Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
95johsv skrev:andra bomlösa är helt mjuka.
MercedesBenz skrev:Hon trivs bättre med denna sadeln än någon annan![]()
Det var liksom bogbladen det pratades om.Men ett täcke sitter ju fast runt bogen det gör ju inte en sadel.
equitouch skrev:Varför väljer man bomlöst?
equitouch skrev:Är dom sköna att rida i?
equitouch skrev:Ligger dom bra?
equitouch skrev:Kasar dom som andra sadlar kan göra om dom ej passar?
equitouch skrev:Hur har man löst trycket från stigläder när ryttaren reser sig upp?
95johsv skrev:vissa bomlösa har ett framvalv som är hårt. Dessa borde ju kunna störa hästen eftersom det är hårt och kan iom det klämma. Det flexat ju inte ut eller in...
equitouch skrev:Varför väljer man bomlöst?
Jag valde bomlöst för att vi lyckades INTE hitta en bomsadel som var tillräckligt vid för pållan. Dessutom ändrar hon sig mycket under olika årstider, vilket hade gjort att vi varit tvugna att ha flera olika bomsadlar till henne och det har vi inte råd med. Så en bomfri var både det bästa för hästen och mest ekonomiska alternativet.
Är dom sköna att rida i?
Min Barefoot är jätteskön. Som en soffa! Har inte prövat några andra så jag vet inte hur de är.
Ligger dom bra?
Ja, är man noggran när man sadlar och lägger sadeln rakt så ligger den som en smäck.
Kasar dom som andra sadlar kan göra om dom ej passar?
Ja det antar jag, sadel som sadel med tanke på det. Men, en bomfri kan ju glida ÄVEN om den passar hästen bra, om den tex har ullig undersida (= halt) , eller om padden är av halkigt material.
Hur har man löst trycket från stigläder när ryttaren reser sig upp?
Jag har löst det med att sitta upp från pall, och se till att ha en riktigt bra padd som fördelar trycket på bästa sätt (TN Equalizer eller Skito i mitt fall).
Loppfrö skrev:hmm en till liten undran med bomlöst...lånar tråden då den handlar om bomlöst lite egenrellt....
hoppar man med bomlöst åxå?