fältsits! behöver hjälp!

brizzebus

Trådstartare
Hej. Jag rider western. nu ska jag på ett läger och hoppa. jag har nästan aldrig ridit i annan sadel än westernsadel, så jag har jätte svårt med fältsits.

i western ska man sjunka ner i sadeln, känna hästen. men nu vill jag lära mig fältsits. jag har bra balans efter att ha ridit barbacka på busiga shetlandsponnys. vill inte skryta men jag fick lita magmuskler av det så det är nog inte styrka som är problemet. jag kan alltid jobba på den mer men vill ha andra tips också.

jag är inte så modig, men det spelar ingen roll för jag tänker inte hoppa högt! jag bryr mig inte om mina kompisar hoppar 1.10 m, jag ska hoppa en bana i galopp med snygg sits.

Jag red in en shetlandsponny och det är han jag ska börja hoppa med.

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med fältsitsen! tips, idéer... allt! Tack till alla som svarar!
 
Sv: fältsits! behöver hjälp!

När du står i fältsits ska du kunna dra en rak linje mellan axel, knä och tå. Det är en tvåpunktsits där du står upp i stigbyglarna. Enklast är nog att ha någon på marken som kan när du tränar fältsits stå och se om du har din raka linje eller inte. Det är nog klokt om du börjar träna i skritt för att bara få in känslan och balansen i början, sen gå över till trav och sen gå över till att göra det i galopp och prova hemma över något litet hinder eller kryss så att hästen tar ett litet skutt i alla fall. Sen kan du säkerligen få bra hjälp på lägret också med både fältsits och lätt sits.
 
Sv: fältsits! behöver hjälp!

Jag hade svårt för fältsits i början på min nya häst. Jag tog hjälp av tränare och hon sa hela tiden att jag skulle stå upp med en ridbyxa emellan sadeln. Problemet var att jag stog upp för mycket. Nu går det bra, man ska tänka att man ska sitta ovanför sadeln och bara följa med i rytmen. Det är helt klart lättast i galopp, så det hade jag börjat i. När du rider hemma, variera sitsen mycket. Rid både i 3- och 2-punktssits, samt sitt ner och känn skillnaden :)
 
Sv: fältsits! behöver hjälp!

Ska du rida i westernsadeln? Oavsett korta gärna lädrena nått hål så går det lättare att komma upp ur sadeln. Själv skulle jag föredra en allroundsadel då det inte handlar om några höjder. Verkar jobbigt att hoppa i westernsadel. Har själv aldrig gjort det dock men den är ju inte optimalt utformad för ändamålet. Men det är klart ska du mer prova på så verkar det onödigt att köpa ny sadel om du inte har turen att låna någons som kan passa? Eller du kanske rent av rider nån annans häst? Det vore ju klokast med en läromästare så kan du fokusera mer på dig själv å hur du sitter osv :).
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp