Fakta kring EMS-hästars näringsbehov

skuggi

Trådstartare
Finns det studier eller liknande som visat att EMS-hästar behöver viss mängd av Mg/E-vit och allt vad jag hört?

Har enligt veterinären nog en EMS-häst och jag vill nu balansera hans kost så mycket det går. Jag ser ev ett samband med det där med för mycket Ca och att han blivit sämre sista halvåret, för eftersom höet hade så hög P-halt så gav jag extra Ca för att den kvoten skulle bli rätt, men då "dödade" jag ju tydligen det Mg som han så väl hade behövt

Hursom, vill gärna läsa och lära mig mer om detta!

Sv: Fakta kring EMS-hästars näringsbehov

Jag googlade på "Kellon magnesium" och fick bla fram denna länken

http://www.naturalhorsetrim.com/Magnesium_posts.htm

Dr Eleanor Kellon är en välrenommerad forskare.

Ser att hon rekommenderar en Ca/Mg-kvot på 2 så var kvoten 1,5 kommer i från ursprungligen hittar jag inte. Kanske spaderÄss läser detta och kan kommentera.

Finns det studier eller liknande som visat att EMS-hästar behöver viss mängd av Mg/E-vit och allt vad jag hört?

Begreppet EMS (equine metabolic syndrome) används för ponnyer med fettdepåer. Dessa fettdepåer fungerar som endokrina organ, dvs. de utsöndrar hormoner och inflammatoriska cytokiner/adipokiner. Fettdepåerna ger bl.a. upphov till en ökad koncentration av cirkulerande kortisol (och andra hormoner) i kroppen vilket leder till insulinresistens. Dessa hästar är därför utsatta för en högre inflammatorisk påverkan än “normala” hästar och foderstaten bör anpassas därefter, dvs. behovet av anti-inflammatoriska ämnen och antioxidanter i foderstaten är större för dessa hästar. Zink, koppar och selen är viktiga anti-oxidanter liksom E-vitamin.

En sökning av “insulin resistance and inflamation” på PubMed ger 7 267 träffar. Trevlig läsning!

Magnesium behövs både för glukosmetabolismen (för att förbränna kalorier och för att lagra energi) och för insulinsignalering. Magnesiumbrist i cellerna är en riskfaktor för att utveckla IR. Insulin stimulerar cellerna att ta upp magnesium och IR hämmar detta upptag vilket förvärrar magnesiumbristen i cellerna. Kroppen är inne i en ond cirkel. Magnesiumbrist skapar också ett inflammationstillstånd i kroppen.

EMS-hästar bör ha magnesium motsvarande minst 150% av minimibehovet för motsvarande “normala” häst. Dessutom bör Ca:Mg-kvoten vara ca. 1,5.

En sökning av “insulin resistance and magnesium” på PubMed ger 331 träffar.

Du finner mer information om hur man bör sätta ihop en foderstat för EMS- och IR-hästar här:

http://ecirhorse.org/index.php/insulin-resistance/treatment-of-insulin-resistance

Man får dock inte glömma att den största effekten får man genom att minska övervikten på dessa ponnyer så att fettdepåerna minskar eller helst försvinner helt. Man får dock akta sig för att hårdbanta en IR-häst. Detta kan få motsatt effekt och dessutom får en hårdbantande häst inte de näringsämnen (t.ex. mineraler och vitaminer) den behöver vilket kan förvärra IR.

Var drar du gränserna mellan att banta/hårdbanta/svälta en häst?

Det är viktigt att få ner fettdepåerna så som du skriver och de verkar endast minska om man drar ner rejält på fodret. Författaren i artikeln du länkar till menar att det är farligt att svälta hästen. Det är säkert helt olämpligt att ge den alldeles för lite foder, dessutom måste man ju vara rädd om tarmarna så att inte hela systemet slås ut pga för lite grovfoder.

Men vad menar du då i detta sammanhang med hårdbantning?

Min egen erfarenhet av att ha bantat en ems ponny och hållt den fri från fång (om jag nu vågar påstå det, får nästan ångest av att skriva det) i snart 5 år är att det var just när jag drog ner på fodret rejält som det vände och fettdepåerna försvann.

Hon fick lite foder men uppdelat på flera ggr om dagen.

Hur mycket TS gav du själv och hur stor del av den var halm om du gav halm?

Jag gav drygt 1% av hennes vikt i ts foder, ca hälften av det var halm och hälften lusernpellets samt mineraler uppdelat på 6ggr, från 6 på morgonen till 24 på natten. Detta är alltså absolut minimi grovfoder som är lämpligt att ge om man ska banta hästen och inte ngt att rekommendera i första hand. Man minskar tills man ser en effekt och förhoppningsvis behöver man inte dra ner så mkt. Man ska vara medveten om att det kan vara farligt att ge för liten del.
Men samtidigt så är jag intresserad av var vi tycker att gränsen går. Den kan klart vara olika för olika hästar. Med en häst som nyligen gått igenom ett svårt fånganfall är man kanske mer benägen att ta chansen? När det gäller just fång så måste man ju i stort sett alltid välja mellan flera olika alternativ, de flesta eller alla lika dåliga.

kl

Fungerar magnesiumcitrat? Undrar då ja har tillgång till det helt enkelt....

Magnesiumoxid är bättre för hästar.

Vet att spaderäss har skrivit om citratet så om du söker här så hittar du svar.

Har sökt ganska mycket men hittar inget specifikt om just citratet. Därav min undran. Krafft magnesium är ju renast men dyrt , kollade på vimital magnesium men blir inte klok på siffrorna. vad innehåller resten då?O_o

Magnesium 33 %
fosfor 2,7 %
Natrium 4,5 %
Kalcium 1,7 %

Naturligt magnesium kan bara förekomma i fosfat- eller oxidföreningar. Ovan anges faktiskt innehåll av resp. mineral.

Fungerar magnesiumcitrat? Undrar då ja har tillgång till det helt enkelt....

Det finns inga studier på upptaget av magnesiumcitrat hos häst men det finns ingen anledning att tro att upptaget skulle vara sämre än för andra magnesiumtillskott, se dock nedan.

Problemet är väl främst att magnesiuminnehållet är lågt så man måste ge rätt stora mängder.

Det råder dessutom stor förvirring beträffande hur mycket magnesium som magnesiumcitrat innehåller. Problemet är att det finns två olika sorters magnesiumcitrat, 1:1 och 3:2.

Magnesiumcitrat (1:1) innehåller 11,3% magnesium medan magnesiumcitrat (3:2) innehåller 16,2% magnesium. Magnesiumcitrat (3:2) är svårlösligt och sägs ha en bitter smak. Det är därför möjligt att magnesiumcitrat (3:2) har lägre biotillgänglighet och det kan vara svårt att få hästen att äta denna form av magnesiumcitrat eftersom den har en bitter smak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_citrate_(3:2)

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 253
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·
Islandshäst Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar