Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar
Konstig lag! Annars om en häst kommer lös och blir påkörd så är det ju hästägaren som får stå för skadorna på bilen, borde det inte vara samma med tåg?
Hur menar du nu??? Om det va så skulle vi väl inte behöva ta del av alla dessa trafikolyckok mellan hästar och bilar.. Jag menar i så fall skulle väl
ingen hästägare våga påstrida sina lagliga rättigheter för sitt framförande av fordon.
Det du kanske tänker på är om det går att uppvisa brister i hästhållningen och förfarit "oaktsamt", ja då och endast då går motparten skades fri.
Tyvärr leder denna "föråldrade" lagstiftning till att många av dagens hästägare anser sig inte ha några skyldigheter,, bara rättigheter.
Titta bara på hur många av dagens hästägares "inhägnader" är i beskaffenhet, Man blir häpen över hur bristande kunskapsnivån är redan på den punkten.
Svaret blir ofta att ja men det va ju elstängsel,, ja men det va ju inget el i stängslet.
Nähäää,,,,,,
Staket med max två 2 mm trådar, plaststolpar i en diameter på max 1,00 cm, eller ännu bättre nedgnagda trästolp som påminner mer om plock e pinn än fullvärdigt stängsel, ja det finns massor med ex. många på detta forum berkar t.o.m. stolta med att både i text och bild visa upp sitt bevismaterial helt frivilligt.
Tror fasen att polisen börjar gå lite mera på djupet om vad som lett till att dessa typer av olyckor börjar bli ett större problem än trafikolyckor "plåt mot plåt".
Jag ser det inte som en negativ utveckling, däremot så lider jag med varje djur som blir utsatt för denna typ av trauma. Det possitiva är att ju större statestik på bristande djurhållning som kommer framträda, ju mera kommer lagstiftningen att skärpas upp.
Å snart e vi där,, hästar kommer genom lagändring inte längre klassas som fordon, kanske t.o.m. fråntas allemansrätten,, Tack för det alla ni som bidragit till detta genom Ert egoistiska tänkande, uppvisande brist på medmännsklighet och främst uppvisande av bristande hästhållning.
Visst,, skarpt skrivet men någon gång måste någon vara budbärare och i klartext skriva rakt och ärligt.
Tyvärr är det många ggr det enda sättet att få vissa att börja inse vari det brister.