Fångrisk -hur länge

A

Alanis

Min häst som kanske (hovslagare och veterinär oeniga) hade lindrig fång förra sommaren, rymde in i vitklöverhagen igår :devil: . Hon stod där nog i 6 timmar innan husse kom hem och fick syn på henne. Hon var i allafall rejält törstig och hade ökat i bukomfång med 50%. :(
Hon blev ordentligt motionerad igår och fick inget kraftfoder. Hon fick också Djävulsklorot.
Idag var hon fortfarande ganska tjock om magen, men hade fast bajs, ingen puls i hovar eller ben och rörde sig bra.
Hur länge finns risken för att hon kan ha fått fång av denna rymningen? Hur länge bör jag vänta med kraftfodret och vad kan jag mer göra än att vänta och kolla och motionera?

Mycket tacksam för tips och råd. /Alanis

Sv: Fångrisk -hur länge

Det kan ta upp emot 72 timmar innan de första symptomen visar sig. Jag skulle ha svårt att bedöma om hästen har symptom så länge den får ett preparat. Personligen skulle jag avvakta med några mixturer och se om hästen har några tecken på puls eller smärta.

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
A
Hästvård Ja, ni kanske känner igen att jag svarat på tidigare inlägg om fång, MEN, denna mystiska sjukdom :devil: blir man aldrig helt klok på...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI