Hur har du gjort fram till nu? Finns det något som du kan tänka ha orsakat ett anfall?
Har du bytt hage, foderstat, ridit hårt, bytt hovslagare?
Det finns inga som helst rapporter att fång och proteinet i gräset är kopplade, däremot framkallar man anfall på försökhästar med hjälp av ett preparat bestående av en sockerart som finns i vissa gräs (Inulin). Man har även framkallat fång med hjälp av stärkelse.
Eftersom din häst har haft fång förut skulle jag för säkerhets skull ta ett blodprov och se om det möjligtvis kan finnas hormonrubbningar (Cushings syndrom).
Ett annat önskemål är att veta om hovbenet har roterat under de tidigare anfall, då vet du hur mycket du har att spela på.
Om följande är fallet skulle jag ta ut veterinären akut:
Kännbar puls i någon hov (du känner det i kotorna med handen)
Temp på kvällen som överstiger 38 grader
Stel gång och ömhet i sulorna
Jag har laborerat en hel del under åren och för min häst hjälper proviva och magnesiumtillskott.
Det finns preparat att tillgå på marknaden men de är väldigt dyra och kräver tillstånd för införsel (Laminasaver, Founderguard m.m).
Att släppa en fånghäst på nerbetat vall är inget jag rekommenderar, de farliga sockerarterna lagras nämligen i stammen på gräset. Bättre att vänta några veckor när gräset har börjat blomma, då förbrukar växten sockret till att skapa blommorna och halten går ner.
Munkorg och tidsbegränsad betet är bra alternativ.
Lycka till!