Ajda

Trådstartare
Min shetlandsponny fick fång i söndags. Veterinären var ute och gav henne antiinflammatoriskt och b-vitamin. Vi fick nått pulver som vi ska ge henne en gång om dagen. Komme rinte ihåg vad det heter, men jag tror det ska vara nåt smärtstillande.
Nu går pållan i en hage som är ca 4x3 meter och ett träd finns i.
Hon får hö att äta enbart nu.

MEN kan jag såga ner lite grenar med kanske ask och lönnlöv till henne som hon kan pilla och knapra på? Eller innehåller det massor av protein det med. Jag vill ju sysselsätta henne lite också. Höt tar ju slut så fort.

Sen undrar jag hur lång tid det ska gå på ett ungefär innan hon kan ta en tur med vagnen.
Veterinären sa att hon får inte användas fullt förns om 3 månader. Men kan man köra henne sissodär 1-2 gånger i veckan om tex 2 månader OM hon inte visar någon tendens till att hon ömmar eller har ont.

Sv: Fång

Min veterinär rådde mig att såga ner lite grenar till min häst när han drabbades av fång för 5 veckor sedan, men detta var när han hade boxvila. Så det borde inte vara något problem nu tycker jag. Jag plockade av bladen så att han fick pilla bark och åt gärna den.

Lycka till

Jag är inte säker på om dom kan äta bladen. Jag tyckte bara att det blev mycket med både en massa löv och all barken som fanns på grenarna, så jag tog bort bladen.

Fång beror INTE på proteiner!
Det är kolhydrater som utlöser fången!
Och detta sker i de flesta fall vid en förändring av foderstaten/matintaget, t.ex när det kommit regn efter en tids torka => gräset växer till explosionsartat och helt plötsligt får de i sig dubbelt så mkt gräs/tidsenhet som dagen före...

Så nej, jag tycker inte att du ska ge din fånghäst grenar med löv på att knapra på. Bättre i så fall att ge dem bra havre- eller vetehalm att pilla i.

Jag har aldrig hört att det beror på kolhydrater???
ALLA (inklusive vet.) har sagt att det beror på bla för mycket protein. Överallt där man läst om det står det också bara om proteinet.

Nu blev jag förvirrad :confused:
Innehåller gräset istället för massor av protein massor av kolhydrater?

När min ponny fick fång i våras så provade vi att lägga ut halm till honom. Det är knappt någon näring alls i halm, men det sysselsätter hästen och fyller upp magen så att han inte blir lika hungrig. Det fungerade jättebra. Så att lägga ut halm i hagen är mitt tips och dessutom får dom också något skönt att ligga på.

Lånar knapp..

Men fång kan ju uppkomma av massa olika anledningar... frost mm..

Vi var väldigt strikta när vi har haft fång...

Prövade att ha sand i boxen.. men det var ingen bra lösning.. så det fick bli spån.. sen inget grönt alls..

Det är så tråkigt med fång!

Hade det var min häst, så hade den faktiskt inte fått ngt annat än hö på ett tag.. för att vara säker..

O sen hade jag inte heller låtit hästen få arbeta (dra vagn, ridning mm) på ett bra tag.. hade börjat med korta promenader.. efter ngn månad.. beroende på hur hästen mådde.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
2 378
Senast: Steffe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en häst som troligtvis vrickat sig i hagen och fått en skada på ett ligament vid inre hovled . Varit till veterinär och gjort både...
Svar
10
· Visningar
1 294
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama