Fångkänningar?

T

timjan 1

Hej, vad menar ni som skriver att hästen har fångkänningar och hur märker ni det, skiljer det sig från fång,eller?

Sv: Fångkänningar?

Fångkänning skulle jag kanske kalla de första stadierna, där man kanske inte uppenbart ser alla stora symptom utan bara diffust kan misstänka att det rör sig om fång.

MEN, jag skulle ändå behandla det som om det vore uppenbar fång!!
Dvs, ringa vet fort som ögat och börja behandla hästen direkt om det anses nödvändigt.

Fång är alldeles för otäckt för att chansa med...:crazy:

Håller med, inga chansningar får tas och just därför blir jag lite fundersam kring begreppet fångkänningar. Vår ponny fick fång igår, visade symtom som bara en matte med svår fångest kan upptäcka, men det är dock fång och inget annat

Har inte så stor erfarenhet av fång (sett ett fall i hela mitt liv) men vet hur djävulsk sjukdomen är - så visst är man försiktig!
Förra veckan var hovslagaren här och skodde en inackordering (ett litet russ). Jag höll i hästen och hovslagaren sa att ponnyn absolut hade lite början till fång - den "känning" hovis kände av var att ponnyn var ovillig att sätta ner hoven efter skoning. Det la jag också märke till eftersom hon inte brukar bete sig så under skoningen.
Jag tog bort henne från gräshagen (som hon gått i om dagarna - de flesta nätter har hon stått i box), hon fick gå i vinterhagen - fick lite hö av mig morgon+kväll. Jag "beordrade" ägarna att motionera ponnyn (dock inte samma dag som hovis varit där) lite lätt i skritt och trav, dock inte längre än 45 minuter. Hon har inte utvecklat någon fång! - ännu...:crazy: I söndags och tisdags fick hon gå på bete i ca 2 timmar. Idag har hon fått "spill" av det nyskördade höet så jag vågar inte släppa henne på gräs pga det.
Kan väl tillägga att den här ponnyn brukar vara vältränad och i god kondition. Är van vid att bli riden 5-6 ggr/vecka. Helt plötsligt, samtidigt som vi släpper hästarna på kraftigt bete (gammal vall typ), så blir ponnyn inte riden mer än 2 gånger den veckan. Så kombinationen av fri tillgång på mat (förutom de nätter hon stått i box då) och lite motion gjorde nog att hon fick sk "fångkänningar". Är bara tacksam att hon behövdes skos och att hovis uppmärksammade det hela! Nu är hagen rejält nerbetad och ej så kraftig längre - ändock vågar jag inte chansa att släppa henne där dygnet runt.

/Kristin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka