Vita_N_6520
Trådstartare
Hur ser det ut egentligen?
Får alla fånghästar det?
Tell me!![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)
Får alla fånghästar det?
Tell me!
![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så kan jag delvis beskriva emot din beskrivning. Min kille har en "fång"rand på sin hov utan att ha haft fång, däremot hade han en hovbensinflammation i vintras, hoven fick skidbackestuk precis som du beskriver MEN den växte absolut inte mer utan tvärtom mindre men la sig mer och mer i vinkeln, nästa MEN hästen avlastade inte alls hoven genom att sätta fram den utan behöll vanligt benställ.
På röntgen fanns ingen hovbensrotation, vad kom sig då skidbacken av jo att ett inflammerat hovben (fånghästar drabbas också av inflammation i hovbenet) orkar inte hålla emot utvidgningen av hoven utan mister sin styrka elastisitet och flyter ut (ses som taggigt på röntgenbild i akutskedet man ser riktigt hur de dras åt alla håll) därav att hoven i framdelen flyter ut och man uppfattar som om de har lång tå iom att vinkeln lägger sig.
Det som jag reagerat på är hur annorlunda min behandlades kontra hur en fånghästshov behandlas. Min skulle absolut inte verkas ner då en nerverkning frestar mer på hovbenet. Han gipsades med helfylld sula för att sulan inte skulle sträva neråt och därmed be om utvidgning av hovbenet/hoven, han var alltså helgipsad om hela hoven stenhårt för att hoven inte skulle kunna utvidga sig alls utan fixeras helt för att hovbenet skulle få vila och så boxvila på det. Med denna behandling så läkte hovbenet snabbt och hästen fick därefter hårda aluminiumsulor med rejält tilltagen fyllning under för att ytterligare en tid ge sulan stöd att inte sjunka neråt.
Det är just detta med att absolut inte verka ner hoven samt gipsstödet som jag är förbryllad på att borde inte detta även gälla en fånghov med tanke på att man även vid fång vill avlasta hovbenet varför gipsar man inte en fång hov ?