Fång på 17 årig arab.

LaMaya

Trådstartare
Behöver bolla, höra och känna av vad ni andra tycker om detta.

Är så att jag har ett arabsto på 17 år som inte haft direkt tur i livet.
Hon har sedan tidigare pålagrningar i båda bak, haft både borelia och erlishias som krävs väldigt mkt av hennes kropp.
(Bara lite av hennes bakgrundsfakta.)

Till saken är den att för ca 3 veckor sen började denna dam att ha en lättare hälta i vänster fram,
hovslagaren var där ungefär samtidigt och tryckte och testade samt skodde om.
Dagen efter hovslagaren var där gick hältan över till höger fram och hon svullnade upp.
Denna hälta och svullnad har varit detsamma bara att det ibland är lite värre och ibland lite bättre.
Nu den senaste tiden har hela hennes kropp börjat strejka, för de som vet hur en stel häst ser ut så är det här snäppet värre.
Hade idag ute veterinären som klämde och hade sig, och han trodde att det var Fång.
Hon hade väldig kraftig puls i alla 4 fötterna och är väldigt staplig.
Men han kunde inte heller utesluta hovböld då hon har så konstig hälta.
Efter att ha plockat av skon och skärt en del såg han tydligt att hon ömmar i tån på höger fram.
(Vad tror ni, låter detta som fång eller kan det vara hovböld?)

Hon står nu på boxvila och äter minimalt på förra årets hö för att inte riskera att det är fång.
Ska bevaka henne fram tills måndag och se, äter smärtstillande gör hon också.
Blir det inte bättre blir det röntgen och sedan faller domen :crazy:.

Vill bara höra efter vad ni anser, hade ni kämpat med en 17 årig när det gäller fång med tanke på det hon har haft innan också?
Hon tävlas inte, rids några ggr i veckan och njuter mest dagarna i ände i hagen?

Haft henne i 9,5 år och hon är min första egna ponny så det känns förjävligt :(.

Sv: Fång på 17 årig arab.

Är det fång så ska du INTE svälta hästen alls. Varför ska du det ? endast i det akuta skeendet kan det vara motiverat med svält, men inte sedan. Förra året eller årets hö spelar ingen roll eftersom näringen inte sjunker i det ändå.

Min veterinär sa att hon ska äta väldigt lite fram tills efter helgen för att se vad som händer .
Litar på hans kunskaper då han redan fixat henne tidigare och mina andra hästar.

Sen svälter jag henne inte så (kommer få 5 kg hö), men hon äter inte lika mkt som hon gjort nu under betestiden.

Senast ändrad:

Min 17-åriga arab fick fång i fjol sommar, fast det fattade jag inte då. Han var bara lite ömfotad på hård väg. Det var inte förrän senare som det syntes på hovarna som jag förstod att det hade varit fång.
Tycker som Mynta2 att du inte ska svälta hästen med för lite hö. Hon måste få mat (grovfoder).
Sen får du avvakta. Min klarade "sig själv" eftersom jag inte fattade. Tävlar nu distans igen. Fortfarande inte helt ok i sin hovform men det börjar bli bättre.
Är det en lindrigare fång behöver det inte bli så farligt. Så vänta tills du vet mer.
// Linda

Fång är mkt smärtsamt för hästen, så se till o få behandling snarast, inte vänta över helgen. Dessutom behöver även en fånghäst foder, den ska inte svältas.

Hon får behandlig som en fånghäst nu även fast vi inte riktigt vet vad det är,
det vi avvaktar över helgen med är röntgen.

Och svälter henne gör jag inte men tanke på hur hon är i hull och storlek.
Ända skillnaden för hennes del är att hon inte äter som hon gjort på betet de senaste 2 månaderna,
alltså 24 timmar om dygnet.

Bra att hon får behandling, uppfattade på ditt inlägg att ni skulle avvakta tills efter helgen med att sätta in behandling, jag missuppfattade nog

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 299
Senast: mackan
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 861
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025