Fång och gräs

H

hästig

Förra sommaren hade vår Haflinger lite känning av fång. Hon har nu bantat 70 kg och går i en hage med pytte, pytte lite gräs. Hon måste ju ha något annat grovfoder under dagen för hon får knappt i sig något i den hagen men jag undrar om det är okej om hon får tillgång till 2 m2 nytt gräs om dagen istället för hö? Jag flyttar trådarna i hagen så att hon får tillgång till lite nytt gräs varje dag. Det verkar ju dumt att ge hö när man har mycket gräs. Är det någon som vet om lite gräs är ok eller ska hon äta hö i stället? Vill ju inte att hon får fång igen.
 
Sv: Fång och gräs

Fång är ju en rubbning av tarmfloran.-..alltså: hastigt foderbyte. Det är jättebra du utökar långsamt, men för den skull ska du INTE svältföda din häst. Ge grovfoder om den vill ha och utöka i lagom takt. Grovfodret är den ju redan inkörd på...eller hur ? Den har väl fått det hela vintern kan jag tänka mig.
 
Sv: Fång och gräs

hästig skrev:
Förra sommaren hade vår Haflinger lite känning av fång. Hon har nu bantat 70 kg och går i en hage med pytte, pytte lite gräs. Hon måste ju ha något annat grovfoder under dagen för hon får knappt i sig något i den hagen men jag undrar om det är okej om hon får tillgång till 2 m2 nytt gräs om dagen istället för hö? Jag flyttar trådarna i hagen så att hon får tillgång till lite nytt gräs varje dag. Det verkar ju dumt att ge hö när man har mycket gräs. Är det någon som vet om lite gräs är ok eller ska hon äta hö i stället? Vill ju inte att hon får fång igen.
Vår islänning hade fångkänning första året i Sverige. Han har klarat sig bra genom åren genom att vi varit noga vid foderbyten med lååååångsam övergång. Under betessäsongen gör min mamma (som nu har hästen) precis som du; utökar hagen varje dag eller slår gräset och använder det till utfodring. Hon ger i princip alltid hösilage också som komplement hela betessäsongen, men vissa somrar har han huvudsakligen ätit gräs och det har gått bra. Man får vara FÖRSIKTIG och vara uppmärksam på hästen varje dag. Jag tror din lösning blir prima, vänj bara in sakta på gräs.
 
Sv: Fång och gräs

Min flinga har också haft fång och henne får man helt enkelt köra in på lite gräs. Flyttar mellan smalhage och gräshage och tar längre och längre tid (inkörningen brer ut sig över flera veckor och det till "smalt" bete i mitt fall). Sen brukar man ha henne i smalhage över natten för att dem oftast knaprar på bäst på natten. :d

Mynta2 skrev:
Fång är ju en rubbning av tarmfloran.-..alltså: hastigt foderbyte.
Inte alltid helt riktigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Fång och gräs

Jo det är det visst det...Om du tänkte på tex Överbelastningsfång så är faktiskt det inte fång i den bemäkelsen utfodringsbetingat...snarare en läderhudsinflammation som felaktigt kallas fång. Förlossningsfång finns ju också, men är väl ganska ointressant i frågeställarens ögon...
 
Sv: Fång och gräs

En bekants fånghäst konstaterades det att den fått för mycket äpplen, av vet. och det räknas väl knappast som hastigt foderbyte? :smirk:
 
Sv: Fång och gräs

Jo, om hästen inte har fått äpplen förut i den mängd så är det ett hastigt foderbyte.
 
Sv: Fång och gräs

Den hade fått lika många äpplen under en lång period innan den fick fång! Sit samma, det går i alla fall inte generalisera orsaken till fång.
 
Sv: Fång och gräs

Om du läser om fång så står det faktiskt om äpplen i samband med sjukdomen...Vadå skit samma ? Klart man kan generalisera det i och med att det handlar om tarmrubbningar.
 
Sv: Fång och gräs

Fång är väldigt komplext och hastiga foderbyten är man inte så säker på längre. Det finns forskning och olika teorier. En jag senast hörde var rubbning i ämnesomsättningen. Alltså sköldkörtelproblem. Jag gör aldrig hastiga foderbyten på min fånghäst, men lik f-b får han fång varje sommar. Jag tar in på natten..får hö på morgonen i sjukhage. Munkorg när han går på grönt. Hela tiden jämt foderstat. Men icke att slippa fånget.
 
Sv: Fång och gräs

Kan vara bra att skilja på saker och ting så vi inte virrar till det allt för mycket.
Fång kan orsakas av olika faktorer, som flera har skrivit tidigare.
På senare år har man upptäckt att vissa hästar som har någon typ av ämnesomsättningsrubbning kan utveckla fång. Rent statistiskt finns det inte tillräckligt med data för att kunna bekräfta en koppling.
Överviktiga hästar är överrepresenterade i IR (insulin resistans) statistiken
Överviktiga hästar är överrepresenterade i fång statistiken
IR hästar kan vara lättfödda
Vissa fånghästar har en obalans i T4 hormonet (andra inte)
Vissa fånghästar har en obalans i cortisol produktionen (Cushing syndrom – tumör på hypofysen)
Man måste fråga sig själv om dessa rubbningar orsakas av den livsstil våra hästar har idag (foder inklusive bete och motionen) och då kan det vara det som ÄVEN orsakar fång. Eller om rubbningarna skulle ha inträffat i alla fall och det är själva syndromen som orsakar fånget.

Man kan läsa forskningsrapporten som fan läser bibeln och många forskare är lite snabba att dra slutsatser. Det finns hundratals artiklar som inleds med ”Äntligen har man hittat nyckeln till fång…” men läser man vidare inser man snabbt att det hela bygger på en halvt bevisat teori.

Finns det pengar över i kassan kan det vara värt att ta några blodanalyser för att bekräfta ifall hästen har någon av de ovannämnda rubbningar, räkna med 5000 kr för hela paketet. SLU blir säkert glada, de får lite mer statistik att leka med!! :angel:
 
Sv: Fång och gräs

Mynta2 skrev:
Vadå skit samma ? Klart man kan generalisera det i och med att det handlar om tarmrubbningar.
Jo, men man kan inte generalisera att det (bara) kommer med hastiga foderbyten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 518
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
276
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp