Fånghistorier med lycklig utgång önskas!

FlipTheFrog

Trådstartare
På torsdag har jag bokat tid för återbesök med min fånghäst. Tror ni att de röntgar om hovarna så att det täcks av försäkringen? Jag är "nyfiken" på hur mycket mer de roterade efter det att jag var in med henne i det akuta skedet.. Men vet kanske tycker att det är onödigt så att jag får betala plåtarna själv?

Ponera att allt ser bra ut på torsdag. När *tror* ni att jag kommer kunna sätta igång henne så smått igen? Hon skulle behöva jobba lite för att inte få ont i ryggen.. G hade fång vecka 43 med hovbensrot bägge fram (inte mkt) och svarade bra på behandling.

Fram tills dess så önskar jag höra fånghistorier som slutar väl...!Hoppas ni har några sådana på lager?

Sv: Fånghistorier med lycklig utgång önskas!

Vårt sto fick fång några veckor innan hon skulle föla sommaren 2001... Men båda lever och mår fint idag! Mamman är nu 21 år så hon var redan då rätt gammal, men klarade alltså fång ändå.
Kortfattat, men kanske lite uppiggande ändå?! :D

Vår ponny fick hovbensrotation för tre år sedan. Han gör samma saker idag som innan detta, dock har han bantats och får inte äta vad som helst, hur som helst.

Du får trycka på att du är orolig för hur hovbenen ser ut nu, och gärna skulle vilja veta (och låta fb betala :angel: ).

Jag håller tummarna!

/trassel

Hej Låt försäkringsbolaget betala, Min ponny är inne på sitt minst 4é omgång fång hon är Welsh mountin 21 år köpte henne när hon var 16 år och fick veta av gamla ägarna( en emellan) att hon var en fånghäst hade då gott på bete hos mig i en sommar helt symtomfri, var på betäckning som 17 år fick fång på stationen skickade med eget hö tydligen lite för mycket gräs i deras hage skoddes med sjukbeslag blev symtomfri på en gång medicinerades med fenadyn, sommaren därpå fång på sommaren hade nog fått i sig några strån gör mycket av grönt sämre denna ggr men oskodd och efter ca 1 år iget spår på hovarna efter fång inga ränder ingenting, Fick ta bort min gamla häst 14/12 och 15/12 ponnyn i fång igen fenadyn tog 14 dagar innan resultat, tänkte eventuellt åka med henne till djursjukhus närmast 12 mil Strömsholm 70 men de sa att de inte blev sämre under behandling och för 6 dagar står hon på buta inte full dos syns inget längre ska åka innan hon sätts igång igen och rönka henne men ska låta henne stå tills sommaren, En kompis till mig har ett Haflingersto som hade både roterat och sänkt både fram och bak förra vintern hon fick gå oskodd och är helt återställd nu var och rönkade om henne hon var väldigt illa ute. Min systers halvblod fick fång i sommras och är i dag symtomfri men ej igång ännu går oskodd våran hovslagare ringde sin lärare på hovslagarskolan och han förordade det .

Rapport från ÅB:t

Vet tyckte att G rörde sig bra och vi får lov att börja skritta uppsuttet nu en månad, 20 minuter till en början. Mjukt underlag.

Vid ev bakslag så får jag backa bandet och börja om igen med behandling och vila. Går allt bra så kan jag börja jogga så smått om en månad.

Vet tyckte inte hovarna behövde röntgas om nu, men sa att jag kunde komma in om 3-4 månader igen och få det gjort.

Vad konstigt att de inte röntgade om det är ju det som oftast är syftet med o komma på återbesök. Min fångpålla röntgades om vid återbesöket, o det hade inte blivit någon förändring sedan första gången, men när hon fick återfall o vi röntgade om så såg allt fint ut inga nya sänkningar mm o det som tidigare varit hade blivit bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·
Hästvård Kort bakgrund: Min häst fick fång med lindriga rotationer som följd för två år sedan då hon ätit för mkt på en höstfarlig rajgräsvall...
Svar
10
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka