Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Sockerbit

Trådstartare
Jag har letat ny häst ett bra tag nu och var iväg hos en uppfödare nyligen för att kika på ett sto som stämde bra in på alla mina krav och önskningar. Dock föll det hela på att det inte direkt fanns någon kemi mellan oss och i mitt tycke hade hon inte "det"...

När jag ändå var iväg så passa uppfödaren på att även visa mig allt annat hon hade till salu eftersom jag hade åkt så pass långt. Bland dessa fanns en valack, född -10, som jag genast föll för. Jag har hela tiden sagt att jag inte ska ha någon valack eftersom jag velat ha möjligheten att ta föl längre fram.

Nu velar jag fram och tillbaka... valacken är himla fin, men egentligen fel. Ska jag gå på magkänslan istället eller ska jag hålla stenhårt fast i det som jag tänkt mig från början?

ÅHH! Jag blir galen! :banghead:
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Hittills har jag aldrig köpt det jag tänkt från början och insett att det inte är lönt att bestämma för mycket innan köp. Så jag hade helt klart gått på magkänslan och köpt valacken. Ston till avel går alltid att låna om det är så att man vill ha föl eller så går det att löpa ett föl. Men en häst som passar ens magkänsla är inte så lätt att hitta alla gånger.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Det finns många fina hästar. Finns inget som hindrar en att både hitta det som stämmer på pappret OCH stämmer i kemin. Fortsätt leta, tycker jag.

Jag velar just nu mellan två som båda är perfekta. Det är jobbigare. :D
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Jag skulle helt klart valt valacken i detta läge! Jag har fått ljuset upplyst för mig själv att man passar inte med alla hästar och det ska kännas bra, annars funkar de inte alls tillslut. Jag har den extremt markanta skillnaden mellan mig min 12.a och min 09.a visst har träningen med min 09.a gått bra osv, men sedan jag fick hem 12.an så har jag upptäckt att jag inte egentligen gillar min 09.a och jag har nog aldrig ärligt gjort, vi tränar ihop och jag älskar att rida, men ja det är annorlunda lix. Och jag kollade inte på min 09.a när jag köpte honom så där var mitt misstag. Man ska tycka om en häst man köper från början :) Alltså det ska klicka! Enligt mig (A)
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Jag skulle ha sto. Köpte valack ;) För jag föll för en :love:

Känns han som mr right så varför inte. Kemin gör så mycket :D
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Hej!

Om det är viktigt för dig att avla, skaffa inte valack. Om du känner att avel mest är "för skojs skull" och du kan tänka dig att skippa aveln, köp valacken. Eller leta vidare efter häst som stämmer in på allt du vill ha :-)

/Lavinia, som gick på känslan, skaffade valack och något år senare ångrade sig och sålda valacken.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Jag går emot strömmen och tycker att åkte du dit för att köpa ett sto du sen kan avla på så faller man inte på en valack helt plötsligt för att den är fin ridmässigt ?

Tycker diskrepansen avviker enormt utifrån vad du letar efter så jag hade om jag varit du gått tillbaka till dig själv och analyserat vad du egentligen letar efter och vill ha innan jag tackat Varesig ja eller nej .
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Bara om jag hade för avsikt att ägna mig åt seriös avel i större utsträckning skulle jag låta det stoppa mig ;)

Säger hjärtat att det är rätt så är det värt att satsa.

Men visst, letar man vidare hittar man kanske ett sto det klickar med.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Det fanns inte ett enda krav på min lista som stämde med min häst. För liten, fel kön, för ung och för outbildad, jag har aldrig ångrat att jag köpte honom! För jag föll verkligen som en fura. Men jag håller ändå med om att du borde fundera hur viktig aveln är för dig, är den viktigare än hästen så skulle jag letat vidare.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Om du verkligen föll för honom så ta den. Eftersom hästmarknaden är som den är innebär föleriet bara en massa kostnader för de allra flesta. Jag själv är trött på att sponsra hästar till folk. Men om du vill föda upp en häst till dig själv så ha is i magen. Det finns hur mycket hästar som helst till salu så självklart kommer du hitta ett sto.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Föll du för honom och kände att det "klickade" så tycker jag du ska ta valacken.

När jag letade häst, så skulle jag inte ha en fux, inget sto och hästen skulle vara över 165.

Jag köpt ett fuxsto på 162.
Största anledningen var att vi verkligen klickade! och hon hade de hoppmeriterna jag sökte för att kunna utveckla mig själv
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Är det enda "felet" med hästen att den har fel kön skulle jag köpt utan att tveka det minsta lilla:)
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Är valacken inriden så du kunde känna på honom? Eller vad var det som klickade?
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Jag hade tagit valacken. Föl finns det gott om att köpa.
Brunstiga ston är inte min grej.
Det är inte säkert att ditt önskesto sedan är en bra avelsmärr också.
Vad passar bäst i stallet, sto eller valack.
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Kör på valacken om det kändes rätt :)

Jag skulle ALDRIG I LIVET ha en sto, nu står jag med två ;) Senaste stoet fastnade jag för när jag var medryttare på en valack i samma stall, en dag frågade ägaren till stoet om jag ville köpa henne och klart jag ville de! 2 veckor senare stod hon hemma hos mig :)
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

När jag skulle köpa häst skulle den var runt 4-5 år, minst 165, bra stam för ev framtida föl, inriden och påbörjad utbildning för framtida tävling.

Jag kom hem med en i princip oinriden 7 åring, brutalt överviktig, ilsk och ouppfostrad blott 152 hög, korsningsto och jag skulle inte byta ut henne mot något i världen :D Kemi är enligt mig bland det absolut viktigaste för att man ska kunna trivas med sin häst :)
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Jag hade köpt valacken, kemi är värt sååå mycket!

Ingen av mina hästar är hästar jag skulle ha, båda är heeeelt fel.
Men kemin är rätt och dem kommer inte att bytas ut! :love:

Men jag kan ju inte låta bli att undra när jag ska köpa min ridskolebruna snälla välutbildade halvblodsvalack...
Men någon gång ska jag lyckas köpa en sån, som jag bestämt mig för typ 10 år sen att jag skulle ha men det går inge vidare :p
 
Sv: Fallit för "fel" häst, köpa eller låta bli?

Säger som många andra. Vill du verkligen avla seriöst. Köp ett sto men annars köp valacken! ;)

Jag tänkte köpa en svart arabhingst nu när jag skulle skaffa häst igen, eller ett trevligt kallblod och kunna köra med. Ska tillägga att jag i 9 fall av 10 INTE går ihop med ston.
Hrm..

Japp..
Det slutade med en 5årig 143cm liten knapstrupper/welsh/fullblods korsning tigrerad, sto, oinriden, ganska.. Speciell. Haft henne i 3 veckor och ångrar mig inte en sekund. Älskar henne över allt å just det, jag är 27 så jag blev gammal ponny ryttare :o

KÖP :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 760
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
39 948
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp