fånghäst som tappar hull

Athletin

Trådstartare
Jag har en fjording på 17år som har börjat falla ur när det blir höst.
Träckprovad och avmaskad efter konstens alla regler och tänderna är kollade.

Just nu går han på 9kg grovfoder om dagen, samt 6dl Happy Hoof (specialfoder till fånghästar).

Nu undrar jag om ni har någon bra idé vad jag skulle kunna ge honom för att få upp honom i hul igen, samt behålla honom i fint hull nästa år.

Vågar inte ösa på med massor av grovfoder då jag är mycket rädd att han ska få nya fångutbrott.

Tack på förhand!

Sv: fånghäst som tappar hull

Man undrar ju lite om innehåll av protein och energi i ditt grovfoder? Annars är det väl lite svårt att veta om det bör vara tillräckligt. Vet du sockermängd?

OM du har bra sockerinnehåll i grovfodret, dvs lågt, så är det ingen större fara att pytsa i honom mer av det.
Däremot ska du nog vara mer fundersam över Happy Hoof - läs lite trådar här om det, börja med denna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1153984 , så kommer du inse att det är bättre att göra en sockeranalys på höet och förhoppningsvis kunna öka det.

Mina två fångshettisar går på fri tillgång på hösilage på vintrarna, det har fungerat bra hittills eftersom sockerhalten är låg. Skulle det trilla in en bal med högre sockerhalt så reagerar den ena av dem direkt, men hon repar sig också direkt om man byter foder.

Som andra har sagt, kolla sockerhalten i grovfodret så den inte är för hög . Ge mer av det istället för kraftfoder. Fri tillgång är väl det bästa + mer motion.

Han rids 5 dagar i veckan, så motion får han iaf ^^

Tack för tipsen!
ska absolut kolla upp det.

Kan inte ställa honom på fri tillgång då han går i flock med anda hästar som inte ska ha fri tillgång.
Dom andra hästarna i stallet hannoveraner, fullblod, travare, senior (26år) och unghäst håller hullet jättefint på dethär fodret, därför fick jag för mej att han kanske behövde något mer tillskott eller liknande.

Tack för svaren!

Säger också som de andra, ta analys på grovfodret så du vet vad mycket han verkligen får i sig. Kanske kan behövas lucern som komplement. Fång hästen jag hade gick på ca 10 kg hö, 0,5kg lucern och 1 dl linfröolja och höll sig jättefin i hullet :) Utgick från analys.

Jag har en fjording på 17år som har börjat falla ur när det blir höst.

Har man en ”fånghäst” som med största sannolikhet är insulinresistent så måste man göra en sockeranalys av grovfodret. En IR-häst kan få nytt fånganfall om den ges ett sockerrikt grovfoder. Nu arbetar hästen 5 dagar i veckan vilket minskar risken men man måste ändå ha stenkoll på foderstaten för dessa hästar.

Har du testat din häst för PPID (cushings syndrom)? För hästar som får fång när dom är äldre, särskilt på hösten, bör man alltid misstänka PPID. PPID orsakar katabolism (nedbrytning) av protein vilket gör att PPID-hästar förlorar muskelmassa. Dessa hästar tappar topplinjen och får en hängmage istället. Det är inte detta du menar med att han ”faller ur på hösten”?

De två fånghästar jag haft hand om har fungerat på melassfri Luzern och linfröolja. Den ena (russ) som lätt föll ur på hösten var det lättast att hålla fin genom att öka givan av linfröolja på. Upplevde även på båda hästar att man kunde fodra med mer mat efter att man fått ner dem i normalhull. Något hände med metabolismen på dem när de kom ner i rätt hull. Båda ston. Måste va något med hormoner;)

De två fånghästar jag haft hand om har fungerat på melassfri Luzern och linfröolja. Den ena (russ) som lätt föll ur på hösten var det lättast att hålla fin genom att öka givan av linfröolja på. Upplevde även på båda hästar att man kunde fodra med mer mat efter att man fått ner dem i normalhull. Något hände med metabolismen på dem när de kom ner i rätt hull. Båda ston. Måste va något med hormoner;)

Precis det hände med min valack. Nu kan han få mycket mat (han är gammal nu men bra tänder fortfarande) och det känns så skönt efter alla år med bantningen i bakhuvudet.

Liknande trådar

Hästvård Har ett halvblod, valack, 12 år, som tappar hull. Han brukar göra det varje vinter, men nu sista veckorna har det varit värre än...
Svar
19
· Visningar
2 901
Senast: Wilfa
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 504
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama