Fan åt helvetes JÄVLA SKIT!!!!!!

LindgrenV

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätt forumdel och ärligt talat så skiter jag i vilket just nu.

Spillde ett glas Loka crush över min dator. MacBook Air. Inte ens ett år gammal. Torkat rent och fönat med hårfön. Den vill inte starta. Har ren panik över min extrema klantighet. Finns det någon chans att min kära ägodel överlever? Vad tusan gör jag nu? Kan någon bara skjuta mig? :cry:

Sv: Fan åt helvetes JÄVLA SKIT!!!!!!

Plocka isär, torka så gott det går med trasa/papper med bra uppsugningsförmåga i alla skrymslen, låt ligga isärplockad i minst ett dygn på torr plats. Använd inte mer hårtork! Luften kan "putta in" vatten i glipor så det bara gör ytterligare skada.
Förhoppningsvis klarar den sig.
Har tyvärr inga andra tips men det här fick jag i uppdrag att göra från datorkunnig vän när jag spillde vatten över min förra laptop, den klarade sig dock och levde lycklig tills den blev ersatt av nuvarande!

Lycka till!

Plocka inte isar! ifall du forfarande har garanti eller forsakring, tar du isar den sjalv sa ryker den/dem tyvärr. Ring mac supporten istället :)

+ att mac har olika a mini skruvmeslar for varenda pinal, vanliga sma stjarnmejslar, torx och tri-wing t.ex.

Jag råkade spilla ett halvt glas vatten över min dator för några veckor sen. Det jag har fått lära mig är att ta ut batteriet så fort som möjligt (alltså så strömmen bryts helt) och sen ställa den uppochner på något torrt och lite varmt ställe i några dygn. Min fungerar felfritt efter den behandlingen iallafall!

Jag gjorde samma sak med kaffe på min Macbook Air för snart 2 veckor sedan. Den snälla supporten sa till mig att bara låta den stå och torka, gärna i mer än 2 veckor och hyfsat varmt och sedan försöka starta den igen. Med lite tur har den överlevt och bör då funka felfritt (men min kommer behöva åka in på en sanering :o)

Öppna den INTE själv, det förstör antagligen mer än något annat eftersom komponenterna sitter limmade jättenära varandra.

Att laga den är förmodligen dyrare än att köpa ny (enligt support) så om du inte har ovärderlig information på hårddisken kan du kolla med din hemförsäkring vad den täcker (i mitt fall krävdes drulle) om ifall att datorn vägrar starta upp igen.

Som lite tröst kan jag tillägga att jag gjorde exakt samma sak med min Macbook Pro, hällde ett par dl kaffe rakt ner i den. Lät den torka länge och den funkar fortfarande problemfritt, 2 år senare.
Skillnaden där var att den inte stängde av sig själv (jag vet inte om den hade fuktsensor, modell från -07) utan jag fick göra det, men å andra sidan kunde jag ta bort batteriet på egen hand.

På torsdag kan jag berätta om hur det gått med min mac och kaffeolycka #2. :p

Har du allriskförsäkring (drulleförsäkring)? Om den nu inte går att rädda så täcks sådana där händelser av sådana försäkringar. Jag dränkte min då sex månader gamla MacBook och jag fick en ny på försäkringen. 1500 kr i självrisk förvisso, men det är ju bra mycket mindre än vad en ny MacBook kostar.

Jag lade den i ris. Lägg aldrig en Mac i ris. Nu är det ris i hela datorn och det går inte att få ut :banghead: Nu står den upp och ned på köksbordet och jag laddar för att ringa mormor... Hmm. Håll tummarna för att jag har drulle :angel:

Riset borde gå att dammsuga ut. Sätt en strumpa över munstycket bara så du inte blir av med tangenterna också, och använd inte högre effekt än nödvändigt

Gör som cili skriver och dammsug den så är risproblemet löst.

Håller tummarna för att din dator klarar sig. Själv är jag löjligt fäst vid min och överväger att hellre betala för att få den lagad än att bli erbjuden en ny. I slutändan vet jag ju att det är ekonomiskt oförsvarbart, men jag vill inte bli av med min dator. :p

Min fick en typ en halv liter mjölk över hela tangentbordet och överlevde!!! Eller batteriet har helt lagt av så den måste ha ström jämt och macsupproten sa att värre kaos inuti en dator har de aldrig sett, men funkar gör den :)!

Det är ju inte bakom tangenterna riset åkt in, utan i fläkten där skärm och tangentbord går ihop....

Nu är den inlämnad i alla fall! Datorlös i tre veckor...

Ja, då är det kanske bara att öppna den som gäller. Annars brukar skaka tills vad-som-nu-fastnat hamnar på lämpligt ställe vara en idé.

Hoppas det går bra! Att vara utan dator är skitjobbigt, jag vet knappt hur man gör längre men hade kanske behövt åka på avgiftning någonstans utan elektricitet...

Det är ju inte bakom tangenterna riset åkt in, utan i fläkten där skärm och tangentbord går ihop....

Nu är den inlämnad i alla fall! Datorlös i tre veckor...

Mac är inte dator utan leksak, du kan låna min AMIGA500 under tiden leksaken är på service:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka