Faller inåt- ostadig ryttare

finapina

Trådstartare
När jag rider faller hästen inåt på t.ex volten i hö varv. Var ligger felet hos ryttaren? Detta problem hade jag för ca 1 årsen, men nu har det tydligen återsuppstått. Märker själv att jag blivit ostadig och dålig på att rida på volt i höger varv. Några smarta ryttarövningar för att bli mer jämn? Vänster varv är inga problem.Undrar själv varför jag blivit så ojämn?
 
Sv: Faller inåt- ostadig ryttare

du kanske är stel i höften? Då brukar man hamna snett, stretcha höftböjaren på båda sidor.

Sedan kanske hästen är sned och faller in på grund av det. Svårt att säga vad som felar eftersom samma symptom kan ha många olika orsaker.
 
Sv: Faller inåt- ostadig ryttare

Då måste du rida på ytter hjälper plus att hästen måste lyssna på din inner skänkel alltså hö skänkel, hästen får inte "hänga" på din skänkel!:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp