Fällskrapa?

Countrystyle

Trådstartare
Hej!
Lånade min systers så kallade islandsskrapa förra våren. Den såg ut som en liten 2-sidig stålkratta med breda tänder på ena sidan och mindre, tätare tänder på den andra. Det var det isärklass effektivaste fällredskap jag nånsin testat. Därför vill jag nu skaffa mig en egen sådan det höga priset till trots. Men på hemsidan för islandsprodukter ser jag att designen har förändrats väldigt så jag känner inte alls igen den. Är det någon här som har testat denna nya modell och vet om den fungerar lika suveränt bra som den gamla?

Jag har ingen isis själv, men väl en raggig, tätpälsad ung quarter som för tillfället fäller värre än fjolårets julgran! Jag längtar ferbrilt efter ett effektivt fällredskap, annars kommer jag att drömma om ljusgul virvlande päls innan hon har fällt klart! Jag sopar upp en skyffel lös päls från stallgolvet varje dag och ändå MÄRKS det inte ens på hästen!

Tacksam för svar. MvH Countrystyle

Sv: Fällskrapa?

Hej!

Ja, så ser den nog ut ja! Men skär den av hårstrån dessutom? Låter så när man läser texten. Den som syrran har ser annorlunda ut, den har mer som en rad trekantiga "hajtänder" av metall, så att den liknar en kratta. VVVVVV Så här, typ...men den är ju några år gammal nu...

Är det nån som vet om krattmodellen fortfarande finns att köpa någonstans? Den tog effektivt bort all lös päls, men den trimmade inte den fasta pälsen, den förblev intakt.

MvH Countrystyle

Hej!

Ja, så ser den nog ut ja! Men skär den av hårstrån dessutom? Låter så när man läser texten. Den som syrran har ser annorlunda ut, den har mer som en rad trekantiga "hajtänder" av metall, så att den liknar en kratta. VVVVVV Så här, typ...men den är ju några år gammal nu...

Är det nån som vet om krattmodellen fortfarande finns att köpa någonstans? Den tog effektivt bort all lös päls, men den trimmade inte den fasta pälsen, den förblev intakt.

MvH Countrystyle

Hej!
Så roligt att någon med en annan ras besöker Islandshästforumet.
Bevisar att vi har något gemensamt med andra "hästtokiga"!:banana:
Jag har den gamla modellen sedan många år och den är suverän.
Hästarna gillar den skarpt,det blir lite massage på samma gång.
Det finns plagiat men de är mycket kortare och helt värdelösa.
Det skall vara den som finns på nedanstående sida.

http://www.agerstaridshop.nu/product...roducts_id=298
Hälsningar moccis

Ja, men skrapan på Agersta ridshop ser helt annorlunda ut än den gamla och beskrivs som "ullkniv", har den verkligen samma funktion som den gamla modellen? /Countrystyle

Den finns här också
kingcoat.jpg

Lillhästen

Det bästa jag använt än så länge, och jag har provat det mesta. Och nej, jag har aldrig varit med om att den skär pälsen.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Den finns här också
kingcoat.jpg

Lillhästen

Det bästa jag använt än så länge, och jag har provat det mesta. Och nej, jag har aldrig varit med om att den skär pälsen.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

L har en sån men jag hittade en nästan likadan som jag fick pröjsa 130 kr för. L köpte sin för ca 400-500 kr :eek:

/Jenny

Helt klart bästa alternativet, till jag hittade Magic King Coat Pälsskrapa som är ännu bättre..;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag har en quarter och hennes päls är mjuk och tät, men inte så lång, funkar Coatking skrapan lika bra på henne tror ni?
/Countrystyle

Nej, det gör den inte. Jag har en isis som har kort o tjock päls, man får tom av mer med en vanlig rotborste!!

Men på långpälsade är den ovärdelig

Vi använder en vanlig koskrapa/svettskrapa med tänder
80900.jpg

funkar kanonbra :love:

Det tyckte jag med tills jag provade en fällskrapa och blev "tvungen" att köpa en. Tycker nu att det är överlägset bäst för att dra bort hår med. Har en Coat King och den är ganska ny och vass, den skär faktiskt av håren när den kör fast. Annars verkar den mest dra med sig det lösa. Den tar nog dubbelt så mycket som svettskrapan i varje tag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka