Fångringar?

Sv: Fångringar?

Alla hästar får inte det. Men alla KAN få det. Förr var det vanligare att ponny raserna var mera drabbade än andra raser. Nu får tex. både fullblod och travare det. Det var ganska ovanligt förr.

Fångringar buktar inåt och har ett större avstånd mellan ringarna i trakten än i tådelen. Foderringar buktar utåt och har samma avstånd mellan ringarna i tå och trakt.

När hästen får fång börjar hoven att växa. Tårna blir långa och det är av tyngdpunkts förflyttningen (tyngdpunkten förflyttas fram) som hästen får ont. Hoven bryts hela tiden uppåt vid överrullningen (det är fenomenet att den bryts upp hela tiden som gör att hovarna blir långa). Man kan jämföra med att gå med spetsiga skor och tänka sig att skon är hela ens fot. Aj, aj.

För att minska belastningen på tån ställer sig hästen med fötterna framför sig (den ställning man är van att se fånghästar i). En helt frisk häst står med rak benställning.

Hästar är fenomenala på att läka sina hovar själva (därmed inte sagt att den kan läka sig från fång, proffesionell hjälp behövs). När hästen fått fång märker den att situationen är ohållbar med så långa hovar, så då "skickar den ut" ny frisk hov, som har en brantare vinkel. Det är alltså två olika vinklar på hoven (först brant och sedan skidbacke) och detta blir som en rand. Jag antar att det är detta som du syftar på med fångring.

Är hästen smart skickar den ut många små vinklar. Omställningen för hoven blir då långsam och succesiv, även om det fortfarande gör ont. Riktigt ont gör det om den skickar ut en enda brant vinkel. När denna vuxit till hälften av hoven, kan hästen från en dag till en annan bli blockhalt.

Ränder (vinkel skillnader) på hovarna kan alla hästar få. Det behöver inte bero på att hästen har/precis haft fång, utan kan mycket väl bero på felverkning, nytt foder och ny häst i stallet osv. Ska också tillägga att ränderna växer ut och att det är bra att hoven vill förändras till det bättre, även om det innebär att det kan göra ont.

Så kan jag delvis beskriva emot din beskrivning. Min kille har en "fång"rand på sin hov utan att ha haft fång, däremot hade han en hovbensinflammation i vintras, hoven fick skidbackestuk precis som du beskriver MEN den växte absolut inte mer utan tvärtom mindre men la sig mer och mer i vinkeln, nästa MEN hästen avlastade inte alls hoven genom att sätta fram den utan behöll vanligt benställ.
På röntgen fanns ingen hovbensrotation, vad kom sig då skidbacken av jo att ett inflammerat hovben (fånghästar drabbas också av inflammation i hovbenet) orkar inte hålla emot utvidgningen av hoven utan mister sin styrka elastisitet och flyter ut (ses som taggigt på röntgenbild i akutskedet man ser riktigt hur de dras åt alla håll) därav att hoven i framdelen flyter ut och man uppfattar som om de har lång tå iom att vinkeln lägger sig.
Det som jag reagerat på är hur annorlunda min behandlades kontra hur en fånghästshov behandlas. Min skulle absolut inte verkas ner då en nerverkning frestar mer på hovbenet. Han gipsades med helfylld sula för att sulan inte skulle sträva neråt och därmed be om utvidgning av hovbenet/hoven, han var alltså helgipsad om hela hoven stenhårt för att hoven inte skulle kunna utvidga sig alls utan fixeras helt för att hovbenet skulle få vila och så boxvila på det. Med denna behandling så läkte hovbenet snabbt och hästen fick därefter hårda aluminiumsulor med rejält tilltagen fyllning under för att ytterligare en tid ge sulan stöd att inte sjunka neråt.
Det är just detta med att absolut inte verka ner hoven samt gipsstödet som jag är förbryllad på att borde inte detta även gälla en fånghov med tanke på att man även vid fång vill avlasta hovbenet varför gipsar man inte en fång hov ?

Så kan jag delvis beskriva emot din beskrivning. Min kille har en "fång"rand på sin hov utan att ha haft fång, däremot hade han en hovbensinflammation i vintras, hoven fick skidbackestuk precis som du beskriver MEN den växte absolut inte mer utan tvärtom mindre men la sig mer och mer i vinkeln, nästa MEN hästen avlastade inte alls hoven genom att sätta fram den utan behöll vanligt benställ.
På röntgen fanns ingen hovbensrotation, vad kom sig då skidbacken av jo att ett inflammerat hovben (fånghästar drabbas också av inflammation i hovbenet) orkar inte hålla emot utvidgningen av hoven utan mister sin styrka elastisitet och flyter ut (ses som taggigt på röntgenbild i akutskedet man ser riktigt hur de dras åt alla håll) därav att hoven i framdelen flyter ut och man uppfattar som om de har lång tå iom att vinkeln lägger sig.
Det som jag reagerat på är hur annorlunda min behandlades kontra hur en fånghästshov behandlas. Min skulle absolut inte verkas ner då en nerverkning frestar mer på hovbenet. Han gipsades med helfylld sula för att sulan inte skulle sträva neråt och därmed be om utvidgning av hovbenet/hoven, han var alltså helgipsad om hela hoven stenhårt för att hoven inte skulle kunna utvidga sig alls utan fixeras helt för att hovbenet skulle få vila och så boxvila på det. Med denna behandling så läkte hovbenet snabbt och hästen fick därefter hårda aluminiumsulor med rejält tilltagen fyllning under för att ytterligare en tid ge sulan stöd att inte sjunka neråt.
Det är just detta med att absolut inte verka ner hoven samt gipsstödet som jag är förbryllad på att borde inte detta även gälla en fånghov med tanke på att man även vid fång vill avlasta hovbenet varför gipsar man inte en fång hov ?

Randen som du beskriver på din pålle kan alla hästar få (precis som jag skrev). Den har inget att göra med fång (även om fånghästar får den). Även min häst har en rand på vardera bakhov och han har absolut ingen fång. Det som det handlar om är att hoven förnyar sin vinkel och i övergångszonen ser man det som en rand. Känner man med handen på randen känner man vinkelförändringen.

Jag är inte riktigt säker på om jag fattade rätt med din beskrivning av din hästs hovar vid hovbens inflamationen. Jag fattade att det blev skidbacke, men inte sen...Blev hovarna "lägre" (höjden på hovarna, alltså)? Vill du utveckla?

Sen med benställningen så beror den på vart hästen har sin tyngdpunkt jämfört med tyngdpunkten på hoven (mitten på hoven). Samanfaller tyngdpunkterna är benställningen rak.

Sen är jag lite nyfiken på hovbens inflamation allmänt. Vad orsakas det av?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10