Fälgar till transport

SnigelEffekt

Trådstartare
Ni med lättmetallfälgar/aluminiumfälgar, har ni fälgar speciellt tillverkade för släp eller kör ni med bilfälgar som passar? Vet ni hur det generellt är, många som använder bilfälgar?

Har ni hört om att bilfälgarna brustit när man använt släpet?

/Evve

Sv: Fälgar till transport

Pratar vi verkligen fälgar nu? :confused:

Man får ju släpet med hjul (vanligast iaf :D) och då sitter däcken redan på sina fälgar...

det finns inga speciella fälgar som man har till släp eller som man har till bil.

fälgar som brustit?? fälgar är gjorda i antingen aluminium eller järn. hur skulle de brista?

jag förstår inte riktigt hur du menar? ett vanligt släp väger inte mer än en bil.... så hur skulle det påverka?

Japp vi pratar FÄLGAR! Javisst sitter hjulen på ett par fälgar när man köper det men man kan ju köpa nya fälgar sen om man vill :idea:

Men varför skulle man vilja det? :confused: För att man har pengar som ligger och skräpar till ingen nytta? :confused:

det finns inga speciella fälgar som man har till släp eller som man har till bil.
Jo det finns speciella släpvagnsfälgar. Släpfälgar tål mer och har en högre bärighet.

fälgar som brustit?? fälgar är gjorda i antingen aluminium eller järn. hur skulle de brista?
För att det är en annan belastning på ett par fälgar som sitter på en trailer, särskilt om det är en boggi. När du svänger, särskilt om det är på typ torr asfalt så kan fälgarna brista för att dom håller inte för det.

jag förstår inte riktigt hur du menar? ett vanligt släp väger inte mer än en bil.... så hur skulle det påverka?
Nä men som sagt, belastningen på ett släp är annorlunda

Anledingen att jag ska köpa nya är att jag har 8 hjul, 4 dubb o 4 sommar, men bara fyra fälgar som nu sitter på dubben. Och det blir väldigt bökigt att lägga om fälgar 2 ggr om året för o inte tala om dyrt. Så då tyckte jag jag lika gärna kunde köpa ett par snygga när jag ändå va tvungen att köpa.

Aha :idea: Vi har alltid haft alla däck både till bilar och släp på fälg - så den möjligheten hade jag aldrig ens tänkt på :D

*kl*

På tal om fäljar....såg en hästtransport för något år sen med 16" lättmetallfäljar och lågprofilsdäck.... :eek: Kan inte varit bekvämt för hästen....men såg rätt fräckt ut! :D

//Alice

Har aldrig hört att några fälgar gått sönder eller så?!
Vi skaffade två uppsättningar, sommar och vinter, när vi köpte släpet. Snygga sommarfälgar, och vanliga plåt för dubbade vinterdäcken.

Har man inte lättmetallfärlgar på bilen sin så kan man absolut köpa ett 8 par navkapslar och smäcka på likadan på släpet som på bilen. Ser ganska fräscht ut, faktiskt:)

Vi kände precis som du. 8 däck och hålla på och krångla av och på varje gång var inget vi orkade med så vi köpte aluminiumfälg från Ume (har Umelsläp) och har dessa till sommardäcken och de vanliga plåtfälgen till dubbdäcken.

Ska ni köpa nya fälgar til transporten så köp de som är anpassade till släpvagnar. Just för att belastningen är annorlunda. Det är inge kul när fälgen brister med häst i släpet.

Fick in en kund med transport och två hästar i med brusten fälg på jobbet förra hösten. Tur i oturen så hade han boggiekärra och kunde köra in och få det fixat.

Skiljer inte mkt i pris på de till släp och de till bil, det enda är väl att man har lite mindre att välja på til släp..

Jag har beställt släpfälgar till min trailer. :idea:

Var mest nyfiken på hur andra hade gjort då en hel del i min omgivning köper bilfälgar o sätter på! O eftersom han i affären när jag skulle köpa berättade varför man skulle ha speciella fälgar på grund av risken att bryta dom, så förstår jag inte att dessa folk är villiga att köra runt med bilfälgar. Visst de kanske inte händer så ofta men jag skulle inte vilja utsätta min häst för det. Bättre o ha grejer gjorda för ändamålet så att säga :idea:

För att det är en annan belastning på ett par fälgar som sitter på en trailer, särskilt om det är en boggi. När du svänger, särskilt om det är på typ torr asfalt så kan fälgarna brista för att dom håller inte för det.

nu är det ju så att man har däck på fälgen, så det är ju inte så att fälgen påverkas av den torra asfalten.....

ge mig en riktig förklaring, inte ett försäljar knep!

En tråd som passar MIG och jag gärna hade sett lite tidigare... :(

Jag hade Mercedesfälg på min gamla hästtransport fram tills i måndags då vänsterhjulet gav med sig i hålen för bultarna och knäckte hjulmuttrarna och en bult. :eek:

Det var INTE kul när de som lånat mitt släp ringde och berättade vad som hänt.... :crazy:

Som tur var klarade sig häst och människor utan skador.

Nu blir det släpvagnsfälg....

Och jag hade plåtfälg...

Senast ändrad:

Det var då jag som hade lånat släpet av Ghost.

Som sagt, jag vill gärna be alla titta på sina släp och kolla upp att det verkligen är SLÄPVAGNS fälgar som sitter på...
I detta fallet åt sig bultarna ut genom fälgen och hjulet lossnade bara med en smäll helt utan förvarning på 90-väg.
(Vi håller själva på att bygga ett nytt släp själva och killen på Mälarsläp som vi köpt nya hjulaxeln m.m. kunde även han berätta om bilfälgar på släp som gått sönder, men de han hade sett hade oftast spruckit)

Vi hade otrolig tur i oturen och allt gick väl i slutänden... tanken på vad som KUNNAT hända får det att isa i magen...

1. Släpet hade mycket väl kunnat välta!:eek:

2. Vi åkte på ganska hårt trafikerad 90-väg.... bara tur att inte däcket krockade med ngn annan trafikant.

3. Vad hade vi tagit oss till om inte mannen i bilen bakom oss kommit och erbjudit min häst hage/box över natten...:love:
(vi behövde bara gå 1 km genom skogen)

4. Min händige sambo gjorde även han en bedrift utöver det vanliga när han såg till så att vi fick upp den trasiga transporten på (en för liten bilsläp) Det tog 2½ timmar, läget var inte heller det bästa.. allt skedde i uttförsbacke och vänsterlut...:bow::love:
Till sin hjälp hade han en sketen liten domkraft, några små spännband, några träplank, en jävla massa envishet och en lagom tung flickvän :angel:

5. och massor med morotspussar till min underbara häst som alltid förstår när det är allvar och ser till att vara lugnet själv när det verkligen gäller.
Hon stod lugn och väntade på att få kliva ur transporten när den ena efter den andra lasbilen dånade förbi precis bakom henne...
Hon klarade även eldprovet att gå över en smal, träbro med glesa sviktande plankor utan att blinka :love:

Tänk vilken upplevelse när det smäller till, golvet börjar luta kraftigt och vilket oljud det måste ha varit där inne :eek:
(ni skulle sett märkena som navet gjorde i asfalten :eek:)

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 010
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 579
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka