Fång - avlivning?

S

StinaJ

Jag har två shettisar hemma, mamma och dotter. Förra sommaren fick min lilla bebis fång. Behandlingen blev gå i en hage med lite gräs, äta halm och få fenylbutazon två gånger om dagen. Allt blev bättre och dom släpptes i en hage med mera gräs och fången märktes inte av mer.

Men nu i februari var det en morgon som hon inte reste på sig, fången var tillbaka. Troligen för nyttigt hö, med tanke på att marken var täckt av snö då, och är fortfarande på de flesta ställen i hagarna. Så det fick bli en till behandlingen med fenylbutazon och halm istället för hö.

Jag vet att hon har ont, inte precis just nu men det är ju endast för att hon äter halm istället. Jag oroar mig för när allt gräs kommer fram, troligen kommer fången också.

Hon fyller 7 i år, så hon är inte gammal. Hon är född hos mig, jag har kännt henne hela hennes liv. Men jag vill inte att hon ska behöva gå och ha ont. Men jag vill inte göra mig av med hästen. Hon är, och kommer alltid att vara, min lilla bebis.

Vad skulle ni göra ? :confused:

Sv: Fång - avlivning?

Håll hästen i bra hull, var supernoga med foder och ha hästen med munkorg under sommaren?

Vad menar du med för nyttigt hö? Hur är hästens hull nu?

Jag skulle åka till klinik och röntga, se tillståndet i hovarna och vad man kan göra (verkning/skoning/få råd angående framtiden). Vara noga med maten, vara noga med motion och hull och låta pålle gå med munkorg eller gå på väldigt fattigt bete.

Sen min nordis fick fång (lättare) så har jag fått ta läsa på angående skötsel hädanefter och anpassa saker och ting efter hans behov. I år ska min prins och hans kompis som vi lånat (som också har fång) få en egen skogshage till exempel. Kommer aldrig mer våga låta honom beta iaf..

Du kan inte få svar på en sån fråga här, du måste be en veterinär ge dig en prognos. Medicinera henne tills hon är smärtfri så att hon kan åka till klinik, åk in och röntga fossingarna och hör vad veterinärerna tycker. Dom kommer att ta hänsyn till allt, inkl hennes ålder.

Hursomhelst, om hon lever vidare, kommer du att få vara på din vakt så länge hon lever för att hon inte ska få fång igen.

Jag håller med de andra. Angående för "nyttigt hö":analysera höet är min första tanke, eftersom jag av egna erfarenheter vet att hö kan innehålla mängder med socker. Alltså ditt hö kan vara orsaken till fången. Min fick också fång av för sockerhaltigt hö..

Var i analysen finns socker? Man får veta energi, protein och om man vill även mineralhalt. Har aldrig sett en analys där det står socker.

Här i Finland ingår socker i standarden, därför är jag så van att svara snabbt utan att kommentera mer.;) Men hos er så måste man ta en skilld analys. Vilka företag som gör det vet jag inte - fråga i fångtråden!

Vi har en häst i stallet som ofta får fång. Och dom fick reda på att hästar kan få fång av vissa växter både grönt och torkat. Hur man tar reda på att en häst får fång av en vissa växt har jag ingen aning om...

Till TS- Som andra sagt- kontakta vet och klinik. Läs sen igenom hela fångtråden. Och sen är det inte så enkelt så att de får fång av ett visst grässlag.

Tack så mycket för alla svar, det har varit till mycket hjälp. =)

Jag ska läsa fångtråden, och läsa på lite överhuvudtaget om fång i allmänhet.

Hullet är väl inte det bästa, och tiden finns inte riktigt för att ge henne den motion hon behöver. Jag ska försöka hinna med mer, jag vill ju verkligen inte göra mig av med hästen.

Det gäller att vara extremt noga med grovfodret och hela tiden hålla koll på hullet,se till att du har en riktigt duktig hovslagare och en bra veterinär.Sedan är det bara att vara hård mot dig själv,visst det är jätte trist när lill bebis gnäggar efter mer hö eller får mycket mindre än de andra men det är ju för hennes bästa....
Har en shettis på 8 som aldrig fått fång haft henne sen hon var tre och ett varmblod på 17 som fick fångkänningar härom året=mycket mindre krafft och ledsen kille,men det är det värt han kommer få många härliga år till..;)
Shettisen får med riktigt bra hö 3 kg dag +lite halm vid dålig näringshalt 4 kg hö + halm + någon dl grov alfa.
Stor killen får med bra hö ca 12 kg och med dåliga värden 18 kg hösilage som han får nu + 2 liter hippo groov alfa....Nu är dessa pållar hyfsat svårfödda har andra i stallet som fodrar mycket mindre....

Vi har en häst i stallet som ofta får fång. Och dom fick reda på att hästar kan få fång av vissa växter både grönt och torkat. Hur man tar reda på att en häst får fång av en vissa växt har jag ingen aning om...

Upprepade gånger? Och den låter man inte somna in? :crazy:

Vet inte exakt men tror den fick fång allvarligt en gång och sen har det fått tendenser till fång men dom har hindrat de innan de brutit ut eller va man ska säga...Tendenserna har varit när det gröna gräset kommer upp fast den går i sandhage (gräs runt hagen). Men den får så klart gå i den hage där det finns minst gräs runt...

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka