är ganska många för dig? Många snackar ju också och backar ur när det väl komemr till kritan.

Jag tror att de erbjuder dig det här på grund av att de har för få anmälda för att kunna genomföra en kurs. Jag är osäker på hur många deltagare som behövs men kravet är ju att få ihop tillräckligt många deltagare för att man ska kunna volta från alla spår och det blir ogenomförbart vid X antal deltagare. (om jag ska gissa 8-10 deltagare varje gång?)

10 mil var ingenting för flera stycken när jag gick kursen. :idea:
Angående resten så måste du ändå ha sånt klart innan kursstart och ha med en reservhäst i planen också.

Senast ändrad:

Jag tror att vi var runt 5 st, och det är ganska många på våran lilla bana ;) haha
Om kursen hade varit på hemmabanan hade det löst sig med häst osv. men i och med att kursen blev flyttad så blev det lite svårare :( Sen så fick jag ju veta det så sent. Fick veta igår och kursstart va idag..

Där har du nog svaret, ni kan inte ens träna springspår och bakspår på så många (få) och lär man sig inte det under utbildningen så kan man inte bli godkänd.

Spår 4,5, springspår och bakspår (och voltpositionerna med fler är 3 på volten) är ett måste att lära sig under kurserna annars kan man ändå inte när man kommer ut i verkligheten.
Det skulle vara som att övningsköra utan mera trafik på vägarna ungefär.

Sen tycker jag självklart att det var dålig stil att de inte hörde av sig tidigare.

När jag tog licens så lånade jag två hästar vid varje tillfälle (en till kör- och en till monté-licensen). Jag fick också åka så långt till banan varje gång. Så det är inte omöjligt, det gäller bara att tänka till :)

Sen är det iofs korkat av banan om de bara säger till dagen innan och inte tidigare?! :confused:

Vad skulle du ridit för häst på hemmabanan då menar du?

Du har så klart rätt ghost :) Härlig liknelse det där med trafiken :D

Nu är det snart 100 år sedan jag tog licensen. Då var vi tre anmälda, men det var bara jag som gick kursen till slut.

Då körde jag alla lopp i de "vanliga" provloppen, så trodde jag att det fungerade på alla banor. Om det måste vara 12 nybörjare, så blir det svårt att någonsin ordna kurser på vissa banor...

Om alla banor har krav på sig att köra en licensutbildning, så borde de göra det oavsett om det bara är en anmäld...tycker jag i alla fall.

Man kan ju tycka det - men hur skulle man kunna lösa det rent praktiskt?

Det är ju inte som med körlicensen (sulky) att det "bara" är att ragga lite i kretsarna och hoppas att man har tur så man kan få ihop fält. har man gått kursen och har en häst som funkar vill man väl ut och tävla. Det är ju inte massor av tjejer som har flera hästar.

Hos oss var det så för 40 år (ungefär som dina 100 eller?) sen att man fick köra vanliga provlopp men jag tror det hände nåt för sen ändrades det.
Det har åtminstone hänt rätt rejäla olyckor i våra provlopp några gånger då och då under åren.

Man kan ju tycka det - men hur skulle man kunna lösa det rent praktiskt?

Det är ju inte som med körlicensen (sulky) att det "bara" är att ragga lite i kretsarna och hoppas att man har tur så man kan få ihop fält. har man gått kursen och har en häst som funkar vill man väl ut och tävla. Det är ju inte massor av tjejer som har flera hästar.

Hos oss var det så för 40 år (ungefär som dina 100 eller?) sen att man fick köra vanliga provlopp men jag tror det hände nåt för sen ändrades det.
Det har åtminstone hänt rätt rejäla olyckor i våra provlopp några gånger då och då under åren.

På hemmabanan kör i alla fall licenstagarna tillsammans med övriga fortfarande. Borde väl vara mindre olycksrisk att blanda nybörjare med proffs/rutinerade, än att släppa lös 12 nybörjare i samma lopp? :eek:

Det är som sagt, inte helt enkelt att "ragga" häst till licensloppen - om man inte har väldigt bra kontakter med något/några proffsstall.

Fördelen med 12 nybörjare är faktiskt att alla håller bättre avstånd och att man slipper de galna hästarna - vilka mycket väl kan komma ut i ett provlopp.
Plus att våra provlopp inte har nån fri fart sista biten så det blir aldrig "lopp" i den bemärkelsen. Kurserna har kravet på sig att de ska gå max 25 till 300 kvar och sen SKA deltagarna försöka köra finish.
Anledningen till att det inte går fortare innan är att den som får en startgalopp ändå ska kunna ansluta till fältet och bli godkänd på kursen.

De som gick licenskurs de gånger jag tog licenserna och lånade häst från gång till gång hoppade faktiskt av allihop.

Tror det där är väldigt olika mellan banorna - när jag tog körlicensen var vi tre stycken... Ibland var vi flera då proffsen gick in och gav sina hästar ett jobb men vi var sällan så många att det gick att träna springspår. När min sambo syrra tog montelicensen var de fem, året efter tre, förra året var de fyra på körlicens och två på monté, de slog då ihop licensgrupperna vilket funkade alldeles utmärkt... Det är nog lite upp till banorna hur de gör.

ts - tycker du ska ragga ihop häst så ofta du kan och åka på utbildningen, och så tycker jag du kan prata med banan om att köra/rida i provloppen och få tillgodoräkna dem istället, det är provlopp man ändå kör om man behöver komplitera utbildningen sedan, hör om du kan göra det nu istället.

På vår bana kör licestagarna tillsammans med dom "andra" kuskarna i provloppen, annars hade det inte blivit några lopp då det är få som tar licensen. Det som var svårt för mig var att hitta varmblod att köra, då jag har kallblod och det körs sällan provlopp för dom på våran bana och kursledaren vill se oss licenstagare "mitt i gröten".

Håller på med montélicensen nu och har skrivit teoriprovet, ridit alla lopp utom ett. Har inte varit med i licenslopp på månader då det är svårt att ragga häst och har 10 mil till min hemmabana. Får tyvärr inte tillgodo räkna mig lopp från den andra banan som bara ligger 7 mil bort (annat län). Hade säkert varit lättare för mig att hitta häst att rida där.

Ett tips är att annonsera efter 2 (1 häst i reserv)att låna, antingen på hastnet eller här tex. Blocket funkar också.

Skriv att du söker en häst för licenskursen. Oftast brukar amatörer/proffs vara tacksamma för att dom "slipper" köra snabbjobb själva. Nu är det inga högre farter man kör i på licensen, men det ger ägaren en chans att se hur hästen rör sig och se hur den ligger till i träningen.

Oftast vet proffs och amatörer vilka hästar som passar för licenskursen. Man vill ju inte ha en halvgalen häst som inte har psyket till att volta ganska många ggr i ett lopp med "nybörjare".
Har du en för "vild" häst kan du faktiskt bli avvisad från loppet pga säkerhetsrisken.

Ett tips är iaf att annonsera ut efter 2 hästar :)
LYCKA TILL! :bump:

Liknande trådar

Western Jag bor i en liten by väldigt norrut i Sverige. Jag har, sedan tre år tillbaka, en kallblodstravare. När jag först köpte häst ville jag...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Grålly
·
G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 475
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar