Fång - har ni nya rutiner?

A

ang

Eftersom senare forskning indikerar att fång inte utlöses av protein utan uppkommer pga socker, obalans i mag/tarmflora osv (hur man nu skall beskriva det kortfattat) har jag lite funderingar.

Har hittills varit "befriade" från sjukdomen men ni som har hästar med fång - hur har dessa nyheter påverkat era fodrings- och kanske även hagrutiner? Är det något speciellt som är väldigt viktigt i er hästhållning numer?

Har svårt att formulera mig, hoppas ni förstår vad jag menar. :o
 
Sv: Fång - har ni nya rutiner?

Jag skrev tidernas långa svar, så försvann alltihop...blir så trött!!

Ett nytt försök, kortversionen:

Jag ger min fångshettis en väl sammansatt foderstat med gott om protein (hon är 31 år). Även vid ett smärre fånganfall i feb så lät jag hennes foderstat bestå - gav a-fil för att hjälpa magfloran. Anfallet hävdes omedelbart och gick tillbaka. Orsaken var frostnupet (sockerarter) gräs - vilket jag tog bort tillgången till. Undviker kraftfoder med stärkelse - ger lucern, kli och linfröpellets.

Förr om åren så var det enda knepet man tog till: halm plus ev hö till en häst i fångsymtom. Idag skulle det vara otänkbart i alla fall för mig - näringsbrist mitt upp i alltihop!? Nädu!
 
Sv: Fång - har ni nya rutiner?

Jag är mycket noga med tillvänjning av nytt foder, lite i taget under lång tid. På sommaren får vår nya ponny (det var den tidigare som vi fick avliva pga kronisk smärta efter fång) alltid lite kraftfoder just pga detta. Ger även foderjäst som bl.a. hjälper mag/tarmfloran. Ger Mustang som inte innehåller havre. Inför betessläpp kommer jag vara extremförsiktig vid tillvänjning. et som skiljer nu är nog att jag är försiktigare.
merman
 
Sv: Fång - har ni nya rutiner?

Min shettis har aldrig haft fång, men jag har ändå mycket funderingar kring hur vi ska göra med byte till andra hagar nu i vår. Han får idag knappt något kraftfoder alls men har i princip fri tillgång på ensilage. Vinterhagen är stor och även om det knappt börjat växa "grönt" märks det att han går och noppar mer nu och inte bryr sig så mkt om ensilaget. Tror du det blir mindre omställning om han får tillgång till ensilage även i vår-hagen (fast troligen struntar han väl i den när det finns grönt gräs)? Eller är det bättre att släpa över honom en kortare stund varje dag i början? Eller ska han byta hage redan nu så att det inte blir så mycket nytt gräs? :confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har blivit erbjuden att överta en helt underbar minishettis, sto. Fantastisk individ, dock har hon diverse åkommor som jag inte...
2
Svar
20
· Visningar
2 447
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp