tavla

Trådstartare
En häst i stallet har fått fång,
Hur ska man behandla det bäst?

(Det är inte min häst och ägaren har säkert nån plan jag ville mest läsa på lite) Har googlat runt en del men det står olika.

(Det är inte min häst och ägaren har säkert nån plan jag ville mest läsa på lite) Har googlat runt en del men det står olika.
Individuellt till viss del, men boxvila och smärtstillande medicin till att börja med. Röntgen efter att det akuta skedet har avklingat för att se om hästen har fått rotationer eller sänkningar av hovbenet/hovbenen. Sedan beror rehabben på hur allvarligt anfallet var. Min häst fick stå på boxvila/boxhage med speciella sjukbeslag i ca 6 månader. Fick sättas igång efter ca 9 månader. Hon hade hovbensförändringar. Vid lindrigare anfall behöver inte rehabben bli lika lång, utan hästen kan sättas igång snabbare. Men man får ändå räkna med några månaders vila som regel.

Väldigt viktigt är också att undersöka varför hästen fick fång, det kan vara olika för olika individer men en vanlig orsak är att ponnyn/hästen är överviktig i kombination med för lite motion. Förhoppningsvis har ägaren fått en veterinär med god kunskap i ämnet som hjälper ägaren att se över vad som kan ha utlöst sjukdomen och vad som skall göras för att förhindra att den bli sjuk igen i framtiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 086
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar