R

reykurboy

Hur länge tar det innan fång-symtomen försvinner på en häst? Han är behandlad en omgång med butta och boxvila, nu går han sen ett par veckor i liten sjukhage. hovbenet har int roterat, han e röntgad. Han står inte å avlastar sig som en fånghäst längre, men ja tycker att han liksom stapplar lite när han går i rask takt... Kan någon vänlig själ ge mig lite synpunkter på detta vore jag tacksam!! :)

Sv: Fång!!!

Man kan dessvärre inte säga att det tar ca 17 dagar eller så, det beror på "graden" av skada som anfallet orsakat,även om det inte resulterat i en rotation så är laellranden kraftigt försvagad, bara detta ger i sig ett obehag när hästen går, kötthoven är ju inte riktigt infäst i hornet.
Det enda du kan göra är att ge pållen tid, men det låter ju som det varit ett lindrigt anfall så det skall ju inte ta en evighet.

Min shettis fick ett anfall i fjol vinter, hon fick även rotation på båda fram (om än liten) och hon tävlade ponnytrav i början på juni! En kompis arab fick ett anfall strax innan min häst fick, och han vet jag inte om han är bra ens nu. SÅ det är väldigt olika.

Jenny

*till båda två*

Tack för svaren!!! :) Förstår att det är väldigt olika, ´vad ja mest tänkte på var ifall ca en månad var lång tid på en fånghäst, men så verkar det ju inte va....

Så kommer jag och är kontroversiell igen...
Varför har du honom i en sjukhage? De fånghästar jag har stött på och behandlat har tillfrisknat fortare om de fått röra sig.
Jag tycker att en månad är lång tid för en häst som inte ens fått hovbensrotation.
Kolla upp om han inte fått det efter att ni var och röntgade, sånt kan hända om antingen inflammationen inte hävdes riktigt eller om lamellerna var såpass försvagade att de släppte i vilket fall.

Rekomendation av vetrinär att han ska va i sjukhage, och han e röntgad två gånger med två veckors mellanrum. jaja, han har iallafall slutat att se stapplig ut nu för ett par dager sen. :) Å imorgon ska ja tillbaka till ATG med honom för en efterkontroll....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat