Fälttävlans vaselin?

Draumsyn

Trådstartare
Var får man tag i det?
Vilka märken är bra/dåliga tycker ni?

Skall andvändas i "medicinskt" syfte på en islänning för att se om han reagerar mindre på insekter på en specifik plats och fick då rådet av vet att ha på lite vaselin på ena kotan där han får bett för att se om det blir bättre/sämre så har inte tänkt ha det i träning eller så :p

Konstig fråga kanske men har aldrig hört talas om "fälttävlans vaselin" innan och är inte alls insatt i sporten heller.
Fungerar "vanligt" vaselin från tex apotek?

Kanske detta kan räcka?
http://www.aconordic.se/products/ca.../aco_special_care_skyddande_vitt_vaselin.aspx

Senast ändrad:
Sv: Fälttävlans vaselin?

Rent spontant tror jag inte att du ska använda "fälttävlans vaselin" i medicinskt syfte...
Sen går det nästan bara att köpa i stora dunkar/burkar vilket blir ganska dyrt. Det går ju åt rätt mycket när vi använder det. Brukar finnas i de flesta hästaffärer.

Jag förstod inte exakt vad du skulle ha vaselinet till? Få bort insekter? Insektsspray kanske är bättre?

Men att köpa en liten förpackning på apotek eller liknande kan nog vara både billigast och enklare! Så du inte står där med en hel liter vaselin som du inte har någon nytta av;)
Lycka till!

Jag förstår inte hur det medlet som man smörjer på hästarnas ben för att dom skall skyddas och glida bättre över fasta hinder ska hjälpa mot flugor?! :crazy:

Är det inte bättre du lägger ett lager med tjärsalva eller liknande, om det är så att såret skall täckas så att flugorna inte kommer åt?

Jo behöver ingen jätteburk eller så då jag bara skall prova detta som skydd.
Detta skall täcka från hoven och en bit upp under en natt för att se om det blir bättre, om det blir bättre så är det ett tecken på att problemet kommer innifrån och inte pga insektsbett.

Det skall alltså inte få bort insekter, självklart har jag insektsspray och andra medel till det, utan helt enkelt skydda benet en natt så man ser om det gör skillnad eller inte.

Låter kanske konstigt men det är på min veterinärs inrådan.
Sen kommer vi ev gå vidare med allergitester då min häst får konstiga skorpor ute på betet och vi vet inte vad det beror på rikitgt.
Detta är bara första steget för att ev se om det kommer från bett eller från ngt annat.

Tack!

Ja det är inte lätt på sommaren när alla insektskräken kommer...

Menade din vet. verkligen att du skulle ha "fälttävlansvaselin" och inte vanligt vaselin? Skillnaden om du ska ha det mot flugor torde vara marginell.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka