Fäller, skav, allergi/eksem eller vad?

CosmicQueen

Trådstartare
Min 4½ månaders fölunge har fällt det mesta av sin fölpäls. Bara på rumpan och ryggen kvar. Men nu har han börjat fälla på huvudet igen och det är som är under är mörkt, nästan svart. Om det nu är något under, ser ut att vara nästan hårlöst, svart under.
Började för någon dag sedan, på båda sidorna om huvudet, strax under ögat. Trode det kunde vara skav av grimman, men nu har det blivit större är där grimman inte ens sitter, så det borde ju ej vara det? Om man "kliar" där runt om så lossnar pälsen.
Normalt eller? Håller han på och fäller igen och ska bli mörkbrun?
Eller kan det vara skav trots allt? allergi, eksem eller dyl?
Någon som har någon teori?

Infogar 2 bilder på vardera sida, inte dom bästa, men man ser iaf lite hur det ser ut.

3218205.jpg

3218209.jpg

Sv: Fäller, skav, allergi/eksem eller vad?

Nä, fölet fäller fölullen. Dom kan se ganska skabbiga ut medans dom håller på samt att färgen under kan vara något helt annat. Så såg min unge ut oxå medans hon fällde ullen.

Ha ha! Du skulle sett Loviz när hon fällde! Jag trodde allvarligt att det var nåt fel, hon fällde strax innan snön kom och RUBBET! såg ut som skabb, just då kallade jag henne för piggsvinet för hon tappade allt ända in på skinnet förutom några "borst" lite var stans.
Nu har hon kanonfin päls, om än alltid tunn i pälsen även på vintern(morsan hennes är också tunnpälsad.)
Det där är helt OK med din tror jag!

Vad skönt att höra att allt förmodligen är i sin ordning. :)

Men fäller dom mao i flera omgångar? Kommer han att bli mörk sedan eller vad tror ni?

min fällde skitlänge tyckte jag, fick börja täcka henne redan i september oktober då för jag var rädd att hon skulle frysa, hon hade ju inget kvar! Din Troll blir nog mörk ja, Loviz fick den mörka färgen som syntes då, hon var ju rödbrun som liten

här syns hur det såg ut i början av fällningen

loviz_galina8.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 792
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross