Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Individuellt till viss del, men boxvila och smärtstillande medicin till att börja med. Röntgen efter att det akuta skedet har avklingat för att se om hästen har fått rotationer eller sänkningar av hovbenet/hovbenen. Sedan beror rehabben på hur allvarligt anfallet var. Min häst fick stå på boxvila/boxhage med speciella sjukbeslag i ca 6 månader. Fick sättas igång efter ca 9 månader. Hon hade hovbensförändringar. Vid lindrigare anfall behöver inte rehabben bli lika lång, utan hästen kan sättas igång snabbare. Men man får ändå räkna med några månaders vila som regel.En häst i stallet har fått fång,
Hur ska man behandla det bäst?
(Det är inte min häst och ägaren har säkert nån plan jag ville mest läsa på lite) Har googlat runt en del men det står olika.
Väldigt viktigt är också att undersöka varför hästen fick fång, det kan vara olika för olika individer men en vanlig orsak är att ponnyn/hästen är överviktig i kombination med för lite motion. Förhoppningsvis har ägaren fått en veterinär med god kunskap i ämnet som hjälper ägaren att se över vad som kan ha utlöst sjukdomen och vad som skall göras för att förhindra att den bli sjuk igen i framtiden.En häst i stallet har fått fång,
Hur ska man behandla det bäst?
(Det är inte min häst och ägaren har säkert nån plan jag ville mest läsa på lite) Har googlat runt en del men det står olika.