fånghäst som rymt...hjälp snälla

solhattar

Trådstartare
Har haft min ponny på boxvila i ca 3 veckor,vi har varit på klinik och röntgat och då spytt det bra ut,han har varit halt under tiden inget extremt,vet. var inte ens säker på att det var fång då han under denna tid inte varit minsta trycköm eller liknande.De tog i varje fall av framskorna och verkade ner tårna,sen har han gått med boots i liten sjukhage i bland och i bland stått på box.Nu i dag så rymde han från sin sjukhage och har rejsat rätt rejält i hagen med tanke på spåren,han stod som mest ute i 3 timmar,han var inte heller speciellt lätt att få tag i,och sprang då i full galopp.Nu är jag såklart skräckslagen hur det här kan ha påverkat honom,dels har han ju inte ätit ett grässtrå under dom här veckorna,dessutom är det väl inte så bra göra en fånghäst ATT springa så där redan.Hur Lång tiden kan det ta innanen Man märker symtom? Och när kan man pusta ut igen??

Sv: fånghäst som rymt...hjälp snälla

Gjorde det och dom sa att vi bara skulle hålla koll och avvakta,ska in på klinik på måndag igen:-(

Du märker om hästen får ont. Var den utan smärtlindring redan så är det nog ingen fara. Det är värre om det har smärtlindring och inte känner det onda och överanstränger sig.

Är egentligen för sent nu, men om en fånghäst rymmer skall du kyla, kyla och kyla benen, från knät och ner. Antigen med kallt vatten eller icepacks som byts väldigt ofta. Allra bästa är om den kan stå med benen i hinkar med isvatten men väldigt få hästar finner sig i det.

Som sagt skulle du börjat med detta direkt men det kan fortfarande hjälpa om du börjar nu!!

Jag har hört någonstans att parafinolja snabbar på matens väg genom matsmältningssystemet så att en del av näringsupptaget förhindras, så därför försöker jag alltid ha en flaska hemma för sådana här händelser. Parafinolja tas inte upp av hästen så därför tillför den inga extra kalorier som andra oljor gör.

Liknande trådar

Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur