Fång eller fel beslag?

Emmah.S

Trådstartare
Häster är inte fräsch eller bara j*vligt sulöm. Var in på klinik förra veckan pga att han några ggr under veckan före plötsligt blivit blockhalt några steg när jag red. Hittar inget mer än att några sömhål varav ett sitter illa. Dock reagerar både veterinären och assistenten på han väldigt mjuka sulor.

Hur som helst så hittar man som sagt inget allvarligt, fång är helt uteslutet, och hästen visar så klart ingen hälta alls vid besöket :grin: Blir ombedd att sko med travskor för att vara säker på att sömen hamnar i rätt läge...Åker hem med endast bakskor på hästen. Hästen skos om dagen efter med travskor. På kvällen var han lite knögglig och halvseg när jag var på prommis med honom. Men dagarna efter går han på som vanligt vid promenaderna (ny vaccinerad). Travar tom utan besvär.

Skulle rida i måndags (lät honom stå tills dess eftersom han vart lite öm när han fick dom smalare skorna) men då är han ganska stapplig. Märker endast av detta när jag sitter upp. Tar in honom i hagen igen och i hagen rör han sig för övrigt precis som vanligt. Är inte onormalt varm i hovarna, ingen ökad puls eller nåt. Kanske lite stappligare när han vänder åt ena hållet men inget i jämförelse när han hade fång för 3 år sedan.

Hästen är ganska sulöm och plattfotad och uppenbarligen tunnsulad. Har gått med sulor i några år med vi plockade bort dom i höstas när snön kom. Har fungerat ganska bra fram tills nu. Vanligtvis är han skodd med vanliga ridskor som är mkt bredare än travskor.

Har han ett lindrigare fånganfall eller är det helt enkelt så att travskorna är så smala att han blir känsligare i fötterna?!

Ska ringa till kliniken i morgon igen och se om jag ska komma in med honom eller om han ska skos med sulor och ridskor igen till å börja med. Mår verkligen APA över allt detta...

Lite tjollrigt inlägg kanske men skulle vara intressant å höra vad ni andra tror....jag målar så klart :devil: på väggen...

Sv: Fång eller fel beslag?

Plattfotade hästar bör ha en bred sko som ger gott understöd. Inte tunna. Väggarna är oftast tunna på sådana hovar. Sen undrar jag varför tar man bort sulor på en plattfotad häst bara för snön kommer ? Det är ju än värre att trampa omkring på isklumpar o dyl utan sulor när sulan är mjuk. Mjuk snö säger jag inget om, men det är ju inte alltid så bara för det är vinter.

Jag litade på hovslagaren som ansåg detta, han är inte den första heller som vill ta bort sulorna på denna häst, dom anser att hans fötter måste vänja sig. Han har visserligen vart utan sulor i sommar också men han inte gått spec mkt eftersom jag fått barn, men nu var det banne mig sista gången. Nu får han ha sulor resten av livet, hoppas bara inte att han har ådragit sig någon inflammation i hoven eller dyl nu pga detta :crazy: får se vat veterinär nr 2 säger i morgon....

BDW

Jag har också en platt fotad häst som behöver sulor.. Dock vintertid tar Jag bort helsulorna och sätter dit snösulor i stället..
Det har fungerat riktigt bra.. för många säger till mig oxå att det är nyttigt att under t.e.x. vilo period få gå utan sulor..

En vän till mig litade också på sin hovis..med följd av att hästen fick en fraktur på hovbenet. Så inninordens plattfotad var den hästen så den kunde enbart gå med plåtsulor....villket också påtalades för den nye hovisen, men det tyckte inte denne utan slog på gummisulor...som sviktade. Sen blev det lååång tid i sjukbox.

Hur menade hovis att hästen skulle vänja sig ?

Man kan ju ta reda på massor om plattfothet ( och andra avvikande åkommor) själv. MAn behöver ju liksom inte enbart förlita sig på 1 person oavett om denne nu är hovslagare.

Det är nyttigt att kolla med flera personer och höra andra åsikter än just bara från 1 person. Så gjorde jag med min fd plattishäst. Inte var nån hovis där jag bodde speciellt intresserad av att sko annorlunda eller ta reda på vad som krävs vid avvikande hovform. Tror jag konculterade halva sveriges hovisar, köpte även en lärobok om hovar och verkligen pluggade på och lärde mig massor....till hästen fördel.

Hur täta skointervaller har du ? Man bör ha rätt så tätt mellan skobytena för att förhindra hovarna flyter ut. Jag hade 4 veckor.

Senast ändrad:

Visst, det är ju inte mumma för hoven presis att stänga in den, men många platthästar känner av ojämnheter i marken bra mycket mer än hästar med korrekta hovar. Så för den del är det tyvärr en nödvändighet med täckta sulor jämt. Men å andra sidan så brukar ju plattfotade hästar skos med täta intervaller.

Vårt fullblod är plattfotad. Han måste ha hela sulor vintertid när det blir hårt och knöligt ute. Nu har vi flytsula på framfötterna, bak behövs inte. Funkar kanon men är väldigt dyrt. Betalar gärna dyrt bara det funkar bra.
Hela gummisulor funkar men då får han lättare tappskor= halt å öm så det inte går att rida på några dagar, nät och sen flytsula funkar kanon.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 440
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka