Z

zykk

Brukar klippa min häst, men har inte gjort det denna vinter. Han brukar bli lite loj annars när han fäller, och då har jag gett b-vitamin. märker att det är värre i år, men har inte gett nåt alls. Har annars börjat ge innan fällning. Är det för sent att ge nu? eller kan man ge nåt annat istället?

Sv: Fällning

Jag har faktiskt slutat att ge extra vid fällningen, får de tillräckligt av protein, vitaminer och mineraler under hela vintern så brukar det gå bra ändå. Och billigare blir det! :)

Lite sent för dig och din häst att tänka på det nu, men som ett tips till nästa vinter, kanske... :idea:)

Ja som jag skrev så brukar jag alltid göra det innan han börjar fälla, men glömde det i år...Därför jag undrade eftersom jag märker att han blivit väldigt slö, och vill ju ha en pigg häst!

Jag tycker det är rimligt att anta att han får nya vitaminer när gräset kommer igång. Så det är inte försent att ge honom vitaminer än. Om han har brist så är det ju fram tills han släpps på bete. Kombinera gärna med B12, om det är slöa kan det bero på B12-brist. Ingår i vissa B-vit-preparat.

Ja som jag skrev så brukar jag alltid göra det innan han börjar fälla, men glömde det i år

Nja, du skrev att du bara brukar ge extra B-vitamin inför fällningen, jag menade att en balanserad foderstat i det stora hela, under hela vintern hjälper väldigt långt. :)

Då kan man slippa köpa extra tillskott just till fällperioden.

Jag tycker inte att "vanlig" dos b-vitamin gör varken från eller till... annat är det när veterinären ger en spruta med b-vitamin, då händer det grejer. Så det är något jag kan rekommendera... men det kostar ju också sin lilla slant

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025